• 0

Van VOF naar BV

Onze accountant heeft ons geadviseerd om ons bedrijf, een kleine VOF, om te laten zetten in een BV. Dit omdat wij de 65 al ruim gepasseerd zijn. Bij bedrijfsbeëindiging zouden wij dan veel minder belasting hoeven te betalen i.p.v de 52% bij de VOF. Nu zijn mijn man en ik het helaas niet met elkaar eens. Mijn man is voor een BV i.v.m. de verminderde belastingafdracht. Ik ben tegen. Voor mijn idee zijn we dan niet meer onafhankelijk. Je kan niet zomaar geld uit je bv halen wanneer je dat zou willen.

Naar mijn idee kunnen wij met een VOF ook veel makkelijker stoppen dan bij een BV. Ook zouden wij bij een BV nog verplicht minimaal 3 jaar door moeten werken. Dan zijn we ruim in de 70. Wat wanneer 1 van ons komt te overlijden?

 

Graag uw advies hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hannie

 

De accountant zit vanuit de fiscale gedachte op het juiste spoor, mits jullie inderdaad nog even door willen werken en mits er ook daadwerkelijk iets te belasten valt bij einde onderneming.

 

Dat je vanuit de BV niet zomaar geld op kunt nemen klopt. De BV keert salaris en/of dividend uit en daar gaat eerst belasting vanaf. Maar dat principe geldt voor een VOF ook. Weliswaar kun je (zolang het banksaldo het toelaat) naar hartelust geld openemen uit de VOF, maar ook bij een VOF zal uiteraard belasting betaald moeten worden, maar dan over de winst.

 

De hamvragen:

1. zijn er stille reserves in de VOF (bijvoorbeeld een pand dat in werkelijkheid veel meer waard is dan waarvoor het op de balans staat) of is er een fiscale oudedagsreserve van enige omvang?

2. zijn er verkoopplannen en zo ja, wie is de beoogde opvolger?

 

Een BV is niet zaligmakend en er zijn ook andere manieren om een hoge afrekening bij staking te verlichten.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie!

 

- Er is inderdaad onroerend goed aanwezig. Deels prive, deels zakelijk.

- Er is geen fiscale oudedagsvoorziening.

- Helaas geen opvolgers.

 

Verkopen zouden we graag willen alleen gezien de huidige tijd (crisis) verwachten we daar niets van.

Dat is ook een reden om nog even door te doen.

Lichamelijk wordt het voor mij erg zwaar, wat is dus wijsheid?

 

Dat een BV niet zaligmakend is daar ben ik inmiddels al wel achter alleen mijn man blijft zich richten op de 52% belastingafdracht.

 

Met vriendelijke groet,

Hannie

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het doel van de BV is dat het pand meegaat de BV in, zodat de stille reserve op het pand onbelast blijft. Dan is voortzetting van de onderneming voor drie jaar inderdaad een eis.

 

De gevreesde 52% is overigens effectief lager. Door de MKB-winstvrijstelling van 14% daalt het effectieve belastingtarief naar ongeveer 45%.

 

Ik zou je man er op wijzen dat drie jaar voortzetten verplicht is. Daarnaast kan het zo zijn dat je gedurende die drie jaar nog eens meer belasting gaat betalen met een BV dan nu met een VOF. Ook daar moet rekening mee gehouden worden. Uiteraard valt dat te berekenen zodat ook helder wordt wat op lange termijn nu eigenlijk het voordeel is van de BV.

 

Is door de accountant ook het lange termijn voordeel berekend? Het lijkt op het eerste gezicht namelijk voordelig, maar als de belastingdruk voor drie jaar omhoog gaat dan moet daar wel mee gerekend worden voordat je kunt roepen dat een BV de oplossing is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.