Voor een redelijk vaste klant doe ik vaak software projecten van 20 tot 100 uur. Dit doe ik middels offertes. Nu vroegen ze mij in December om tijdens een vergadering erbij te zijn. Na de vergadering werd mij gevraagd om te onderzoeken en advies te geven over de problemen die in de vergadering waren besproken. Ik heb destijds met een van de drie directeuren afgesproken dat ik de losse uren in rekening zou brengen. Ik vermoede toen een uur of 6 bezig te zijn incl de volgende vergadering. Uiteindelijk incl extra vergaderingen liep dat op tot 14 uur.
In diezelfde tijd werd ik door de andere directeur benaderd om een spoed opdrachtje te doen van circa 6 uur.
Na het advies uitgebracht te hebben heb ik een factuur gestuurd met de 14 en 6 uur. Nu blijkt dat mijn klant alleen de 6 uur wil vergoeden. De andere 14 uur vonden ze in eerste instantie acquisitie werk, ik heb ze uitgelegd dat het wel degelijk advies was en het op hun uitnodiging gedaan is. Nu zeggen ze dat ze in de notulen van een eigen vergadering opgenomen hebben alleen via offertes facturen te betalen en daarmee de eerste directeur niet gemachtigd was akkoord te geven. Mijn factuur is dus niet geldig volgens de andere 2 directeuren. Echter die 6 losse uren zonder offerte van de 2de directeur is wel ok... Machtsstrijd?
Het rare nu is, is dat de 6 uur spoedklus, (probleem oplossen in hun eigen software) wel betaald mag worden en de 14 uur niet. De reden dat ik geen offerte heb gestuurd voor het advies werk is omdat ze snel advies wilden en het een paar uurtjes zou zijn. Dat dit meer werd was omdat ze wat extra informatie vroegen.
De constructie die ze nu aanbieden om het op te lossen is: crediteer de gehele factuur uit dec en stuur een nieuwe factuur met de 6 uur naar hen (de klant) stop een deel van de uren uit het advies in een offerte van een volgend project. En stuur de resterende uren als factuur naar de holding van de directeur die mij toestemming gaf de uren los te facturern.
Nu zit ik dus met een probleem, hoe kom ik hier uit. Handtekening op papier is altijd handiger te hebben, maar voor consult eerst een offerte laten tekenen schoot in dit geval niet op, ik heb het aangegeven en de eerste directeur was ermee akkoord. Als ik hun voorstel accepteer betekent het dus dat ik maar mag hopen dat de klant daadwerkelijk die offerte afneemt, maar ze kunnen die net zo goed weigeren omdat die duurder uitvalt. De openstaande factuur ga ik dus zeker niet crediteren alvorens ik het zwart op wit heb. De eerste directeur was altijd mijn contact bij de klant, deze eerste directeur word nu zoveel mogelijk buiten de discussie gehouden.
Ik heb mijn accountant al geraadpleegd, maar die kon of durfde daar niks op te adviseren. Hoe kan ik dit oplossen? Is hun eigen oplossing voor hun eigen conflict voor mij een goede oplossing? Of zijn er andere mogelijkheden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Runr92
Runr92
Beste Leden,
Voor een redelijk vaste klant doe ik vaak software projecten van 20 tot 100 uur. Dit doe ik middels offertes. Nu vroegen ze mij in December om tijdens een vergadering erbij te zijn. Na de vergadering werd mij gevraagd om te onderzoeken en advies te geven over de problemen die in de vergadering waren besproken. Ik heb destijds met een van de drie directeuren afgesproken dat ik de losse uren in rekening zou brengen. Ik vermoede toen een uur of 6 bezig te zijn incl de volgende vergadering. Uiteindelijk incl extra vergaderingen liep dat op tot 14 uur.
In diezelfde tijd werd ik door de andere directeur benaderd om een spoed opdrachtje te doen van circa 6 uur.
Na het advies uitgebracht te hebben heb ik een factuur gestuurd met de 14 en 6 uur. Nu blijkt dat mijn klant alleen de 6 uur wil vergoeden. De andere 14 uur vonden ze in eerste instantie acquisitie werk, ik heb ze uitgelegd dat het wel degelijk advies was en het op hun uitnodiging gedaan is. Nu zeggen ze dat ze in de notulen van een eigen vergadering opgenomen hebben alleen via offertes facturen te betalen en daarmee de eerste directeur niet gemachtigd was akkoord te geven. Mijn factuur is dus niet geldig volgens de andere 2 directeuren. Echter die 6 losse uren zonder offerte van de 2de directeur is wel ok... Machtsstrijd?
Het rare nu is, is dat de 6 uur spoedklus, (probleem oplossen in hun eigen software) wel betaald mag worden en de 14 uur niet. De reden dat ik geen offerte heb gestuurd voor het advies werk is omdat ze snel advies wilden en het een paar uurtjes zou zijn. Dat dit meer werd was omdat ze wat extra informatie vroegen.
De constructie die ze nu aanbieden om het op te lossen is: crediteer de gehele factuur uit dec en stuur een nieuwe factuur met de 6 uur naar hen (de klant) stop een deel van de uren uit het advies in een offerte van een volgend project. En stuur de resterende uren als factuur naar de holding van de directeur die mij toestemming gaf de uren los te facturern.
Nu zit ik dus met een probleem, hoe kom ik hier uit. Handtekening op papier is altijd handiger te hebben, maar voor consult eerst een offerte laten tekenen schoot in dit geval niet op, ik heb het aangegeven en de eerste directeur was ermee akkoord. Als ik hun voorstel accepteer betekent het dus dat ik maar mag hopen dat de klant daadwerkelijk die offerte afneemt, maar ze kunnen die net zo goed weigeren omdat die duurder uitvalt. De openstaande factuur ga ik dus zeker niet crediteren alvorens ik het zwart op wit heb. De eerste directeur was altijd mijn contact bij de klant, deze eerste directeur word nu zoveel mogelijk buiten de discussie gehouden.
Ik heb mijn accountant al geraadpleegd, maar die kon of durfde daar niks op te adviseren. Hoe kan ik dit oplossen? Is hun eigen oplossing voor hun eigen conflict voor mij een goede oplossing? Of zijn er andere mogelijkheden.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag