• 0

eigenaar éénmanszaak (koffiehuis) in Belgie wil naar Nederland verhuizen

Beste,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten Antwerpen als woonplaats te verlaten en een huis te huren in de gemeenste hulst om wille van de prachtige omgeving en de rust.

Mijn grote vraag blijft echter hoe het nu verder moet met de belastingsaangifte van mijn inkomen als zelfstandige.

Wordt ik vrijgestelt in NL van belastingen door verdragen? Wat met de RSZ bijdrages (rijksdienst sociale zekerheid) die ik me in Nederland te verzekeren? Kan me iemand iets meer uitleg geven of verwijzen naar fiscalisten die ervaring hebben in deze specifieke materie.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou drs. J.A.C.J.M. (Jeannette) Scheepers-van Hal FFP eens kunnen proberen. Die weet daar nogal veel van. Zie ook: http://emigratieadvies.blogspot.be/.

Contactgegevens en dienstverleninginfo: http://www.ikvertreknaarbelgie.nl/Dienstverleningsdocument_scheepers.pdf

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Beste starfish,

 

Graag wil ik je attenderen op het Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO) van de Belastingdienst. Hier kun je terecht met fiscale vragen over belastingheffing in Nederland in grensoverschrijdende situaties. Ook zijn ze op de hoogte van de belastingverdragen.

 

Wat met de RSZ bijdrages (rijksdienst sociale zekerheid) die ik me in Nederland te verzekeren?

Helaas begrijp ik niet wat je hiermee bedoelt. Doel je misschien hierop?

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Starfish,

 

Als je koffiehuis in België gesitueerd is, blijf je sociale lasten in BE betalen. Maar alles hangt af van je situatie. Heb je een éénmanszaak of een bvba en ben je zaakvoerder. Ga je nog activiteiten in Nederland ontplooien?

Je gaat dan in België aangifte BNI (belasting niet inwoners) moeten doen, en in Nederland moet je als inwoner altijd aangifte doen, maar je betaald nooit dubbel belasting. Wel blijf je in BE gemeentebelasting betalen (7%) en betaal je die in Nederland ook (rechtstreeks aan de gemeente).

 

Veel succes,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Beste Starfish.

Als je een eenmanszaak hebt in Belgie en je hebt je verdiensten in Belgie

dan blijft de situatie zoals ie is. Je zou natuurlijk kunnen proberen onder het Nederlandse

belastingstelsel te kunnen vallen door ook een eenmanszaak in NL te nemen,

dit vanwege de gunstige belastingtarieven in Nederland t.o.v. Belgie.

Link naar reactie
  • 0

Beste starfish,

 

Graag wil ik je attenderen op het Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO) van de Belastingdienst. Hier kun je terecht met fiscale vragen over belastingheffing in Nederland in grensoverschrijdende situaties. Ook zijn ze op de hoogte van de belastingverdragen.

 

Wat met de RSZ bijdrages (rijksdienst sociale zekerheid) die ik me in Nederland te verzekeren?

Helaas begrijp ik niet wat je hiermee bedoelt. Doel je misschien hierop?

 

Groet, Nynke

 

Mooie site hoor Nynke...maar het is de premie volksverzekeringen zoals we die Nederland noemen.

Die krijg je als zelfstandige apart, gaat dus niet direct van je inkomen af.

Interessant is (ik heb een bvba) is dat in Belgie je bvba deze mogen betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.