• 0

Vaststellingsovereenkomst VOF: Hoe uit te betalen?

Beste HL'ers,

 

Onlangs heb overeenstemming bereikt met mijn voormalig vennoot over mijn uittreden uit onze VOF per 31-12-2013. De activiteiten van de VOF worden door mijn voormalig vennoot voortgezet vanuit een eenmanszaak. In de vaststellingsovereenkomst zijn we een percentage van de omzet over 2014 overeengekomen, te verrekenen per kwartaal. De boekhouder waar wij mee werkten kon mij geen antwoord op mijn vraag geven en, na uitvoerige bestudering, dit forum helaas ook niet.

 

Mijn vraag is als volgt:

Hoe kom ik aan mijn geld, voortvloeiende uit het overeengekomen percentage? Dien ik een eenmanszaak te starten van waaruit ik eens per kwartaal een factuur stuur onder verwijzing naar de vaststellingsovereenkomst, of kan mijn voormalig vennoot het verschuldige bedrag gewoon naar mijn privé rekening overboeken met een verwijzing naar de vaststellingsovereenkomst? Hoe ziet de fiscus dit? Ik heb op dit moment geen plannen om activiteiten te verrichten vanuit de eenmanszaak die ik eventueel op zou richten.

 

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou zeker geen eenmanszaak gaan inschrijven als je niet van plan was om er een te beginnen.

 

De manier waarop je er uit stapt is niet heel ongebruikelijk. Ik heb de details niet meer helder voor de geest, maar dat kan opgezocht worden in diverse leerboeken.

In 2014 geniet jij volgens mij nog gewoon 'winst uit onderneming'. Dat is misschien een beetje vreemd omdat je eind 2013 je ib-onderneming (je deelname in de VOF) gestaakt hebt en wellicht ook hebt afgerekend over evt. stille reserves, maar volgens mij is het wel zo.

Je bent echter belastingtechnisch geen 'ondernemer' want je wordt niet meer 'rechtstreeks verbonden voor de onderneming'. In normaal Nederlands: je bent niet meer verantwoordelijk voor wat de onderneming doet (athans, dat is afhanelijk van jullie overeenkomst maar daar ga ik even van uit), dus je bent geen ondernemer meer, dus ook geen ondernemersaftrekken of mkb-winstvrijstelling.

 

Facturen sturen is nergens voor nodig, je hebt een overeenkomst op basis waarvan jij je geld behoort te krijgen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Bedankt voor je heldere verhaal! Ik vroeg me dan ook af of mijn voormalig vennoot het dan wel kan verantwoorden in zijn boekhouding, maar als hij de bedragen overboekt met een verwijzing naar de vaststellingsovereenkomst dan zit dat dus goed.

 

Als ik zo brutaal mag zijn om een vervolgvraag te stellen? Ik ben puur omdat ik het leuk vind met een aantal projecten bezig, maar sluit niet uit dat ik met een of meerdere projecten serieus verder ga, en weer ga ondernemen. Vallen de bedragen die ik nog ontvang, voortvloeiende uit de vaststellingsovereenkomst, dan wel onder de ondernemersaftrekken? Mits ik voor de belastingdienst als ondernemer kwalificeer natuurlijk?

Link naar reactie
  • 1

Fiscaal bezien kan worden gekozen om directe afrekening o.b.v. een schatting gecorrigeerd voor de werkelijke opbrengsten, of uitstel van winstneming totdat duidelijk is hoeveel daadwerkelijk wordt verkregen. Bij het laatste gaat het om nagekomen bedrijfsbaten (daar heb je twee soorten van, in dit geval gaat het om een onderdeel van de stakingswinst). Hoewel je geen onderneming hebt, is er wel sprake van winst uit onderneming. Zelfstandigenaftrek heb je natuurlijk niet, want je voldoet niet aan het urencriterium (tenzij je natuurlijk verder onderneemt met een andere onderneming).

 

Voor de MKB-winstvrijstelling geldt echter wat anders. Hoewel de wettekst deze koppelt aan de ondernemer, heeft de Hoge Raad beslist dat deze ook van toepassing is op nagekomen bedrijfsbaten: HR 12 oktober 2012, nr. 11/03804. Onbekend is of dit ook geldt voor de stakingsaftrek en de stakingslijfrente - dat valt te proberen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.