• 0

BTW bij verkoop bedrijfsmiddel gemengd gebruik?

Hoe moet ik voor de btw en administratie omgaan met het volgende:

Ik koop in 2013 een camera van 1.000 excl btw, btw is 210. Deze gebruik ik 50% voor mijn freelance activiteiten. In 2013 heb ik 50% van de btw = 105 als voorbelasting opgevoerd. Verder schrijf ik 5 jaar lang af op de camera met restwaarde 100 euro.

Nu in 2014 verkoop ik de camera voor 800 euro. Voor verkoop van bedrijfsmiddelen moet ik btw in rekening brengen. Maar omdat de camera maar voor de helft op de zaak staat, hoef ik maar over 50% van de verkoopwaarde btw in rekening te brengen?

En moet ik een factuur voor de verkoop maken met het volledige verkoopbedrag (800) of 50% (400) en de btw over 400 = 84?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan niet een halve camera op de balans zetten.

 

Een bedrijfsmiddel dat je aanschaft en vervolgens mede privé gebruikt kan je tot je ondernemingsvermogen rekenen. Dan zet je deze dus op de balans (excl. BTW) en de BTW vraag je terug.

Vervolgens ben je BTW verschuldigd over het privégebruik.

 

Wanneer je de camera weer verkoopt, dan ben je BTW over de verkoopprijs verschuldigd.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik ben n.a.v. je antwoord nog eens naar de informatie op de site van de belastingdienst gegaan.

Op hun site http://shortly.nl/nho

lees ik dat je bedrijfsmiddelen wel gedeeltelijk tot je bedrijfsvermogen kunt rekenen. Ik neem aan dus ook gedeeltelijk op de balans hebben, mee eens?

 

Daar trouwens ook het eerste deel van een antwoord op mijn vraag:

"Verkoopt u de goederen later weer? Dan mag u over het deel dat u tot uw privévermogen rekent, geen btw in rekening brengen. "

 

Blijf ik nog met de vraag of ik het volledige verkoopbedrag of het 50% deel bedrijfsmiddel op de factuur zet. Ik vermoed het laatste. Je verkoopt dus een halve camera zakelijk, en de andere helft privé maar deze helft komt niet in de administratie. Of zet je deze wel op de factuur met 0% btw of btw vrijgesteld om aan te tonen dat je de camera voor een normale prijs hebt verkocht en omdat op de aankoopfactuur ook het hele bedrag staat.

Link naar reactie
  • 0

En juist daarom doe je dat in de praktijk ook niet zo.

 

Probeer zelf maar een factuur voor een halve camera te maken en aan de koper te overhandigen, terwijl je daarnaast de andere helft van de koopsom wil ontvangen zonder factuur!

 

De splitsingsregels in de wet op de omzetbelasting zijn nogal ingewikkeld. Deze zijn eerst geschreven voor ondernemers die zowel belaste als vrijgestelde prestaties leveren.

Later zijn deze veranderd om ook te gelden in situaties waar zowel zakelijke- als privédoeleinden om de hoek komen kijken.

 

En dan heb je de herzieningstermijn van vier jaar (roerende zaken) of negen jaar (onroerende zaken) na ingebruikneming, voordat de oorspronkelijke aftrek van de voorbelasting definitief is.

 

De tekst op de website is wel héél erg vereenvoudigd.

Maar je kan deze wel volgen natuurlijk, want het is de BD zelf die het zo simpel gesteld heeft.

 

EDIT:

hier heb je trouwens wél een aardig voorbeeld van de behandeling van de vooraftrek van bijvoorbeeld een camera, wanneer deze gedeeltelijk voor de BTW zakelijk is.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik je goed begrijp is het gebruikelijk(er) de camera volledig als bedrijfsmiddel aan te merken en dan de BTW over privé gebruik ieder jaar te verrekenen?

Maar als ik dan de camera 100% als bedrijfsmiddel aanmerk, hoe ga ik dan om met de (afschrijvings-)kosten voor het deel privé gebruik?

 

Link naar reactie
  • 0

De (fiscale) afschrijvingen zijn zoals altijd op basis van de aanschafprijs (excl. BTW).

Als het privégebruik echt aanzienlijk is, misschien zoals bij 50/50 gebruik en wanneer het ook over een behoorlijk bedrag gaat, dan is het niet gek om het resultaat voor het privévoordeel te corrigeren.

 

Wanneer je fiscale jaarstukken maakt, dan neem je dan een bedrag ten gunste van de winst ergens mee. Misschien corrigeer je de “overige bedrijfskosten”, misschien neem je het mee bij “overige opbrengsten”. Dat kan op verschillende manieren (maar niet bij de afschrijvingen zou ik zeggen, want dan is de aansluiting met de vaste activa zoek).

 

Wanneer je alleen commerciële jaarstukken maakt, dan neem je het privévoordeel dan mee in de aangifte zelf. Misschien bij ‘overige inkomsten’ of bij ‘niet-aftrekbare kosten’. Ook dat zie je wel op verschillende manieren gebeuren.

 

BTW over het privévoordeel kan je mijns inziens dan het beste bij rubriek 1d (een keer per jaar lijkt mij) aangeven.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.