• 0

Btw op benzine en lunch

Hallo

 

Als freelancer/ zzp'er wil ik wat vragen stellen over wanneer ik wordt gezien als zelfstandige, de btw op tanken en lunchen.

 

Bij de KVK sta ik op mijn huisadres ingeschreven.

Voor een klus zit ik soms wel een paar maanden tot een jaar intern bij een bedrijf.

Ik lees overal en hoor vaak dat je drie opdrachtgevers moet hebben om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek.

Ik heb wel een var wuo.

Is het ook zo dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben?

Het kan toch niet zo zijn dat ik tegen mijn opdrachtgever ga zeggen dat ik weg bij hem ga omdat ik nog een andere opdrachtgever moet hebben, en vervolgens zonder inkomsten zit.

 

Ik doe mijn best als ondernemer, heb een site, maak reclame en krijg bij ziekte geen loon.

 

Btw

In de pauze koop ik dan vaak wat om te eten.

De kosten zijn voor 73,5%aftrekbaar.

Maar de btw, wat kan ik daar mee?

 

Om naar de klus te komen rij ik dagelijks heen en weer.

De tankbonnen bewaar ik.

Wordt dit gezien als woon-werk verkeer of niet,

 

De auto rij ik Prive. Ik noteer de zakelijke kilometers, en bereken hoeveel ik jaarlijks Prive rij.

Nu wil ik graag een deel van de btw terugvragen.

 

Ik hoor graag wat andere meningen hierover en wat fiscale kennis over mijn vragen.

 

Groeten,

Jopie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik lees overal en hoor vaak dat je drie opdrachtgevers moet hebben om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek.

Ik heb wel een var wuo.

Is het ook zo dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben?

Het kan toch niet zo zijn dat ik tegen mijn opdrachtgever ga zeggen dat ik weg bij hem ga omdat ik nog een andere opdrachtgever moet hebben, en vervolgens zonder inkomsten zit.

 

Ik doe mijn best als ondernemer, heb een site, maak reclame en krijg bij ziekte geen loon.

 

Dag Jopie

 

Als je maar 1 opdrachtgever hebt, hoe ben je dan aan een VAR-WUO gekomen? Die krijg je doorgaans niet als je aangeeft dat je <3 opdrachtgevers hebt.

 

Daarbij hoef jij niet tegen je opdrachtgever te zeggen dat je wegmoet omdat je andere opdrachtgevers nodig hebt. Je kunt namelijk ook in loondienst gaan bij je opdrachtgever ;)

 

 

Btw

In de pauze koop ik dan vaak wat om te eten.

De kosten zijn voor 73,5%aftrekbaar.

Maar de btw, wat kan ik daar mee?

 

Is dat eten in een horecagelegenheid? Dan kun je niets met de BTW. De factuur boek je dan INCL. BTW in je kosten.

Is het geen horeca (zoals boodschappen bij de AH) dan kun je de BTW wel terugvragen als voorbelasting.

 

Om naar de klus te komen rij ik dagelijks heen en weer.

De tankbonnen bewaar ik.

Wordt dit gezien als woon-werk verkeer of niet,

 

Als je bedrijf aan huis is, dan is het gewoon zakelijk verkeer en niet woon-werkverkeer.

 

De auto rij ik Prive. Ik noteer de zakelijke kilometers, en bereken hoeveel ik jaarlijks Prive rij.

Nu wil ik graag een deel van de btw terugvragen.

 

De hoofdregel is dat je de BTW op je autokosten terugvraagt naar rato zakelijk/totaal gebruik. Daarbij moet uit je administratie blijken hoe die verhouding ligt. Dat kan bijv. door op 1-1 en 31-12 een foto te maken van je KM-stand en je zakelijke kilometers te noteren. Het verschil is dan immers privé.

 

Bijkt de verhouding niet uit je administratie dan volgen twee opties:

1. je hebt bij de aanschaf van je auto BTW teruggevraagd (ik vermoed van niet) dan trek je alle BTW van je autokosten af als voorbelasting en corrigeer je in de laatste aangifte van het jaar 2,7% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto incl. BTW en BPM. of

2. je hebt bij de aanschaf van je auto geen BTW teruggevraagd (ik vermoed van wel) dan trek je alle BTW van je autokosten af als voorbelasting en corrigeer je in de laatste aangifte van het jaar 1,5% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto incl. BTW en BPM.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost

 

Om met het verhaal over de var te beginnen.

Bij het aanvragen ben ik er vanuit gegaan dat ik 3 opdrachtgevers zou hebben of meer.

Waar het mij om gaat, wanneer zien ze je als ondernemer en wanneer niet.

Mijn opdrachtgever wil mij echt niet in loondienst hebben, dit is een tijdelijke klus en die kan best een jaar duren.

Maar het kan ook een paar maanden duren......

Heg urencriterium haal ik makkelijk. Dus graag zou ik wel de aftrekposten willen gebruiken.

 

Kan het zijn dat ik bij een controle een probleem heb?

Waar kijken ze naar?

 

Dan de auto:

Jij hebt het over 2,7%. Ik rij de auto echter Prive en gebruik hem voor zakelijke ritten.

Dan hoef ik toch geen btw correctie te betalen.

Ik noteer op 01-01 de km stand. Op 31-12 ook.

De zakelijke ritten hou ik ook bij.

 

Dus de verhouding is makkelijk te berekenen.

In het 4e kwartaal betaal ik geen correctie. Ik tel alle btw over het hele jaar bij elkaar op van de tankbonnen en onderhoud.

Ik bereken de verhouding en vraag het dan terug.

Lijkt me veel makkelijker.

 

Groeten

Jopie

 

Link naar reactie
  • 1

Bij het aanvragen ben ik er vanuit gegaan dat ik 3 opdrachtgevers zou hebben of meer.

Waar het mij om gaat, wanneer zien ze je als ondernemer en wanneer niet.

Mijn opdrachtgever wil mij echt niet in loondienst hebben, dit is een tijdelijke klus en die kan best een jaar duren.

Maar het kan ook een paar maanden duren......

Heg urencriterium haal ik makkelijk. Dus graag zou ik wel de aftrekposten willen gebruiken.

 

Kan het zijn dat ik bij een controle een probleem heb?

Waar kijken ze naar?

 

De wet stelt ook dat wijzigingen in de omstandigheden waarop je VAR gebaseerd is door jou doorgegeven moeten worden aan de fiscus. In die zin is je VAR-WUO waarschijnlijk niet correct.

 

Of er sprake is van ondernemerschap kan blijken uit een veel indicatoren: uiterlijke kenmerken als een website, huisstijl briefpapier, kaartjes. BTW-nummer en KvK inschrijving. Hoogte van de omzet, winstgevendheid, urenbesteding, aantal klanten (!) en ondernemersrisico. Dat je opdrachtgever jou niet in loondienst wil nemen is daarin geen factor. Loondienst kan immers ook aangegaan worden voor een korte duur.

 

Dat je een beroep doet op de ondernemersaftrekken is aan jou. Houd er wel rekening mee dat een controle van de fiscus zal gaan over de vraag of er wellicht een dienstbetrekking is bij je opdrachtgever (en dus geen ondernemerschap bij jou). Beslissend (alle drie!):

 

1. de verplichting van jou om persoonlijk arbeid te verrichten (je kunt jezelf dus niet vrij laten vervangen);

2. de verplchting van de opdrachtgever om jou te betalen (dûh);

3. er is sprake van een gezagsverhouding tussen opdrachtgever en jou.

 

NB: er is dus geen sprake van een tijdslimiet!

 

Laten we even aannemen dat jij je werk vrij kan verrichten en dat er geen sprake is van een gezagsverhouding en dus ook niet van een (verkapte) dienstbetrekking. Dan nog blijft de vraag of je wel ondernemer bent?! Met name op de vraag aantal klanten zal het wellicht spaak kunnen lopen. Dan resteert, als er geen dienstbetrekking is, het resultaat uit overige werkzaamheden, dus zonder de ondernemersaftrekken.

 

Dat gezegd hebbende: ik schat dat er vele tienduizenden 'ondernemers' op deze manier werken. Sterker nog, ook de fiscus huurt ze in. Maar dat betekent niet dat het altijd maar zonder gevolgen goed gaat.

 

Dan de auto:

Jij hebt het over 2,7%. Ik rij de auto echter Prive en gebruik hem voor zakelijke ritten.

Dan hoef ik toch geen btw correctie te betalen.

Ik noteer op 01-01 de km stand. Op 31-12 ook.

De zakelijke ritten hou ik ook bij.

 

Dus de verhouding is makkelijk te berekenen.

In het 4e kwartaal betaal ik geen correctie. Ik tel alle btw over het hele jaar bij elkaar op van de tankbonnen en onderhoud.

Ik bereken de verhouding en vraag het dan terug.

Lijkt me veel makkelijker.

 

Nee dat schreef ik ook niet. De hoofdregel is dat je de BTW voor privé corrigeert op basis van het privé gebruik. Dat kan alleen als dat ook echt blijkt uit je administratie. Pas als dat niet uit je administratie blijkt dan pas je de correctie van 2,7 of 1,5% toe.

 

Jouw werkwijze is prima en voorkomt idd een eenmalige correctie in Q4.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost

 

2,7% lees ik nergens terug wanneer je de auto Prive hebt geëtiketteerd.

Wat ik wel weet is dat je bij het ontbreken van een km registratie, en de auto is Prive je dan gebruik kan maken van 1,5%.

2,7% kan niet in dit geval. Wanneer er bij aanschaf van de auto btw is teruggevraagd is het een auto van de onderneming betreffende de btw. Dan moet je de 2,7% toepassen.

 

Misschien bedoel je het zo ook wel en lees ik het niet goed.

 

Wanneer je nu wel de zakelijke km bij houdt voor de ib, de auto is Prive

voor de ib, 19 cent regel, en de ob. Maar je noteert op 1-1 en 31-12 geen km stand, mag je dan wel gebruik maken van de 1,5% regel voor de btw.

Ik vraag me dat af omdat de hoofdregel verhouding zakelijk/ Prive is. Je houdt wel de zakelijke km bij, alleen niet de Prive km.

 

Wat zeg jij hier over?

 

Gr. Jopie

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.