• 0

Controle op bron van inkomen zonder dat we veel kosten aftrekken

Beste forumleden, ik heb rondgezocht naar een soortgelijke situatie maar ben het niet tegengekomen, vandaar even de vraag of iemand hier iets van weet:

 

Mijn partner heeft een kleine onderneming o.g.v. zelfmaakmode die de afgelopen jaren omdat ze er weinig tijd aan heeft kunnen besteden, weinig omzet en een verlies van enige honderden euro's per jaar gaf. Nu heeft de belastingdienst zich gemeld voor een bezoek met als doel een onderzoek of het bedrijf wel als bron van inkomsten voor de inkomstenbelasting kan dienen (een zgn bron beoordeling).

 

Ik begrijp het punt van de BD, immers al een aantal jaren weinig omzet, en verlies. Echter, ik vind het zo vreemd dat ze daar een controlebezoek aan wijden en dit bijv. niet schriftelijk afhandelen (vragenlijst o.i.d.). Ze maakt geen gebruik van de ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek, de BTW aftrek is ordegrootte 100 euro per jaar, er worden ook geen andere inkomstebronnen 'gecompenseerd' met het verlies, kortom geen idee waarom er zoveel moeite in wordt gestopt. De zaken die ik op dt gebied tegenkwam waren zaken waarin mensen tienduizenden euro's aftrokken van hun verdere inkomen omdat ze 'ook nog een zaak' hadden waarmee ze bijv. 2000 euro per jaar omzetten en dan kan ik me de kritische blik van de BD voorstellen. Maar dit lijkt me zonde van hun tijd.

 

Herkent iemand dit en kan iemand zo'n bezoek verklaren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan wel wat redenen bedenken:

 

Het jaarlijkse verwerken van die BTW-aangifte en IB-aangifte kost de fiscus ook tijd. Opschonen van hun bestanden met 'ondernemers' kan dus een reden zijn. Voorts kan er sprake zijn van een steekproefcontrole.

 

Je kunt overigens best voorstellen aan de beste heer of dame om het per mail te doen. Als ze daar heil in zien dan is mijn ervaring dat dat prima werkt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.