• 0

Vraag: Aangifte als ondernemer en in loondienst

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier nieuw. Heb al veel informatie kunnen halen op deze website, maar zit nu zelf met de volgende vraag/probleem.

 

Ik zal eerst mijn situatie schetsen.

 

- Samenwonend met mijn partner (we zijn fiscaal partners)

- Per 1-9-2013 ingeschreven bij de KvK

- Geheel 2013 in loondienst bij werkgever

- Vanaf 1-1-2014 gestart als zelfstandige (ben vanaf dat moment omzet gaan maken)

- Vanaf 1-12014 NIET meer in loondienst

- In 2013 aanloopkosten gemaakt voor de start per 1-1-2014. Hier de BTW-aangifte ook voor ingediend.

- In 2013 nog GEEN omzet gemaakt

- Heb van de belastingdienst verzoek gekregen om aangifte over 2013 te doen als ondernemer

 

 

Hierbij heb ik de volgende vragen:

- Moet ik gemaakte 'aanloopkosten' meenemen in mijn aangifte 2013. Dit omdat er geen omzet tegenover staat. Of kan ik deze 'aanloopkosten' meenemen in mijn aangifte over 2014. Dit is natuurlijk aantrekkelijker omdat dit in 2014 mijn winst drukt

- Bij het invullen van de aangifte neem ik ook mijn inkomen (en loonbelasting) van mijn loondienst mee. Daarnaast heb ik de reeds ontvangen voorlopige aanslag opgenomen in de aangifte

- Alles ingevuld te hebben resulteert het dat ik ca EUR 20.000,- terug ontvang. Dit kan natuurlijk NIET kloppen. Wat gaat hier fout?!

Komt dit doordat ik mijn loondienst heb meegenomen en mijn omzet over 2013 als zelfstandigde nog 0 is?

Komt dit omdat ik mijn 'aanloopkosten' (ca 25.500,-) heb meegenomen in mijn aangifte?

 

Wie oh wie kan me verder helpen?

 

Alvast bedankt voor de reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Goede avond Remcco 1979.

 

Ik zal punt voor punt beantwoorden.

 

Je moet inderdaad voor 2013 de aanloopkosten verwerken in de aangifte inkomstenbelasting.

De onderneming heeft enkel kosten gemaakt en mag dit in mindering brengen op het inkomen uit loondienst.

De aangifte moet zoveel als mogelijk aansluiten bij de BTW aangifte en dus moeten de kosten over dezelfde periode verantwoord worden.

 

Het genoemde bedrag van € 20.000 terug te ontvangen vangen roet wel enige vragen op.

Bij een belastingtarief van 52 % zal de teruggave uitsluitend als gevolg van de het negatief resultaat maximaal € 13.000 zijn.

 

De vragen die dan opkomen zijn de volgende.

Heb jij ook rekening gehouden met zelfstandigenaftrek en startersaftrek ?

Heb je hier wel recht op gezien je loondienst verband ?

Zijn er geen investeringen die geactiveerd moeten worden ?

 

Misschien is het niet zo onverstandig om deze aangifte voor te leggen bij een boekhouder ?

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.