• 0

eigen vermogen eenmanszaak op aangifte

De laatste jaren heb ik aangifte gedaan voor mijn vrouw als ondernemer op uitnodiging van de belastingdienst.

 

Als startende klein ondernemer heeft ze geen belasting hoeven betalen over haar bescheiden winsten. De winsten zijn voor de belastingdienst als Eigenvermogen Onderneming beschouwd. De EV in de onderneming is bijna gelijk aan het bedrag van de winsten die ik op de bedrijfsspaarrekening staan en saldo R/C. (Puur liquiditeiten dus)

 

Vragen:

 

1) In mijn privee aangiften worden deze rekeing bijgerekend aan mijn box 3 saldi. Klopt dit?

 

2) In het aangifte ondernemer, hoe geef ik aan dat er middelen uit de onderneming zijn opgebnomen ZONDER dat deze bijgeteld worden aan de winst voor - in dit geval 2013? Alsik opname privee invul wordt het winstbedrag verhoogd! Mijn vvrouw betaalt zo 2 keer belasting. Als de belastingdienst de bankrekeningen ziet als box 3 vermogen dan heeft de onderneming GEEN EV lijkt mij?

 

Wie kan mij adviseren is deze zodat ik mijn aangifte op de juiste manier kan indienen?

 

Bedankt.

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Liquide middelen van de onderneming geef je op in box 1 en niet in box 3. (Dit geldt niet voor overtollige liquide middelen die je niet nodig hebt voor de zaak.)

 

2. Beginvermogen + winst + privé-stortingen - privé-opnamen = eindvermogen. Dus als je de privé-opnamen verhoogt dan moet je het eindvermogen verlagen om de formule weer sluitend te krijgen. (Aannemende dat het dus niet van het beginvermogen, de winst of de stortingen moet komen.) Je moet opletten dat je bovenstaand verband onderbouwd invult en dat de uitkomst gelijk is aan opbrengsten minus kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Erik,

Bedankt voor uw reactie.

 

Over punt 2 van uw uitleg heb ik een vraag.

 

Ik heb de winsten van afgelopen jaar op de zakelijke bankrekeningen laten staan. Dus actief heb ik banksaldi. Passief heb ik EV. Meer niet! (Er is weinig activiteiten in de zaak!)

 

Als ik bij mijn aangifte privee opnames registreer worden die bij de winst geteld! Hierdoor betaal ik 2 keer belasting over de winst! Hoe had ik e.e.a. moeten registreren en hoe kan ik dit corrigeren?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik bij mijn aangifte privee opnames registreer worden die bij de winst geteld! Hierdoor betaal ik 2 keer belasting over de winst! Hoe had ik e.e.a. moeten registreren en hoe kan ik dit corrigeren?

 

Dat is niet de bedoeling. Het aangifte programma rekent als volgt:

 

eindvermogen plus privé opnamen minus privéstortingen minus beginvermogen = winst

 

ALs jij alleen maar hogere privé opnames invoert (bijv. 100 ipv 0), dan telt dat als winst ja. Maar een privé opname van 100 moet, per definitie, het vermogen verlagen. Dus volgens mij gaat er iets niet goed in je boekhouding.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid. Dit gaat niet om mijn boekhouding maar om het aangifteprogramma IB voor ondernemers van de belastingdienst. Ik heb een heel klein praktijk maar wordt gezien als ondernemer door de belastingdienst. Erg onhandig maar helaas waar.

 

Mijn V+W in het aangifte komt overeen met mijn "boekhouding". Dus weet ik inprincipe waar over ik belasting verschuldigd ben. Ik klop alles in het aangifte programma.

 

Actief = Banksaldi + te ontvangenbedragen

 

Passief = nog te betalen bankkosten + Mijn winsten uit voorgaande jaren die op de bank staan. Deze had ik tot nu te onder EV geboekt.

 

Dit jaar heb ik wat geld gebruikt privee. Als ik dit invoer rekent de belastingdienst dit bij de winst en past het programma de EV aan. De EV is al belast dus mijn winst moet niet worden vewrhoogd. Blijkbaar snap ik iets niet en voer ik iets niet goed in.

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op mijn vraag:

 

1) Alle kosten en inkomsten lopen via de bank

 

2) Infeiten mijn V+W = Banksaldi begin - Banksaldi Eind + nog te ontvangen - nog te betalen (Vanzelfsprekend kan dit afwijken van fiscaal winst i.v.m. represetatiekosten)

 

3) Ik heb geen afschrijvingen

 

Balansposten in aangifte:

 

Actief:

Banksaldi

Nog te ontvangen

 

Passief:

Eigen Vermogen

Overlopende posten / Nog te betalen

 

 

Waarschijnlijk moet ik geen EV melden maar de winsten van anderjare ergens aandrers opnemen. Zo ja waar en hoe?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid. Dit gaat niet om mijn boekhouding maar om het aangifteprogramma IB

Nee, dit gaat wel over je boekhouding. In het aangifteprogramma voer je gegevens in die je uit je boekhouding haalt. Dat jij er voor kiest om geen boekhouding te voeren, is iets anders.

Als je liever aangifte doet onder de noemer ROW en je praktijk is inderdaad klein (maar wat is 'klein'?) denk ik dat dat best mogelijk is. Heb je ooit schriftelijk bevestigd gekregen dat de Belastingdienst wil dat je aangifte als ondernemer doet, of ga je daar van uit omdat er een "aangifteprogramma inkomstenbelasting voor ondernemers" voor je klaar staat?

 

 

Passief = nog te betalen bankkosten + Mijn winsten uit voorgaande jaren die op de bank staan. Deze had ik tot nu te onder EV geboekt.

 

Dit jaar heb ik wat geld gebruikt privee.

Als jij geld van de zakelijke bankrekening naar privé hebt overgeheveld, is het saldo op je zakelijke bankrekening lager geworden.

Stel nu dat je eigen vermogen aan het beginv an het jaar 3.000 was.

Je hebt in 2013 1.000 winst gedraaid en 500,- privé opgenomen.

Aan het einde van het jaar verwacht ik dan 3500 op de bank, en als er verder geen bezittingen of schulden zijn, is je eigen vermogen ook 3.500.

Je winst is je eindvermogen minus je beginvermogen plus de privé opnames.

Ofwel 3.500 minus 3.000 plus 500. 1.000 dus.

 

 

Misschien kun je er wat cijfers bijzetten, want ik merk dat ik mezelf begin te herhalen, en dat voegt niet zo veel toe.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien vul je een verkeerd EV in. Je moet je eigen vermogen op de eindbalans invullen.

Effe snel uit m'n hoofd: EV=EV+resultaat+stortingen-opnamen.

 

De EV is al belast dus mijn winst moet niet worden verhoogd. Blijkbaar snap ik iets niet en voer ik iets niet goed in.
Nee hoor, je resultaat is belast. Niet je EV. Zo te zien snap je het inderdaad nog niet, maar lees vooral verder. Er zijn talloze topics op dit forum waarin alles aan de orde komt.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.