• 0

wettelijke financieringsvoorwaarden bedrijfshypotheek

Ik ben eigenaar van een holding die de laatste jaren helaas verlieslatend is geweest. Maar langzaam aan gaat het weer wat beter en de vooruitzichten zijn gunstig. Ik heb de bank gevraagd om tijdelijk alleen rente te mogen betalen ipv rente +aflossing. Dat mocht niet. Nu heb ik in mijn familiekring een zeer vermogend persoon die bereid is mij 75.000 euro te lenen en tevens zijn bedrijf de hypotheek (200.000 tegen 5,2%, inmiddels boetevrij inlossen) over te laten nemen van de bank. Tegen zeer gunstige voorwaarden: eerste twee jaar aflossingsvrij met een rente van 1,5% en de daarop volgende drie jaar maandelijks 1000 aflossen met rente van 2,5%. Daarna proberen om een reguliere bank de hypotheek weer over te laten nemen. Er staat een bedrijfspand in Amsterdam tegenover met een executiewaarde van ca. 450.000. Natuurlijk heb ik met deze mogelijkheid enorm veel geluk, maar mag dit allemaal of zijn er wettelijke voorwaarden waaraan we op deze manier niet voldoen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er schijnt toch wel een maximum te bestaan aan het gedeelte van een hypotheek dat aflossingsvrij mag zijn?

 

wettelijke financieringsvoorwaarden bedrijfshypotheek

 

Bij particuliere financieringen door instanties die onder toezicht staan van de AFM geldt zo'n beperking. Niet voor bedrijfshypotheken en zeker niet voor bedrijven die niet als doel hebben het financieren van onroerende zaken.

Bovendien, je gaat helemaal niet aflossingsvrij lenen, de aflossing wordt enkel uitgesteld.

 

En bestaat er geen wettelijk minimum voor een rentepercentage over een hypotheek?

Niet voor jou als lener. Als kredietverstrekker kun je je vragen stellen bij de zakelijkheid van de lening. Maar dat is niet jouw probleem.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom stop je hier zoveel energie in? Er was een liquiditeitsprobleem dat de bank niet wilde oplossen. Oplossing is gvonden door te herfinancieren tegen gunstige voorwaarden. De enige energie die ik er nog in zou stoppen is zorgen dag er een goede overeenkomst opgesteld wordt.

Als je die kennis niet zelf bezit dan koop je die kennis in. Dat hoeft niet duur te zijn, er hoeft immers geen overeenkomst opgesteld te worden, dat doet de financier, een jurist hoeft deze overeenkomst alleen maar te toetsen.

 

De vraag is dus waar jij naar op zoek bent?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik hier energie in stop is dat ik bang ben dat ik later een boete of een belastingaanslag krijg omdat we een onwettige constructie of i.d. hebben bedacht. Het is toch verstandig om eerst te kijken of iets überhaupt mogelijk is voordat het te laat is?

 

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik hier energie in stop is dat ik bang ben dat ik later een boete of een belastingaanslag krijg omdat we een onwettige constructie of i.d. hebben bedacht. Het is toch verstandig om eerst te kijken of iets überhaupt mogelijk is voordat het te laat is?

 

Uit de hand van één van de beste juristen op HL:

Ja, dat mag.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De reden dat ik hier energie in stop is dat ik bang ben dat ik later een boete of een belastingaanslag krijg omdat we een onwettige constructie of i.d. hebben bedacht. Het is toch verstandig om eerst te kijken of iets überhaupt mogelijk is voordat het te laat is?

 

Zorg wel dat je diezelfde moeite ook stopt in het vastleggen van één en ander. De ervaring leert dat mensen financieringsovereenkomsten pas gaan lezen als er betaald moet worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.