• 0

Hoe te boeken

Ik begin voor het eerst met davilex Totaal (überhaupt met boekhouding), Maar hoe moet ik het volgende boeken.

 

- kilometervergoeding : Ik heb een bedrijfswagen op de privé balans. Maar alle zakelijke kilometers mag ik aftrekken, € 0,28 per km geloof ik. Maar hoe en waar boek ik deze km's dan. (ik heb trouwens bij artikelgroepen een groep voorrijkosten. Stel ik de grootboekrekening dan in op 4640 kilometer vergoeding ?)

 

- Inkopen : Moet ik alle kantoorartikellen, telefoonnota's, etentjes, parkeerbonnen, domeinnaamkosten enz. ook boeken onder het tabblad inkoop, of moet dit via het tabblad bank, tijdens het invullen van bankafschriften.

 

Wie kan mij hierbij helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Davilex....hmmmm..

 

Ik zou de km vergoeding die je jezelf toebedeelt op dezelfde rekening (of een afgeleide daarvan) boeken als de voorrijkosten zo weet je wat je overhoudt van de in rekening gebrachte voorrijkosten....

 

Mijn advies is zoveel mogelijk te boeken via inkoop, daar houdt je namelijk ook overzicht per "crediteur" en kun je via het systeem heel snel een inkoop terugvinden....via de bank rechtstreeks kosten boeken geniet niet mijn voorkeur...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Davilex.... tja dat is het enigste redelijk betaalbare programma waar ik mee uit de voeten kan..

 

- Dus als ik morgen mijn telefoonrekening binnen krijg, dan moet ik dat onder mijn inkoop boeken, en niet via de bankafschriften. Geldt dit voor alle onkosten van de zaak, zoals restaurantnota's, parkeerbonnen, kantoorartikellen, bedrijfskleren etc. Of zijn er dingen die ik absoluut niet onder de inkoop kan of mag boeken.

 

- Maar nu is me nog niet helemaal duidelijk over de km kosten. Moet ik dan (bijvoorbeeld 50km x € 0,28 = €14) boeken op de inkoop onder grootboekrekening 4640 kilometer vergoeding

Link naar reactie
  • 0

Bankkosten is eigenlijk het enigste wat je eigenlijk niet via inkoop kan boeken...de rest kan in principe allemaal.

Omdat het wel een extra handeling is (maar maakt alles wel overzichtelijker) is er ook iets voor te zeggen om kleine kasbetalingen bijvoorbeeld niet te boeken via inkoop, maar rechtstreeks via het kasboek.

 

De kilometervergoeding kun je via een declaratie, die je bijvoorbeeld inboekt als factuur... boeken op (in jouw geval) 4640.

Overigens moet ik je wel teleurstellen: de maximaal onbelaste kilometervergoeding bedraagt 0,18 cent per kilometer.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

Je stelt dat je een bedrijfswagen op de privebalans hebt.. Dat snap ik niet helemaal. Wil dat nu zeggen dat de auto op de balans staat, en dus zakelijk is, of prive?

 

De aftrek die je mag toepassen voor zakelijke kilometers met de prive-auto is inderdaad € 0.18. Als je een auto van de zaak hebt (dus bedrijfswagen op de balans) dan gaat dit niet op. Dan boek je alle kosten al zakelijk, en krijg je een prive bijtelling.

 

Dit alles staat los van wat je aan opdrachtgever factureert aan kilometer vergoeding. Hier zijn verder geen restricties voor, behalve dan dat opdrachtgever accoord is met de vergoeding, en je de vergoeding bij de omzet telt..

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Ik kan me nog herinneren dat het eerst fl. 0,60 per km was, maar goed. Ik begrijp in ieder geval hoe dit geboekt moet worden. Maar nog even het volgende

 

- Onder welke grootboekrekening moet ik eigen gebruik boeken (zakelijk), ik heb bijvoorbeeld een nieuwe monitor omdat de oude versleten was. Ook heb ik gereedschap gekocht, een bureau en pc diagnose apparatuur.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel hierbij de aankopen voor de zaak. Dus als ik nu morgen een nieuwe cirkelzaag nodig heb voor de zaak (bij wijze van spreken), onder welke grootboekrekening kan ik dit dan zetten, of moet ik zelf zo'n grootboekrekening maken. Zo ja hoe ?

 

Voor het prive gebruik heb ik een grootboekrekening prive gebruik dus dat is eigenlijk wel duidelijk.

 

 

 

P.S Ik neem aan dat ook dit weer onder het tabblad inkopen geboekt wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je cirkelzaag is een kostenpost en wordt via het inkoopboek opgenomen in je administratie.

 

De kosten kun je presenteren als inventariskosten of materiaalkosten(bijvoorbeeld rekeningnummer 4200 of 4300). Let er wel op dat je hem presenteerd als Overige bedrijfskosten of Algemene beheerskosten.(dus ergens in rubriek 4)

 

Het behoort niet tot de kostprijs van de omzet (vaak rubriek 5 in een rekeningschema) omdat je er vanuit mag gaan dat de kosten niet rechtstreeks aan 1 opdracht of afnemer toe te rekenen zijn.

 

Succes met je eigen gebruik!

 

gr.

 

Avi

www.aimin.nl

Link naar reactie
  • 0

verbeter me even als ik het fout heb. Ik heb een nieuwe grootboekrekening aangemaakt (5000) genaamd Eigen gebruik Zakelijk. De verdichting heb ik op algemene kosten(de hoofdverdichting hiervan is personeelslasten, rekening Resultaten) staan, en het type rekening op kosten (niet kostprijs), en standaard boekingstype op debet.

 

Ik heb ook een grootboekrekening inventaris en inrichting. De verdichting is materiele vaste activa en staat op de rekening balans

 

Is de bovenste goed, en/of kan ik die grootboekrekening inventaris en inrichting dupliceren en de naam wijzigen

 

Link naar reactie
  • 0

DenneD....

 

Zo langzamerhand begin ik me af te vragen of je door de bomen het bos nog wel ziet....ik raad je eigenlijk aan iemand in de buurt eens te contacteren om je grootboekschema eens goed op te zetten....

 

Privé-gebruik, dat geldt eigenlijk niet voor de PC die op de zaak staat en verdichtingen van privedingen naar de grootboekrekening personeelslasten kan al helemaal niet....

Als je verdichtingen niet snapt, raad ik je aan om helemaal geen verdichtingen te gebruiken...

 

De meeste inventaris boek je op inventariskosten en activeer je....

(dit betekent dat je per jaar een gedeelte naar de kosten overhevelt...

in bijvoorbeeld 4 jaar schrijf je dan je inventaris af...) Spreek hier een bepaald bedrag met je zelf over af...bijvoorbeeld alles boven de 250 Euro is inventaris, kleiner boek je gelijk in de kosten......

 

Maar nogmaals voordat ik een complete cursus boekhouden ga houden, laat eens iemand met verstand van boekhouden naar je "Davilex" kijken en laat hem/haar een goed grootboekrekeningschema opzetten met uitleg erbij....

Je bent nou erg ad-hoc bezig met grote kans op fouten en loopt daardoor het risico dat je uiteindelijk toch nog alles achteraf opnieuw moet doen....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

ook in de serie 'hoe te boeken'. als de af te dragen BTW onder de 1883 euro blijft, hoef je (een deel) niet af te dragen. dat is de kleine ondernemersregeling. maar je moet de korting wel tot de winst van de onderneming rekenen. hoe boeken we dit alles?

 

af te dragen BTW Debet XXX

a/ incidentele opbrengsten Credit XXX

 

bedankt. wel een vervolgvraagje: rekenen we de vrijstelling van het laatste kwartaal van 2004 ook al mee in de incidentele opbrengsten, ondanks dat het aangifteformulier nog niet aangeleverd? of laten we dat saldo nog op de eindbalans staan als af te dragen BTW?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.