Jump to content

Daniel_Nijmegen

Super Senior
  • Content Count

    201
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Daniel_Nijmegen last won the day on May 1

Daniel_Nijmegen had the most liked content!

Community Reputation

14

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Man
  • Country
    Nederland
  • First name
    Daniel
  • Company or organization name
    ChannelTrading
  • Website address
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    commercie en marketing
    ondernemingsplannen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
    innovatief ondernemen
    internationaal ondernemen
    expert advies
    columns en algemene informatie

Company info

  • Location
    Nijmegen
  1. Stel ze voor dat dat probleem op te lossen is door met jou in gesprek te gaan om wel erkend dealer te worden zodat je rechtstreeks bij hun zal inkopen.
  2. overigens heb ik ondertussen bericht van de groothandel in Nederland waar ik de claim info naar doorgestuurd had dat ze via hun inkoopafdeling de claim weer door gaan sturen naar Shunga voor een verdere reactie daarop van hun.
  3. Deze partij lijkt me een duidelijk geval van pogingen andere bedrijven af te persen met claims voor algemeen gangbare benamingen. Ik heb in elkgeval naar het betreffende platform gereageerd en daarmee is voor nu voor mij de zaak afgedaan. Ik wacht een eventuele reactie van het platform af en zie dan wel weer verder wat ik hier mee moet. Zal hier op de hoogte houden van eventuele vervolg.
  4. het merk wordt door tegenpartij gebruikt als merk ja maar niet bij het product welke ik aanbied, daar wordt het gebruikt als beschrijving van de geur. Het is beetje alsof je een merk Rozengeur registreert en vervolgens dus producten die aangeven dat het een rozengeur heeft gaat aanschrijven als zijnde inbreuk op dat merk. Overigens heb ik zelf geen brief gekregen van de merkhouder. de merkhouder heeft het betreffende platform aangeschreven en die hebben het dus weer doorgestuurd naar de verschillende aanbieders om de eventuele schending van merkrecht aan te pakken en binnen 7 dagen een standpunt betreffende die brief in te nemen en hun van alle relevante informatie te voorzien. Ik heb dus een reactie naar het platform gestuurd met info. naar de betreffende merkhouder of hun advocaat heb ik dus niet gereageerd en is vooralsnog ook niet van toepassing. Ik wacht nu reactie van platform eerst even af. de mail van platform naar mij spreekt over: overigens niet dat ik me (al) zorgen maak maar was benieuwd hoe het nu zat. en dat is duidelijk, ook als je binnen Nederland/Europa inkoopt kan je dus inbreuk maken op merkrecht. Kan mooie handel zijn als zo een product door paar duizend verschillende verkopers verkocht wordt en je die allemaal stuk voor stuk 1995 euro zou kunnen laten betalen.
  5. bedankt voor je reactie. de naam van het product is: Crystal bath salt 75gr verkrijgbaar in 4 varianten waaronder Aqua merk is Shunga op platform heeft het de naam: Shunga "zeebries" Badesalz (6 x 75g) op verpakking staat: Sea Salt Crystals Moonlight Bath Bain de Minuit Cristaux de mer Zeebries * Brise d'ocean (zeebries staat er dus in het engels) het word zeebries word dus niet als merk gebruikt, niet als productnaam van het product zelf (wel staat op platform dus als onderdeel van de naam) maar wordt met zeebries verwezen naar de geur/frisheid van de zeelucht. een nogal algemene uitdrukking
  6. ik heb momenteel last van een claim vanwege schenden merkrecht. Via een Duits verkoopplatform een brief gekregen dat ik merkrecht van een Belgische partij zou schenden (brief komt van Duitse jurist (vermoed ik)). het gaat om een Belgische partij die in 2015 een hele partij merken gekocht heeft afkomstig uit een faillissement. 1 van die merken gaat het om . Merkrechten zouden gelden in Duitsland, Frankrijk en nog paar landen en zou voor parfum, zeep en aanverwante producten gelden (klasse 3). Nu kon ik eerst enkel 2 totaal andere producten vinden met de betreffende merknaam (niet als merk maar als algemeen veelgebruikte term in de naam). maar na lang zoeken kwam ik op platform een product tegen dat daar in de naam dus de betreffende term heeft heeft en badzout is. In mijn eigen systeem heeft product andere naam maar naar platformen stuur je enkel EAN , prijs en voorraad en als dan bestaat komt het daar zo online met eerder door andere ingevoerde gegevens.. Op de verpakking blijkt ook de betreffende term te staan (vertaald naar Nederlands: Zeebries). Het gaat om een product van een Amerikaans merk wat geïmporteerd wordt door een Nederlandse groothandel en waarvan ik het kan inkopen. Ik heb product echter nog nooit ingekocht en verkocht. Nu heb ik dus niet rechtstreeks die brief gehad maar hebben ze het betreffende platform die brief gestuurd die weer doorgestuurd heeft naar alle partijen die dat betreffende product verkopen. de brief spreekt ook enkel van de merknaam zeebries en niet over specifieke producten. Ik heb betreffende product nu even uitgezet en de claim ook doorgestuurd naar Nederlandse Importeur. Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad en dat had ik naar NL fabrikant gestuurd die na onderzoek de naam van product had aangepast en met betreffende partij geregeld had). Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd wie er aansprakelijk is voor deze claim (is vergezeld van sommatie om verklaring te geven over aantal verkopen, te verklaren niet langer inbreuk te maken en 1995 euro te betalen). Ik als uiteindelijke verkoper (aanbieder van product) De Nederlandse Importeur de Amerikaanse producent Nog een andere partij Dat even buiten dat zeebries een nogal algemene term is. De betreffende partij is wat ik zo op internet vind in elkgeval al jaren bezig regelmatig dit soort brieven te verzenden.
  7. ik heb vele jaren terug ook eens met DTG te maken gehad, was ook niks dan pure ellende. daarbij ook vage aanbiedingen, beloftes die ze niet konden/wilde nakomen en zaken die op meerdere manieren te interpreteren waren. Veel heen en weer gewijs naar elkaar (accountmanager/verkoper/afdelingen die moesten opzetten enz.) Ook daarbij deugde de contracten en algemene voorwaarden niet wat ik me herinner. Uiteindelijk na veel gedoe is daar het contract ook ingetrokken en is mij het al betaalde geld terugbetaald (maar dat ging niet van harte).
  8. de factuur van bol.com over de maand december wordt op 01-01-2020 aangemaakt en dat is ook de factuurdatum. Op die factuur staan alle kosten over december 2019 en staat ook de omzet die je over december 2019 gemaakt hebt op bol.com. Nu kan je natuurlijk ook voor elke verkoop direct een factuur maken. wat ik zelf doe is per uitbetalingsfactuur zowel de kosten als de omzet boeken. Ik hou gewoon de factuurdatum aan maar verander in boekhouding de periode waarvoor kosten en omzet zijn zodat factuur van 1 januari gewoon meegenomen wordt voor december. Alles wat ik in december inkoop wordt geboekt als voorraad handelsgoederen. op 1 januari maak ik balans op van wat er nog op voorraad is en dan verwerkt de boekhouder dat als inkoopwaarde van omzet over de maand ervoor.
  9. dat is een bewuste keus geweest om daar geen aparte marge voor te berekenen. Het is namelijk heel lastig die betere marge te voorspellen. Voor bepaalde producten zal die volledig aan mij ten goede komen, voor andere producten zal ik hem inzetten om de prijs wat te verlagen om zo koopblok te kunnen krijgen (bij op LVB leggen van producten moet ik bij het ene product de prijs nog iets verlagen, bij andere producten kan ik de prijs juist verhogen). En ook hier leek het me beter voorzichtig te begroten en die betere marge niet direct in mijn voordeel te begroten. Ik heb nu simpelweg geen aparte berekeningen van omzet via normale verkoop en omzet via LVB verkoop doordat die omzet heel lastig te splitsen is en ook de inkoop daarvan momenteel niet te splitsen is dus heb geen harde cijfers van die hogere marge. maar kan die uiteraard wel verklaren en aantonen voor specifieke producten Voorraadkosten bij platforms vallen overigens zeer mee. Bij platform betaal je voorraadkosten + verzendkosten/verpakkingskosten. die kosten zijn een stuk(je) lager als de verzendkosten + verpakkingskosten als ik het zelf zou verpakken en verzenden. dat is precies het deel waardoor ik betere marge maak (+ dat je vaak ineens hogere prijs kan hanteren en toch het koopblok kan krijgen) klopt, kan redelijk goed bepalen wanneer ik die zal bereiken. Maar effect daarvan is weer moeilijker te verwerken. het is bij belangrijkste van die 2 leveranciers niet dat je van 35 naar 40% inkoopkorting gaat maar per merk/productgroep verschild het hoeveel extra korting je krijgt. bij ene productgroep krijg je geen extra korting, bij de andere 2% en bij weer andere misschien wel 5% of meer. er is dus ook geen overzicht van hoeveel extra korting ik voor welke producten krijg bij een bepaalde staffel. Ik kan het verschil nu dus wel bekijken bij staffelverhoging die ik nu gehad heb. daarbij zijn producten van 1,80 waarbij ik 9 cent extra korting krijg, producten van 35 euro waarbij ik 3 euro extra korting krijg en producten van 200 euro waarbij ik 3 euro extra korting krijg. dat kan per product verschillen, zijn producten die nu al interessant zouden kunnen zijn rechtstreeks in te kopen. Maar mogelijk dat binnen ook nog winst op bepaalde producten te halen is. In de software die ik wil ontwikkelen kunnen veel leveranciers aangesloten worden waarbij de software een analyse maakt van wanneer welk product het beste bij welke leverancier ingekocht kan worden en voor welke prijs en welke levertijd het beste op platformen aangeboden kan worden. ik begrijp je punt. repricer opties zijn er maar variëren per productgroep en per platform. Huidige assortiment kan ik b.v. op bol.com niet (volgens de best beschikbare methode) automatisch repricen (dat komt mogelijk later volgend jaar wel beschikbaar). dat kan eventueel wel op andere manier maar daar zit een hoger prijskaartje aan en die is veel minder efficient als andere manier (moeilijk om boven prijs van andere aanbieders te gaan zitten). Andere productgroepen kunnen wel weer eenvoudig via dat systeem gedaan worden. Op bepaalde andere platformen werkt het wel weer voor mijn assortiment en nog andere platformen hebben helemaal geen reprice mogelijkheden (enkel via scrapers en dergelijke). Er zijn dus wel een aantal manieren om dit te doen maar er moet (tijdens bouwen nieuwe software) bepaald worden voor welk deel van welk assortiment op welke manier en via welke partij er gerepriced kan en moet worden. mogelijk dat er uiteindelijk dus wel 4 verschillende systemen/partijen/manieren gebruikt zullen gaan worden. Het is dus geen onmogelijkheid maar moet dus veel voor uitgezocht worden en nog in geïnvesteerd worden. er is binnen mijn huidige assortiment op veel platformen nog heel veel niet beschikbaar. daar ben/wordt ik de eerste/enige aanbieder. dat maakt automatisch al dat ik hogere prijzen kan hanteren (in elkgeval tot eventuele andere aanbieders komen) en de marge dus een stuk hoger is. Ook zoek ik steeds meer naar ander uniek assortiment welke door andere lastiger aan te bieden is (vaak door inkoopvoorwaarden, bepaald extra werk wat nodig is om online te krijgen (en belangrijkste concurrenten niet bereid zijn daarin te steken) en blindspots op platformen te zoeken (producten waar wel naar gezocht wordt maar nog niet aangeboden). maar ook pakketten met producten zoals een bundel van 2 of 3 producten waarop meer marge te maken is (je bent veelal enige aanbieder en combinatie bespaard verzendkosten). maar ook bundels voor verbruiksartikelen met korting, crossel en upsell enz. Maar eens... ooit houd dat op en zal zeker een heel proces zijn marges te bewaken en waar mogelijk te verbeteren. Maar de marges per product zullen uiteindelijk mogelijk dagelijks wisselen (is van een product de concurrent uitverkocht kan mijn marge wat omhoog). Veel daarvan zal via slimme software moeten waarin ik dus wil investeren. Maar al met al nog voldoende om weer goed over na te denken.
  10. Hallo Roel, Bedankt voor je aandachtspunten. Het is inderdaad extreem lastig een echt goede begroting te maken omdat er zoveel variabelen zijn. heb inderdaad geprobeerd voorzichtige aannames te doen, liever dat in begroting 4 maanden genomen is en in de praktijk 2 maanden blijkt te zijn als dat andersom is. Groeitempo van 3% zal inderdaad ook nooit stabiel 3% per maand zijn. Heb de eerste 5 maanden een groei van rond de 8% per maand gehad. Nu zal dat bij gelijkblijvende omstandigheden lastig lang vol te houden zijn (hoewel ook niet heel ondenkbaar). Toch verwacht ik over de gehele periode een uiteindelijke groei van meer als 3% per maand te kunnen behalen. komt omdat assortiment zeer sterk uitgebreid zal worden, van huidige 20.000 producten naar 100.000 producten of meer. als ik ineens assortiment verdubbel zou een groei van slechts 3% weer zeer slecht zijn. Maar ook hierbij heb ik gekozen om een stabiele groei in te bouwen die redelijk laag ligt op basis van verwachtingen (was eerst van 6% uitgegaan maar gezien de groei die dat liet zien als terug naar 3% gebracht). de producten die naar LVB verhuizen gaan inderdaad weer af van de standaard omzet. Maar blijft lastig hoewel ik denk het goed te kunnen onderbouwen, maar mogelijk dat ik als totaal klaar is uiteindelijk wel verlaag, van 3% in eerste jaar naar 2,5% in 2de jaar en 2% in derde jaar. Je punt van marge begrijp ik ook, ik heb nu per 2 maanden stapjes van 0,3% gemaakt daarin waarbij ik over een periode van 3 jaar uitgegaan ben van 8% marge verbetering. In werkelijkheid zal dat inderdaad minder egaal verlopen. Bij stijging van marge ben ik van aantal zaken uitgegaan: - stijgende inkoopkorting leveranciers. bij 2 van huidige 4 kan ik nog hogere staffels krijgen (toevallig net eind deze week een nieuwe staffel bereikt bij een leverancier (nog 3 te gaan) - in grotere aantallen kunnen inkopen van bepaalde producten via fabrikanten zelf - omzetting van producten naar LVB waarbij mijn marge hoger is - het vinden van repricer opties waarbij een deel van assortiment omhoog geprijsd kan worden (soms verhoog ik marge daarbij van 90 cent naar 18 euro (ja ik ben veelvuldig veel te goedkoop maar daarvoor opzoek naar de juiste technische oplossing). - het toevoegen van nieuw assortiment met betere marges. Ik denk dat die 8% margestijging wel zeer haalbaar is, maar is ook een vraag die ik mezelf gesteld heb of ik dat op deze manier juist in de begroting verwerkt heb en of ik dat niet anders kan/moet doen. Misschien zijn externe boordelers inderdaad meer tevreden als ik 1 keer per 6 of 12 maanden een grotere marge verbetering erin verwerk. Vind dat lastig te beoordelen Al met al is het proberen toekomstverwachtingen zoveel mogelijk te onderbouwen en in een dergelijke begroting te verwerken en dat is nog knap lastig om een grillig verloop (20.000 nieuwe producten toevoegen op 5 tot 10 marktplaatsen door heel Europa zal een flinke sprong kunnen veroorzaken) zoals ik verwacht naar een realistisch iets om te zetten.
  11. Ik denk dat ik de juiste manier nu te pakken heb voor berekening herhaalinkoop en omzet voor Private label producten (en zo ook LVB producten). Ik heb inkoop van nieuwe privatelabel producten nu gescheiden van herhaalaankopen van privatelabel. daarbij vanuit gegaan dat 90% van de privatelabel producten na de eerste keer opnieuw ingekocht worden (misschien moet dat wel 80% worden). Verder de omzet uit eerste aankoop privatelabel producten gescheiden van de omzet van privatelabel producten van herhaalaankopen (dus de privatelabel producten die dan deel uitmaken van vaste assortiment) Heb nog wat twijfels over de formule voor berekening omzet uit private label producten op regel 12. Ben nu uitgegaan van 50% - 25% - 15% - 5% principe (percentages per maand waarin deel van ingekochte voorraad verkocht wordt. In praktijk zullen bepaalde producten veel sneller uitverkocht zijn en andere wat langer nodig hebben. per product zal dus verschillen hoe snel ze weer ingekocht moeten worden. Deel privatelabel producten zal uit Nederland komen en andere delen uit andere landen binnen Europa of uit China. zal dus veel verschil zitten in levertijd maar ook noodzakelijke afname. Met de formule heb ik getracht een gemiddelde verkoopsnelheid te bepalen. Iemand hier bepaald idee over of dit zo goed is of beter anders zou kunnen doen Daarbij vanuit gaan dat het bedrag wat op regel 24 en 22 staat uiteindelijk dus 10 of zelfs 50 verschillende producten zijn die allemaal andere verkoopsnelheid hebben Regel 5 vooral niet naar kijken, die is extreem hoog doordat rest van kosten in dit bestand niet ingevuld zijn. en bedragen bij regel 24 (en 23) worden weer afhankelijk van de uiteindelijke resultaten op regel 5. Gaat nu echt om de manier van berekenen. liquiditeitenbegroting-voorbeeld.xlsx
  12. Hallo Roel, bedankt, maar dat is nog niet helemaal wat ik zoek. Heb mijn eigen bestand ook even aangepast en voor duidelijkheid maar 1 investering in nieuwe privatelabel product ingezet (laten we even vanuitgaan dat dit 1 product betreft) In J20 is voor 2.000 euro in een nieuw privatelabel product geinvesteerd. In mrt-20 t/m jul-20 (M10 t/m P10) leverd de verkoop van die producten vervolgens een omzet van 3.874,69 euro omzet op. Vervolgens zou ik dit product dus standaard in het assortiment opnemen Vanaf dat moment ga ik dus die producten dus elke x maanden inkopen. Laten we zeggen dat ik dit product dus in jun-20 dus opnieuw inkoop met weer 2000 euro inkoopwaarde. Maar tegelijk besteed ik in jun-20 dus ook nogmaals 2000 euro aan een ander nieuw Privatelabel product (dat maakt die maand dus 2000 voor herbevoorrading ene product en 2000 voor nieuwe product. 5 maanden later moet ik beide producten dus weer herbevoorraden en investeer ik in weer 2 extra nieuwe producten (dus 2 x 2000 in nieuwe voorraad in bestaande privatelabel producten + 2 x 2000 euro in nieuwe privatelabel producten. Tot zover zou ik bedragen in rij 20 steeds kunnen verhogen (terwijl ik type worden bepaalde dingen ook voor mij duidelijker) gaat dan van 2000 naar 4000 naar 8000 enz. Wat lastiger/onoverzichtelijker wordt het als ik elke maand of elke 2 maanden 2000 of zelfs meer in 1 of meer nieuwe producten wil investeren. lastig/onoverzichtelijk wordt het dan om in deze begroting die herhaalaankopen te verwerken. Misschien moet ik bij 19 / 20 2 extra kolommen maken en daar die herhaalaankopen in verwerken met formule dat elke maand er van 5 maanden terug de investering in nieuwe producten opnieuw uitgegeven wordt. en dan bij omzet van 9 en 10 ook extra rijen met onderscheid in omzet uit nieuwe lvb/privatelabel producten en omzet uit herhaalaankopen. Maar dat klinkt alsof het nog ingewikkelder gemaakt wordt. Investering in nieuwe producten en de omzet daaruit is zo dus goed verwerkt, maar de herhaalaankopen (toevoegen aan standaard omzet) blijft dus lastig liquiditeitenbegroting-voorbeeld.xlsx
  13. klopt, en dat is ook niet erg. Ik leer steeds weer bij, soms van mijn eigen fouten, soms van veranderingen in de markt of nieuwe inzichten. Zo ben je steeds bezig met bijsturen en mee aanpassen aan een veranderende markt. gewoon blijven bijleren en tijdig anticiperen op onverwachte/nieuwe situaties. Maar maakt dat ondernemen ook niet mede zo interessant en uitdagend ten opzichte van een baantje als werknemer met beperkte verantwoordelijkheden?
  14. bedankt, ik ga eens goed bekijken. klopt dat geef ik toe. Maar een en ander is nog werk in uitvoering. en hoewel het niet conservatief is is het naar mijn mening wel rieel (tot op zekere hoogte) en kan ik alles prima onderbouwen. Maar deels is afhankelijk van zaken die nu niet hierin opgenomen staan zoals de lening en de investering is bepaalde technische systemen. Complete plaatje is uiteraard veel breder als deze paar cijfers. En of de snelheid van investeren en hoogte per maand welke hierin staan kloppen daar kom ik achter als ik de juiste rekenwijze heb. dan worden veel investeringen (in voorraad maar ook systemen en andere zaken) afgestemd op basis van wanneer dat volgens deze begroting mogelijk is. dat kan je hier nu niet zien omdat ik die kosten verwijderd heb maar voor platformkosten en verzendkosten worden inderdaad ook volgens een werkelijk percentage berekend. waarbij platformkosten een stabiele kosten percentage zijn en de verzendkostenpercentage langzaam iets terugloopt (hogere verkooprijzen/marges en teruglopende verzendkosten (ook mede door gebruik van logistieke diensten van verkoopplatformen). De verpakkingskosten zijn er nog buitengehouden en gaan niet als percentage gekoppeld aan orders. Dit omdat ik niet met groei orders werk maar groei omzet en dus niet terug reken naar aantal orders wat verwerkt wordt. tevens omdat de bedoeling is goedlopende producten zoveel mogelijk in magazijnen van platformen te zetten (in meerdere landen) en daarbij geen aparte verpakkingskosten gerekend worden maar die verwerkt zitten in verzendkosten klopt, de marge is zeker niet hoog op dit moment. ik verwacht de marge nog wel te kunnen laten groeien maar is van tal van zaken afhankelijk hoever die kan groeien. Voordeel is dat 90% of meer van mijn kosten direct omzet gerelateerd zijn op dit moment en ik goed kan berekenen hoeveel orders/omzet ik nodig heb voor winst. en dat loopt prima (kan uiteraard altijd beter, maar daar wordt aan gewerkt maar is lange termijn strategie.
  15. dan is het maar goed dat al mijn verkopen winstgevend zijn. Is geen product welke verkocht wordt zonder dat er winst op zit. Uiteraard kan dat voor een product veranderen als retour komt (percentage retouren bij mij is laag) of als er een garantieclaim is. Maar eind van de maand is er na aftrek van alle kosten nog steeds een nette winst er is zeker wel liquiditeit. Maar kan veel sneller groeien en uitbreiden door bepaalde investeringen te doen dat zie ik zelf anders. Ik geef toe: de marge op de standaard producten is laag, maar nog wel rendabel en winstgevend. Maar mede daarom ben ik nu bezig om uit te breiden met privatelabel producten waarop ik veel hogere marge kan maken. Daarnaast zijn er aantal factoren die zaken om kunnen laten slaan betreft omzet. dat zijn zaken die echter tijd nodig hebben en focus en bijstelling van zaken. Daar krijg ik nu steeds meer inzicht in en weet welke kant ik op moet. Maar daar ben ik nog niet. Maar zit een omslagpunt welke kan zorgen dat omzet ineens 10 tot 15 keer kan groeien (ja dat klinkt apart maar klopt wel, heeft te maken met de manier waarop koopblok bepaald wordt, als ik dat punt bereik van omslag komen ineens vele duizenden producten meer in koopblok). Dat kan tevens voor zorgen dat de marge wat groter wordt. die begrijp ik niet, Mijn inkoop gaat prima, prima inkoopprijzen. Bij bepaalde leveranciers kan die nog groeien (verwacht/hoop volgende maand een nieuwe staffel te bereiken) dus wordt nog beter. Zeker met eigen privatelabel zal daarin nog veel verbeteren. Maar ja, ik opereer nu met vrij lage marge maar zelfs daarmee gaat prima.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept