Jump to content

Remco TH

Super Senior
  • Content Count

    135
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Remco TH last won the day on June 22

Remco TH had the most liked content!

Community Reputation

37

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • How did you find us:
    maak een keuze

Register

  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Ja dat kan, alleen een grensoverschrijdende omzetting van een vennootschap is geen sinecure. Zitten er veel bezittingen/activiteiten in de Spaanse entiteit die moeilijk over te dragen zijn? Indien dit niet het geval is lijkt een activa/passiva transactie (en vervolgens opheffing van de Spaanse entiteit) de makkelijkere, snellere en goedkopere weg.
  2. Geen dank, maar mijn vorige vraag is denk ik een vraag voor jullie om te beantwoorden: Belangrijk lijkt in dit verband om uit te vinden waarom 1 van de 4 vennoten dit voorstelt. Wat is voor hem/haar het voordeel hiervan t.o.v. storten? Verdere aanvulling, zou ik storten. Waarom? Omdat het geld dan ook van de B.V. is. Dat helpt bij diverse aspecten van het ondernemen (kredietwaardigheid, kan handig zijn bij aanbestedingen, etc.) en kost niets extra want jullie waren toch al bereid om dit in de nieuwe B.V. te investeren. @Roel J was me voor, wat hij zegt dus!
  3. Lees dit nog een keer. Behalve dat wat je hierboven stelt niet waar is (liquidatieverlies bij faillisement dochter bijv. valt binnen de VPB sfeer in veel gevallen), gaan jullie een fictieve fiscale situatie echt als basis willen gebruiken voor een duurzame samenwerking? Behalve dat het dus nergens op gebaseerd lijkt, kan dat toch haast niet een reden zijn? Indien ik iets een high risk ondernemersavontuur vind, dan eis ik een hoger rendement. Als dat niet mogelijk is, sla ik over tenzij persoonlijke redenen mij motiveren het alsnog te doen. Dat staat geheel los van een storting
  4. Belangrijk lijkt in dit verband om uit te vinden waarom 1 van de 4 vennoten dit voorstelt. Wat is voor hem/haar het voordeel hiervan t.o.v. storten? Zelf zie ik lenen als aandeelhouder vooral als een middel indien de vennoten niet even draagkrachtig zijn. Dan zou je bijvoorbeeld de situatie hebben gehad dat alle 4 de vennoten ieder EUR 50K inleggen en 1 van de 4 additioneel EUR 200K zou lenen aan de nieuw op te richten B.V. om zo tot de benodigde EUR 400K te komen.
  5. Vraag schriftelijk om toestemming van de belastingdienst tot het verlagen van je DGA salaris. Daarvoor zijn legio voorbeeldbrieven te vinden op internet. Het verlaagde minimale DGA salaris wordt dan waarschijnlijk vastgesteld op het minimumloon (dit lijkt in de mode de laatste tijd). Deze toestemming komt dan waarschijnlijk samen met wat voorwaarden die de belastingdienst dan aanvullend zal stellen (o.a. geen dividend uitkeren bijv. voor een bepaalde tijd). Geen salaris uitkeren (dus verlagen naar EUR 0) is natuurlijk niet zakelijk indien er wel arbeid verricht wordt want wie gaat er nou voor
  6. Er staat ook op de website van de belastingdienst, hetgeen aansluit bij wat @Paul van Minderhout zegt. Nou kan je discussiëren over hoe je de risico-opslag vaststelt. Zelf zou ik daarvoor een model gebruiken waardoor je door dat in te vullen vanzelf tot een goede onderbouwing komt. Bijvoorbeeld een CAPM model dat simpel is en veel gebruikt wordt. Nou hoor ik je denken waarom een waarderingsmodel voor assets als het om een lening gaat? > Omdat de lening als asset (vordering) op de balans van je onderneming zal komen te staan; de B.V. investeert in een lening. Het model is in grote li
  7. Wat is je eigen (professionele) achtergrond? Dat helpt wellicht om wat meer handreikingen te doen, want vanuit je eigen kracht werken is als ondernemer vaak een goed uitgangspunt.
  8. Goed dat je eerlijk bent naar jezelf toe, dat is naar mijn idee stap 1 van werken aan een oplossing. Naar mijn idee is er een belangrijke vraag nog niet gesteld: om hoeveel geld gaat het?
  9. 1) Dus je gaat zonder omzet een B.V. starten om een verzekering af te sluiten die je niet nodig hebt omdat er geen omzet is? Dat is niet logisch. 2) Zie openingspost, is niet van toepassing. 3) Zie openingspost, dit was de beweegreden.
  10. Meestal is de volgorde andersom: eerst bedenk je wat je doel/bedoeling is en dan vul je de praktische invulling in. Wat wil je bereiken, wil je het kapitaal verhogen van de B.V. of wil je een lening aangaan? Nog wel belangrijk voor het beantwoorden van de vraag: om hoeveel geld gaat het? Zelf zou ik, als het kapitaal van de B.V. echt EUR 1,20 groot is, geen lening aangaan indien het om een serieus bedrag gaat. Dat zou namelijk geen enkele derde partij doen die bij z'n zinnig verstand is. Het uitgangspunt is zakelijke voorwaarden, denk jij dat je een bank zou vinden
  11. De fiscus stuurt gewoon een ambtshalve aanslag en laat de reactie daarop aan jou. Ze zijn dan ook geen adviseur en ze zijn niet verantwoordelijk voor het aantonen van werk of het bepalen van waarde, dat is aan jou als ondernemer. In aanvulling hierop: zelf heb ik heb een casus bij de hand waar iemand (zonder vooraf advies in te winnen) geen loon uitkeerde aan zichzelf als DGA. Na bericht van de inspecteur (waar we op gereageerd hebben) is de basis voor LB/ZVW vastgesteld op het minimumloon. Na deze communicatie durf ik wel te stellen dat je met minder dan het minimumloon uitkere
  12. Wil je het geld uiteindelijk als kapitaal storten of wil je het aan de B.V. in oprichting uitlenen?
  13. Is inbrengen EMZ in de BV (achteraf) dan niet veel handiger? Zo klinkt het namelijk wel, dat voorkomt de uitdagingen die jij beschrijft. Of zijn er redenen (die wij nog niet kennen) waarom dit geen goed idee is? De enige additionele kosten van de EMZ inbrengen ten opzichte van een ''gloednieuwe'' B.V. oprichten is een inbrengverklaring (zeg eens een 300E) daarvoor zou ik liever niet aan de wortels van mijn inkomensbron gaan zagen. Een andere oplossing is dat je wel factureert aan de opdrachtgever vanuit je B.V. maar afspreekt dat ze deze betalen zodra ze wel weer nieuwe levera
  14. Toch lijkt de huurder een (op zichzelf redelijk) voorstel te hebben gedaan, waarbij de pijn inzake huur wel te overzien zal zijn: Dit lijkt op het eerste gezicht erg redelijk, zeker TS degene is die niet kan voldoen aan de contracten die overeengekomen zijn. Dat maakt de vraag van @sports wel interessanter, ook voor de mogelijke oplossingsrichtingen: Verder wat iedereen al zegt: zoek hulp. Al is het maar omdat mensen die geldproblemen hebben, doorgaans niet de beste beslissingen maken.
  15. Zomaar wat vragen die je hiervoor onder andere helder moet zien te krijgen voordat je hier een zinnig antwoord op kan geven: - in welke sector zijn jullie werkzaam (en zijn risico's verzekerbaar)? - is jullie bedrijf kapitaalintensief (willen jullie bijv. leningen aantrekken)? - wat is de verwachte winst (wil je in de IB sfeer blijven of juist niet)? - hoe goed is jullie relatie nu en wil je die op het spel zetten? - welke doelen wil je bereiken met de onderneming, die je niet zou kunnen bereiken door bijvoorbeeld als 2 eenmanszaken samen te werken? De valk
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept