• 0

Openingsbalans komt niet uit

In de bijlage van deze post heb ik de openingsbalans toegevoegd van een businessplan wat ik aan het schrijven ben tbv een bedrijfsovername. Ik heb me hier op het forum in diverse posts verdiept maar ik kom er niet uit hoe ik de balans totalen gelijk krijg.

 

Ik zie wel dat het verschil precies het verschil is tussen het debiteuren- en crediteurensaldo. Hopelijk kan iemand mij adviseren hoe ik de balans kloppend krijg.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Remco

Openingsbalans.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Grof gezegd: de debetzijde (linkerkant van de balans) weerspiegelt je operationele activiteiten, waarvan je de financiering aan de creditzijde (rechterkant van de balans) terugziet.

 

Kort gezegd, je eigen vermogen is te hoog gewaardeerd op je balans. Dit is door eenvoudig deductief redeneren vast te stellen, namelijk: de debetzijde van je balans is een redelijk vaststaand gegeven, terwijl je aan de creditzijde van de balans een aantal vaste posten hebt (à € 287500) en 1 sluitpost, te weten het eigen vermogen.

 

Een andere optie zou zijn dat je een post vergeten bent, indien je goodwill betaald voor de over te nemen organisatie. In dat geval komt er een post ter grootte van het verschil (à €65000) op de debetzijde van de balans, onder het kopje immateriële vaste activa.

 

Ook een combinatie van beiden is mogelijk maar dat is niet te zeggen op basis van de reeds verstrekte gegevens.

 

Als je werkelijk van plan bent een organisatie over te nemen, zou je er goed aan doen om administratief/boekhoudkundig advies in te winnen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Remco,

 

Harteljk dank voor je nuttige reactie. Ik had al door dat ik een bedrijf over ga nemen dat kampt met een liquiditeitsprobleem dit heeft het bedrijf tot op heden opgelost door het crediteurensaldo op te laten lopen. Omdat de cijfers van dit bedrijf niet zo best zijn kan het voor mij mogelijk een intressante deal zijn. Ik heb naar de operationale cijfers gekeken en ik denk dat hier potentie in zit.

 

Ik vind het niet reeel om goodwill te betalen voor een bedrijf als dit. Weet jij of er nog andere sluitposten/ vergeten posten zouden kunnen zijn die de balans kloppend kunnen maken?

 

Alvast bedankt voor je hulp

Link naar reactie
  • 0

Ha Remco,

 

ik heb de balans even bekeken. Ik ga er vanuit dat dit een bestaande onderneming is, klopt dat?

ALlereerst de vraag, zijn deze cijfers afkomstig van de verkopende partij? En is dit dan een balans per heden, of per 31-12-2013, of iets anders?

 

Dan een paar dingen die me opvallen of in elk geval niet helemaal duidelijk werden.

- activa: zijn dit (30k inventaris en 15k machines) de aanschafwaardes, de fiscale waardes of de werkelijke waardes?

- eigen vermogen: bijzonder dat de inbreng van machines, inventaris en voorraad exact matcht met de huidige waardes op de balans, en dat er geen enkele privé opname heeft plaats gevonden.

- ik zie nergens op de balans een btw-schuld of vordering. Doet deze onderneming niks met btw?

- wat bedoel je met 'RC-faciliteit' aan de debetzijde? Is dat de mogelijkheid om nog 82,5 in het rood te gaan bij een bank, of IS het bedrijf inmiddels 82,5k in het rood? In beide gevallen zou ik dat niet als een bezit aan de debetzijde willen kwalificeren. In het tweede geval wél als een schuld aan de creditzijde, maar in het eerste geval zeker niet.

 

 

De reden dat je 'verschil' op de balans precies het verschil is tussen debiteuren en crediteuren, is dat ELKE andere post op je balans zowel een debet- als een creditvariant heeft. Ik zie een banksaldo van 100k (debet) en een banklening (credit) van 100k.

 

 

Tip: ga na wat de werkelijke bezittingen zijn. Noteer die aan de debetzijde. Ga na wat de werkelijke schulden zjin. Noteer die aan de creditzijde. Het verschil tussen die twee is het eigen vermogen, en is een maatstaf voor de waarde van het bedrijf (maar zo zijn er nog wel een paar). En gooi deze balans weg.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hi Marcel,

 

Bedankt voor je hulp en advies. Hierbij de antwoorden op jouw opmerkingen/vragen:

 

Ik ga er vanuit dat dit een bestaande onderneming is, klopt dat?

Correct, het is een overname dmv een activa/passiva transactie

 

ALlereerst de vraag, zijn deze cijfers afkomstig van de verkopende partij? En is dit dan een balans per heden, of per 31-12-2013, of iets anders?

De cijfers zijn afkomstig van de verkopende partij, dit is de openingsbalans op het moment van overname van de onderneming

 

- activa: zijn dit (30k inventaris en 15k machines) de aanschafwaardes, de fiscale waardes of de werkelijke waardes?

Dit zijn daadwerkelijke waardes (ivm overname)

 

- eigen vermogen: bijzonder dat de inbreng van machines, inventaris en voorraad exact matcht met de huidige waardes op de balans, en dat er geen enkele privé opname heeft plaats gevonden.

Als het rondkomt betaal ik een overname prijs waarin de voorraden, machines ed zitten. Of is het beter om deze bedragen terug te laten komen als eigen vermogen aan de creditzijde van de balans?

 

wat bedoel je met 'RC-faciliteit' aan de debetzijde? Is dat de mogelijkheid om nog 82,5 in het rood te gaan bij een bank, of IS het bedrijf inmiddels 82,5k in het rood? In beide gevallen zou ik dat niet als een bezit aan de debetzijde willen kwalificeren. In het tweede geval wél als een schuld aan de creditzijde, maar in het eerste geval zeker niet.

 

Het eerste is het geval dus ik zal dit van de balans afhalen.

 

Alvast bedankt voor je tips!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Correct, het is een overname dmv een activa/passiva transactie

De term 'activa/passiva-transactie impliceert dat je alleen activa en passiva koopt, en geen goodwill. Je vraag over goodwill is daarmee wellicht ook beantwoord.

 

Als het rondkomt betaal ik een overname prijs waarin de voorraden, machines ed zitten. Of is het beter om deze bedragen terug te laten komen als eigen vermogen aan de creditzijde van de balans?

De onderneming heeft een eigen vermogen. De rekensom om het eigen vermogen te berekenen is [bezittingen] minus [schulden]. Ik denk dat het voor je eigen overzicht goed is om ook gewoon dát getal op te nemen op je balans.

 

 

Dan nog wat vervolgopmerkingen:

- die machines: hoe lang gaan die redelijkerwijs nog mee? Als je in 2015 al een ton op tafel moet leggen voor vervanging kan dat onhandig zijn.

- je schrijft dat er een liquiditeitsprobleem is, maar je schrijft ook dat er een nog-niet-aangesproken kredietfaciliteit is bij de bank van 82,5k. Dan zou ik denken dat er helemaal geen liquiditeitsprobleem is, maar misschien zie ik het verkeerd.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Machines kunnen nog een redelijke periode mee en ik vind de (onderhandelde) prijs hiervan reeel. Ik heb in de openingsbalans de kredietfaciliteit opgenomen welke ik van de bank vraag. Hiervoor schrijf ik deze cijfers.

 

De kredietfaciliteiten wil ik onder andere aanspreken om het te hoge crediteuren saldo op een reeel bedrag te brengen en om een aantal investeringen te doen om de omzet te verhogen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.