• 0

Auto prive behouden of op bedrijf zetten!!

Hallo, ik weet niet of het hier goed staat zoniet sorry alvast.

 

Ik zit met het volgende ik heb prive een auto gekocht zodat ik er met mijn bedrijf mee kan rijden maar kan ik deze beste op prive laten staan of toch op bedrijf zetten? ik blijf de auto ook prive gebruiken ik heb op internet gezocht maar ik kom er niet echt uit ik hoop dat iemand kan helpen.

 

Groetjes Mandy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Mandy

 

Ik heb je topic verplaatst naar fiscale zaken.

 

Terzake:

 

Met deze info gaat het niet lukken. Wat kun je over het volgende vertellen?

- wanneer ben je begonnen met je onderneming?

- hoe oud is de auto?

- merk en type auto?

- soort brandstof?

- wanneer gekocht?

- voor hoeveel?

- met of zonder BTW?

- oorspronkelijke nieuwprijs?

- hoeveel kilometer per jaar rij je privé en hoeveel zakelijk?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Maandag start mijn bedrijf officieel ga maandag naar kvk om te tekenen.

de auto is uit 2004

het is een Chevrolet transport

hij rijd op benzine

ik heb hem 15 feb 2014 gekocht met btw voor €2000,-

Ik rij ongeveer 15.000 prive en zakelijk weet ik nog niet maar zeker maar schat rond de 40 a 50.000

nieuwwaarde is €40.000

 

groetjes Mandy

Link naar reactie
  • 0

Dag Mandy

 

Oef: 55.000 tot 65.000 km per jaar in een 10 jaar oude Chevy op benzine? Met waarschijnlijk al 200.000 km op de teller?

 

Gezien je kilometrage een vreemde keus. Een diesel was waarschijnlijk een stuk voordeliger geweest. Maar we kunnen niet terug dus het volgende:

 

Door de hoge kilometrage en dus bijbehorende kosten zou ik de auto zakelijk voor de inkomstenbelasting houden. De totale kosten per jaar (+- 20.000 euro) overschrijden de bijtelling ad 10.000 nogal fors. Ik schat dat de auto zakelijk houden voor de inkomstenbelasting al snel 500 euro per jaar oplevert.

 

Voor de BTW raad ik aan om je zakelijke kilometers te noteren gedurende het jaar en op 1-1 en 31-12 een foto te maken van de KM-stand. Dan weet je ook wat de verhouding privé-zakelijk is zodat je de BTW daarop kunt corrigeren.

 

Daar komt bij dat ik verwacht dat je aan een 10 jaar oude Chevy met een dergelijk aantal kilometers per jaar voor stevige kosten voor onderhoud en reparatie komt te staan. Die heb je liever zakelijk (aftrekbaar) dan privé.

 

groet

Joost

 

NB: dit is geen sluitend advies waarop je je beslissing moet baseren. Ik ben uitgegaan van de gegevens die je gegeven hebt. Met andere details (bijv. een hoog of juist laag inkomen) kan dit afwijken.

 

NB2: kun je nog een andere auto kopen want deze is echt heel erg duur per kilometer!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.