• 0

Te betalen inkomstenbelasting en de administratie

Hallo,

 

als startende (parttime) ondernemer (eenmanszaak) wordt ik voor het eerst geconfronteerd met de belastingaanslagen voor Verschuldigde Zfw-premie en voor Inkomstenbelasting en premie Volksverzekeringen.

Mijn vraag: hoe boek ik deze uitgaven/kosten in mijn administratie en mag ik ze ten laste van de verlies- en winst rekening boeken ? Of zijn dit kosten waar ik als privé persoon voor op moet draaien ?

 

Alvast bedankt voor jullie advies !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom in de wereld van ondernemers ;)

 

Het is inderdaad het laatste. Je kunt ze niet ten laste brengen van de winst- verliesrekening omdat het anders het resultaat zou beïnvloeden. En over het resultaat wordt nou juist bepaald hoeveel premie en belasting je moet betalen. Het zou anders een viceuze cirkel worden :D

 

Tis eigenlijk zo:

 

Omzet

Kosten -

----------------------------

Resultaat

Premies -

Belastingen -

----------------------------

Jouw inkomen

 

Het resultaat (winst uit onderneming) is dus het bruto inkomen wat je normaal gesproken bij een werkgever krijgt. (strikt genomen zijn het de loonkosten van jouw voormalige werkgever, omdat je ook nog werkgeverspremies hebt)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zakelijk of priverekening, het maakt allemaal niet uit. Het is namelijk allemaal van jou ;)

 

Zelf doe ik het van mijn priverekening, maar ja het geld komt uiteraard wel uit de zaak. Voor het gemak doe ik echter gewoon 1x per maand een betaling van zakelijk naar prive rekening, zodat het overzichtelijk blijft. Zie het als loon.

 

Je kunt het dus van de zakelijke rekening betalen, maar je boekt dat als prive, precies zoals je omschrijft.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Dat mag je niet.

 

Op zich ook logisch, want het zijn ook helemaal geen kosten voor jou. Jij int namelijk belasting via jouw klanten, dat moet je afdragen aan de staat. Alleen omdat je zelf gedurende het jaar ook al belasting betaalt mag je dat verrekenen. Door de BTW af te dragen ga je er NIET op achteruit, dus moet dat ook niet verrekend worden in jouw boekhouding. Eigenlijk heb je alleen maar voordeel doordat je tijdelijk over dat geld hebt kunnen beschikken.

 

In het geval je geld mag houden, doordat er sprake is van de kleine ondernemersregeling, moet je dit WEL als extra inkomsten opvoeren.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Je dient de BTW echt helemaal apart te houden.

Als je een verkoop realiseert gaat de verkoopprijs EX btw op de winst- en verliesrekening en de btw naar de balans. Als volgt;

 

Stel je verkoopt een artikel voor 1.000 euro aan jouw klant (ex btw).

 

Debiteuren 1.190

Omzet 1.000

Te betalen BTW 190

 

Aan het eind van het jaar moet je dan 190 euro btw betalen.

Doe je nou inkopen voor 1.000 euro ex btw dan gaat het als volgt;

 

Inkoopkosten 1.000

Te ontvangen btw 190

Crediteuren 1.190

 

Het saldo aan BTW komt daarmee op 0 euro (je had namelijk al 190 euro ontvangen en nu heb je dat via jouw leverancier betaald)

 

Zoals je ziet staat de btw volledig buiten de verlies en winstrekening.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.