• 0

Hypotheekvrij vastgoed.

Hallo beste lezers, al 2 dagen aan het struinen naar het goede antwoord maar kan mijn situatie niet echt vinden,

Staat deze wel ergens , dan m'n excuses en verwijs me door aub.

 

Mijn situatie, alleenstaande huisvrouw met kind en 5 huizen allen hypotheekvrij en op eigen naam in bezit van mij,

Bestemd voor de particuliere verhuur welke ik deels zelf regel en deels via een makelaar.

In 1 huis woon ik zelf uiteraard.

Moet ik deze huizen in box 1 of box 3 plaatsen, ik heb geen onderneming maar misschien is dit wel gunstig om te beginnen ?

 

En waar plaats ik dan de inkomsten van de huur ? Klopt het dat dat onbelastbaar is?

P.s heb 2 boekhouders gevraagd maar 1 zegt box1 ander zegt box3 dus dat schiet lekker op haha!

 

Hopelijk hier een wijze man die mij op weg kan helpen,

Alvast hartelijk dank.

 

M.vr. groet. Ana

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Anabella,

 

Het huis waar je zelf in woont wordt beschouwd als de eigen woning en valt in box 1. Hiervoor moet het eigewoningforfait worden bijgeteld als inkomsten in box 1, maar tegelijkertijd is er een aftrekpost ter hoogte van hetzelfde bedrag omdat er geen hypotheek op de woning rust.

 

De overige panden (de verhuurde panden) vallen bij jou in box 3. De waarde hiervan moet worden opgenomen in die box, en daarover betaal je 1,2%. De huur zelf is niet belast.

 

Mocht je de verhuurde panden in een onderneming hebben zitten, dan vormen de huuropbrengsten box 1 inkomen voor jou, en betaal je er, na aftrek van eventuele kosten, maximaal 52% belasting over.

 

Groetjes Hans

Link naar reactie
  • 0

Of er daadwerkelijk sprake is van ondernemen/row (box 1) is afhankelijk van hetgeen jij rondom de verhuur doet; wat voor arbeid je verricht. Hierbij moet je denken aan het plegen van (groot) onderhoud, het innen van huren, het schoonhouden van gebouwen en alles wat je kunt bedenken.

 

Onder andere naar mate je meer zelf doet is de kans groter dat er sprake is belastbaarheid in box 1 i.p.v. box 3. Dit hoeft niet nadelig te zijn. Denk hierbij aan verliessituaties of waardedalingen van panden.

 

Als er dan sprake is van box 1-inkomen kan er weer sprake zijn van winst uit onderneming of resultaat uit werkzaamheid.

 

Waarom zoek je niet een belastingadviseur bij jou in de buurt? Die kan jouw specifieke werkzaamheden naast de rechtspraak leggen en kijken of dit nog onder beleggen valt de ja de nee, of er sprake is van winst en of je misschien je werkzaamheden aan moet passen om in een gewenste situatie te komen.

 

Met een viertal extern verhuurde panden vrij van recht van hypotheek lijkt een paar honderd euro voor gedegen advies toch de moeite waard.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans en Eric,

Bedankt voor jullie nuttige informatie,

ben een stuk wijzer geworden en ga inderdaad even op zoek naar een betrouwbare belastingadviseur.

Ik vind dat het geld ook wel waard maar ben twee keer fout ingelicht door zo'n adviseur dus wat voorzichtig

En dacht eerst zelf wat info op te vragen.

Hartelijk dank voor jullie hulp.

 

Veel succes met het forum,

Groetjes Anabella

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.