• 0

boeken faktuur op faktuurdatum ?

Goedemiddag.

 

Ik heb een vraag over het boeken van fakturen. Ik doe de boekhouding voor mijn broer en stuit wel eens op een probleem hiervan.

Als ik namelijk een maandrapportage afheb boek ik niets meer in voorgaande maanden omdat mijn cijfers anders veranderen. Echter wanneer ik een aanmaning krijg over een faktuur die wij niet hebben ontvangen en dit gaat over een "oudere" faktuur met een faktuurdatum waarvan ik de maandrapportage al klaar heb kan ik die dus niet meer in de betreffende maand boeken (ondanks de faktuurdatum). Ik heb de omzetbelasting ook al opgesteld voor die maand naar de belastingdienst. Hoe ga ik dan om met het boeken van de faktuur ? Faktuur alsnog in de betreffende maand boeken waar die thuis hoort? of mag ik deze toch later inboeken en de omzetbelasting later terugvragen ?

 

Dank alvast voor Uw antwoord.

 

Groet

Marian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De meeste (of moet ik zeggen betere) boekhoudsystemen hebben daarom 2 data beschikbaar. de factuurdatum en de boekdatum

(of qua naamgeving varianten daarop) en dan kun je dus zowel de ouderdom en (juiste) btw aangifte maand bepalen obv de factuurdatum en toch ook je maandrapportage intact houden

 

verder als je vanwege je rapportage doeleinden niet meer boekt, dan pas je de datum aan naar de boekdatum.

Voor de omzetbelasting heb je mogelijk wel een probleem als het te betalen btw bedrag hoger is als 1000 euro dan moet je in principe een suppletie aangifte doen voor die maand, bij verschillen onder de 1000 euro mag je een factuur meenemen in een volgende aangifte en dan is het gebruik van een andere dan de factuurdatum niet zo'n probleem...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dank je voor de erg snelle reactie.

Het boekhoudsysteem heeft inderdaad 2 datums: boekdatum en faktuurdatum. Dus als het btw bedrag beneden de 1000,- euro is kan ik de faktuurdatum aanhouden echter boekdatum (en dus opgave belastingdienst) is dan later.

Als het btw bedrag boven de 1000,- euro uitkomt (misschien ook door meerdere fakturen) dan moet ik een suppletie indien maar mag toch nog de faktuur (of fakturen) in de volgende maand boeken ? Wel met juiste faktuurdatum maar andere maand boekdatum ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja hoor zolang je de btw aangifte of eventuele suppletieaangifte afhandeld volgens de regels van de belastingdienst (fiscale boekhouding), ben je vrij om te boeken hoe je het voor je managementrapportages (ook wel commerciele boekhouding) het beste utikomt of voldoet aan de rapportageregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.