Jump to content

Daniel_Nijmegen

Senior
  • Content Count

    86
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Daniel_Nijmegen last won the day on May 1

Daniel_Nijmegen had the most liked content!

Community Reputation

8

Personal info

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    commercie en marketing
    ondernemingsplannen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
    innovatief ondernemen
    internationaal ondernemen
    expert advies
    columns en algemene informatie

Company info

  • Company or organization name
    ChannelTrading
  1. dat is een schijn/papieren oplossing. als je namelijk wel eens controle krijgt kan je al snel dwangsommen tegemoet zien en loop je kans dat je je bedrijf kan opdoeken. afgelopen paar jaar meerdere zaken zo in het nieuws geweest, of door jaloerse buren of door concurrenten die geklaagd hadden.
  2. wij hebben zoiets ook eens gehad paar maanden terug, maar dat ging door een fout net goed. Had verpakkingsmateriaal besteld, eigenlijk enkel klein testordertje met paar dozen plakband en wat enveloppen. Moest bij mij afgeleverd worden maar ging door fout naar adres waar bedrijf geregistreerd stond. Kwam daar zo een gigantische vrachtwagen met kooiaap en alles om af te leveren. kon daar gelukkig wel (met enige moeite) een rondje rijden. Was die hier gekomen had hij volledig vastgestaan (doodlopende straat, smalle bochten en geen keermogelijkheid (en heb hier dergelijke wagens al eens 3 uur bezig gezien na vastrijden om de wijk uit te komen). Nu zet ik dus bij elke bestelling: doodlopende weg zonder keermogelijkheid voor grote vrachtwagens. En in plaats van dat bedrijf met eigen vervoer bezorgd sturen ze nu met een transportdienst met kleine vrachtwagen en hebben we dus geen probleem. Is dus inderdaad kwestie van vooraf communiceren, maar moet je vooraf dus ook net maar weten. Maar ook gewoon dom van transporteur, als je wagen zonder laadklep stuurt moet je wel goed weten of de afnemers mogelijkheid tot lossen hebben.
  3. daar zijn nogal wat systemen voor... van gps registratie via een app op de telefoon tot in te bouwen kastjes. Van 6 euro eenmalig tot 160 euro eenmalig en 40 euro per maand. misschien mensen ervaring daarmee wat goed werkt en waarop te letten bij bepaalde systemen?
  4. Momenteel aan het kijken naar het aanschaffen van een tankpas. Tot op heden de zakelijke km's nooit op bedrijf gezet of verrekend maar wil ik veranderen. Nu is mijn situatie als volgt: heb een prive auto rij dagelijks 3 vaste zakelijke ritten (elke dag naar dezelfde 3 locaties) rit 1: 43,5 km rit 2: 8,5 km rit 3: 7,6 km en dan incidenteel overige zakelijke ritten en daarnaast regelmatig prive ritten uiteraard. Nu bestaat het terugvragen/verrekenen uit 2 delen: 1. de 19 cent per kilometer 2. de btw voor beide moet je dus kunnen aantonen hoeveel zakelijke km je gereden hebt. en voor punt 2 ook nog de verhouding zakelijk en prive. Of je moet 2,7 of 1,5% van de cataloguswaarde (nieuwwaarde van auto) verrekenen. Nu lees ik steeds dat je rittenadministratie moet bijhouden om die verhouding zakelijk en prive aan te tonen. Betekend dat dat ik bij elke rit de km stand bij begin en eind moet noteren? Of is het voldoende om dus aan te kunnen tonen dat je dagelijks dezelfde ritten rijd en dan de eventuele extra aanvullende ritten op basis van aantal km noteert? en dan uiteraard km stand begin jaar en km stand eind jaar en van dat totaal dus de genoteerde zakelijke ritten afhalen en dat je dan dus prive km's hebt? en is het dan zo dat je dus eerst gedurende hele jaar de volledige btw terugvraagd en eind van het jaar (begin volgend jaar) pas die verrekening toepast en dat dan dus moet terugbetalen? Wat is hier wijsheid in, ik schat in dat ik 75% van de km's zakelijk rij per jaar, een 15 tot 18 duizend km per jaar dus (en de kans is groot dat dat nog een stuk groter zal worden). Hoe zorgt ik dus voor dat ik de km vergoeding en de btw zonder al te veel gedoe en kosten goed kan terugvragen/verrekenen?
  5. niet altijd, zo heb ik paar buren die wel zullen klagen (die klaagde al toen er nog niks was) De ene zijn klasse 1 tokkies en de ander een bejaarde betrapte drugscrimineel (wietplantage). Die eerste veroorzaken overlast voor gehele wijk, de 2de krijgt vrijwel enkel nog aandacht van die tokkies en moet je daarvoor op dit vlak dus ook oppassen. Daarmee ooit naar aanleiding daarvan met woningbouw bemiddelingsgesprek gehad waarbij de verzinsels van hun kwamen dat ze heel erg overlast van mij hadden doordat er bedrijf in huis zat (zat daar toen helemaal niet gevestigd maar 50 km verderop) en dat ze overlast hadden omdat er meerdere keren per week mensen bij hun aan de deur stonden die bij hun om sextoys kwamen vragen opzoek naar "mijn" bedrijf maar dat niet konden vinden. En ze zouden elke dag steeds geconfronteerd worden met de aanblik van sextoys (als er wat binnen of uitgaat zit dat in onbedrukte bruine dozen) en er mijn partner zou een hoer zijn enz. Totale onzin dus en woningbouw heeft dat volledig genegeerd, maar geeft wel aan dat ik beter goed geregeld kan hebben. En dat is het nu, woningbouw heeft officieel toestemming gegeven en de gemeente nu ook. Overigens gaf de gemeente na vragen/suggesties van mij vandaag nog aan dat ze bij toekomstige bestemmingsplannen de vestiging van webshops beter gaan regelen en mogelijk maken .
  6. om toch even een terugkoppeling te geven: vandaag heel druk mee geweest: op google informatie gezocht makelaars gebeld gemeente gebeld die me na enig zoekwerk doorverwees naar Omgevingsdienst regio Nijmegen. Die stuurde me na meerdere interne telefoontjes weer terug naar ondernemerspunt (welke ik al 2 keer gesproken had). Gemeente wederom gebeld en wat verder doorgevraagd en die gingen het intern uitzetten. Bureau zelfstandige gebeld maar die wisten ook niet goed wat ze er mee aan moesten aangezien ik daarvoor eigenlijk bij ondernemersdesk moest zijn maar daar al geweest was. De partij gebeld die mijn ondernemingsplan onderzocht heeft. die heeft ook wat zaken uitgezocht en me paar handvatten gegeven. Daarmee weer verder op internet zitten zoeken en inlezen. Daarmee een mail opgesteld naar de gemeente betreffende ruimtelijke uitstraling enz. enz. uiteindelijk kreeg ik uurtje terug een telefoontje van ondernemersloket (de persoon die ik 2 keer eerder gesproken had) dat ze goed nieuws hadden. Daarna via e-mail een bericht gehad waarin bevestigd wordt dat alsnog toegestaan gaat worden. Er is intern contact geweest tussen zo ongeveer alle afdelingen die hiermee te maken hebben waaronder de gemeentelijke bestemmingsplan Jurist en de gemeentelijke handhaver. Die hebben nogmaals bevestigd dat uit jurisprudentie blijkt dat een webshop (alles wat goederen verkoopt aan consumenten via internet) als detailhandel gezien moet worden en dus niet in woonhuis of bedrijfspand zou mogen. De handhaver gaf daarbij echter ook aan dat in de gemeente Nijmegen uiteindelijk naar de ruimtelijke uitstraling gekeken wordt en op basis daarvan gehandhaafd wordt. Dat houd in dat een webshop die GEEN showroom heeft en GEEN afhaal mogelijkheid bied onder aan huis gebonden beroepen geschaard worden en daarmee enkel nog aan de regels voor dergelijke bedrijven hoeven te voldoen. Deze regels zijn als volgt: In gebouwen die ingevolge deze regels gebruikt mogen worden als woning (inclusief bijbehorende aan- en uitbouwen) is de uitoefening van aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten toegestaan, onder de volgende voorwaarden: a. maximaal 35% van het vloeroppervlak van de woning, inclusief aan- en uitbouwen, mag tot ten hoogste 50 m² worden gebruikt voor een aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteit; b. degene die de activiteiten in de woning uitvoert, dient tevens de bewoner van de woning te zijn; c. de activiteiten dienen qua aard, omvang en uitstraling te passen in een woonomgeving; d. er mag geen horeca of detailhandel ter plaatse plaatsvinden, uitgezonderd een beperkte verkoop als ondergeschikte activiteit en in relatie met een aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteit; e. de activiteiten mogen geen nadelige invloed hebben op de normale afwikkeling van het verkeer en geen onevenredige parkeerdruk veroorzaken. In bijgebouwen is de uitoefening van aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteiten niet toegestaan. Regel d. brengt je dan weer in een soort van kringetje maar levert dus uiteindelijk geen probleem meer op. Ik heb in elkgeval de toestemming om vanuit huis te starten zodat ik naar verwachting de komende 1 a 2 jaar vooruit kan. dit was (voor nu, komen er vast nog meer later in proces) het laatste opstaken voor de start van nieuwe bedrijf. Hoop bedrijf nu met een week of 2 bij de KvK in te kunnen schrijven en per 1 juni de activiteiten te laten starten vanuit nieuwe bedrijf.
  7. Als ik marge verhoog of zoals volgens bepaalde mensen zou moeten alles in bedrijfsplan veranderen bestemmingsplannen hier echt niet ineens. Maar zal voortaan dus beter oppassen met plaatsen van vragen. En nu hou ik het voor gezien.
  8. Was geen commentaar op jouw bericht. Maar gezien houding van bepaalde andere hou ik het voor gezien met mijn eigen topic en zoek ik oplossing wel ergens anders.
  9. Gooi dit topic aub gewoon op slot. er heerst hier een ontembare drang om over alles te oordelen wat niet volgens de gangbare norm is volgens bepaalde ondernemers. Overal is een negatief oordeel over. Coolblue is volgens jullie benadering ook een werknemer van hun leveranciers (die hebben immers nog minder winstmarge als mij, namelijk slechts 0,8 tot 0,9%). Die moeten pas echt heel erg hard werken voor een (voor de grote van dat bedrijf extreem kleine winst. Bij elke vraag hier moet ik blijkbaar mijn volledige bedrijfsplan verantwoorden Ik heb helemaal geen advies of commentaar gevraagd op mijn bedrijfsaanpak, stelde vraag over waar webshop te vestigen aangezien aan huis niet mag en in bedrijfspand ook niet. Maar wees gerust, zal de volgende keer wel 5 x nadenken voor ik hier een vraag zal stellen of ergens op zal reageren!
  10. ik begrijp het omdat je maar heel klein deel van het totaalplaatje ziet en info hebt. Maar geloof me de situatie is (op langere termijn) heel anders. Ik weet hoe ik op korte termijn meer omzet kan halen en betere marge, dat is een korte termijn strategie die op langere termijn juist gaat tegenwerken. maar probeer juist iets stabiels voor de langere termijn te starten. Maar verder ben ik gewend dat er negatief gedacht wordt over wat ik aan het doen ben en hoe ik dat in gedachte heb. ik zwem hiermee tegen de stroom in dat is duidelijk en negeer alle regels over hoe dingen volgens standaard gedachte moeten gaan. Uit doorrekening/beoordeling door deskundige blijkt echter dat ik het daarmee helemaal niet zo gek bedenk en juist slimmer aanpak. Maar goed dat is hele andere discussie die ik hier beter niet kan aangaan is duidelijk. Iedereen mag me onderschatten, liever dat dan overschatten. zullen op de langere termijn wel zien hoe ik het er vanaf breng met het eerste stuk tegen de stroom in gaan. die ken ik, is net een week geleden opgeleverd. kom ik dagelijks langs. Maar ondanks de info op de site (die ik eerder vandaag gelezen had bij zoektocht) mag je daar ook niet vestigen als webshop, is ook een industrieterrein waarvoor op zijn best dus geld dat je ondersteunende detailhandel mag uitoefenen. Zijn verder gewoon goed beveiligde garages zonder ramen, met garagedeur en zonder verwarming en zonder internet. niet erg geschikt dus. enkel voor opslag voor een webshop die niet dagelijks gebruikte voorraad kwijt zou moeten. ik heb nu eenmaal rekening te houden met mijn kinderen en 1 daarvan in het bijzonder. en dan zijn er nog andere persoonlijke zaken die daarbij meespelen. Maar dat is allemaal niks om hier tekst en uitleg over te geven of ik wel of niet een webshop ben maakt ook niet uit, mijn activiteiten vallen onder detailhandel en daarmee is het dus klaar. En nee denk niet dat de gemeente zit te wachten dat ik in een winkelpand trek en vervolgens de etalage dichttimmer en de deur permanent op slot gooi. Maar ze lijken zelf dus niet te weten wat ze mee aan moeten en antwoorden daarom dus niet op waar ik een webshop dan wel zou moeten vestigen. Overigens net de KvK even gebeld en die moest vooral lachen om de gemeente en stelde ook wat vragen en kwam daarop tot het advies: gemeente negeren en niet verder over vragen maar gewoon in huis vestigen zolang dat geen overlast veroorzaakt omdat met regels van de gemeente inderdaad gewoon helemaal niks mogelijk is.
  11. ik moet overigens even wat corrigeren heb even gekeken met wie/wat ik nu afspraak gehad heb. in januari had ik afspraak voor: Eigen bedrijf starten/beëindigen / Ondernemerspunt informatie vandaag had ik afspraak voor: Ondernemers vergunning/bestem.plan In beide gevallen had ik dus afspraak met ondernemerspunt. die afspraak van vandaag heb ik dus gemaakt naar aanleiding van info op website van de gemeente dat ondernemerspunt kan helpen bij ontheffing van bestemmingsplan. Maar dat bleek in de praktijk dus tegen te vallen. Naast, of als onderdeel van ondernemerspunt heb je dus ook bureau zelfstandigen. daarmee heb ik dus eerdaags weer afspraak, maar wat ik zo begrijp zouden die voor bestemmingsplan en vestiging van bedrijf hier weer terug moeten naar ondernemerspunt.
  12. Ik moet nu even afwachten, verwacht dat ik met 1 a 2 weken weer een afspraak heb met ondernemerspunt hier en zal dit hier dan eens aan voorleggen. Zal ook de KvK nog eens even bellen betreft info hierover. De afdeling die hierover gaat is in elkgeval niet meewerkend. De informatie op internet bied me ook nog geen hulp daarmee, die geeft dus heel specifiek aan dat er een paar jaar terug een proef geweest is met ondergeschikte detailhandel op bedrijfsterreinen maar omschrijft ook heel specifiek wat er onder ondersteunende detailhandel verstaan wordt en daar kom ik met deze activiteiten ook niet in de buurt. De omschrijving webshop lijkt hier nog volledig onbekend zijn en kan niks vinden tot nu toe betreffende vestiging van webshops Bestemmingsplannen omschrijven het ook heel erg specifiek wat onder detailhandel verstaan wordt en daar vallen mijn activiteiten dus ook heel specifiek binnen. Uit de starre (en onvriendelijke) manier waarop de betreffende persoon die ik nu dus 2 keer gesproken heb maak ik ook op dat ze zelf mogelijk ook geen enkel idee hebben wat ze ermee aanmoeten. Weet dat er in de stad hier honderden webshops gevestigd zijn aan huis en in een bedrijfspand, maar volgens de regels mag dat dus niet. Lijkt erop dat je het hier vooral niet netjes en volgens de regels moet willen doen maar gewoonweg moet doen en hopen op een goede afloop (iets wat ik liever niet doe). Ik heb jaren terug hier in deze stad ook een webshop aan huis gehad waarnaar ik toen geinformeerd had en dat was destijds geen probleem. Gemeente gaf daarover nu aan dat er nu heel duidelijke jurisprudentie is dat een webshop onder detailhandel ingedeeld moet worden. Zijn afgelopen jaren in andere plaatsen ook wel wat rechtszaken geweest wat ik voorbij zag komen waarin dat naar voren gekomen is en dat gemeentes gedwongen werden op te treden tegen webshops. Maar hier lijkt dus alles dichtgooit te zijn zodat niks meer mag maar nooit over een oplossing nagedacht te zijn.
  13. er spelen prive zeker aantal zaken mee. En hoewel ik best zou willen verhuizen is dit daarvoor zeker niet het juiste besluit op dit moment.
  14. ik denk juist dat ik de beste manier hierin gevonden heb (mijn werkwijze en plan in veel uitgebreider als hier omschreven. maar dan moet er uiteraard wel een locatie zijn van waaruit je een dergelijk bedrijf mag draaien en dat lijkt voor deze gemeente dus enkel een winkelpand in stad/winkelcentrum te zijn
  15. Ik heb in januari een eerste afspraak gehad hierover met medewerker van bedrijfs vergunningen/vestiging en iemand van ondernemersdesk. Daarbij is kort de vestiging van bedrijf aan huis ter sprake gekomen. Vandaag dus nogmaals heel specifiek daar afspraak voor gemaakt voor het vestigen van bedrijf, bestemmingsplan voor ondernemers en het vragen van mogelijke ontheffing. Kreeg helaas exact dezelfde persoon als vorige keer, blijkt iemand te zijn die daar specifiek voor ondernemers over gaat. Die begin gelijk met: jou heb ik al gesproken en ben volgens mij heel duidelijk geweest vorige keer. was verschrikkelijk negatief gesprek waarbij ook totaal geen enkele bereidheid was om mee te denken over plek of andere oplossing hoe wel zou kunnen. was heel simpel: aan huis mag niet, ontheffing aanvragen kan maar zeg nu al dat dat we dat afkeuren en niet aan meewerken, industrieterrein mag ook niet gan maar zoeken naar opslagruimte (maar die zitten op industrieterrein waar dus niet toegestaan is) en dat was eigenlijk einde gesprek en stond binnen 5 minuten weer buiten. Heb ook 2 makelaars gesproken voor bedrijfsruimte die te huur stond en die gaven ook aan dat de gemeente daar heel moeilijk over doet betreft vestiging van webshop.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept