• 0

UWV en meewerken en opstarten nieuw bedrijf op naam partner

In augustus 2013 ben ik werkeloos geworden (24 uur) sindsdien heb ik een WW uitkering. Mijn partner heeft een eigen bedrijf, voordat ik werkeloos ben geworden hebben we het id opgevat nog een bedrijfje te starten en hebben we daar veel werk voor verzet. Eenmaal werkeloos is alles even stil komen te liggen. Ik deed wel altijd al de administratie voor het andere bedrijfje en dat doe ik nog en nee niet gemeld aan uwv, ik deed het daarvoor toch ook.

Nu, na mijn draai weer een beetje gevonden te hebben in de nieuwe situatie ( ik voldoe gewoon aan mijn sollicitatieplicht ) komt ook het andere bedrijfje weer in beeld, eigenlijk stond het klaar om gestart te worden en denken we nu, waarom niet? De bedrijfjes staan op naam van mijn partner, maar hoe nu met het uwv?

Het ene bedrijf nog niet groot genoeg om samen van te leven, vandaar dat ik ook nog altijd buitenshuis werkte, het andere bedrijfje nog nergens. Werk zat dat wel, maar inkomen nog laag dus!

 

Voorheen vroegen we partnerkorting aan, kan dat naast uwv? Ik lees er allemaal verschillende berichten over?

Als ik door solliciteer wat moet je dan wel of niet allemaal opgeven, ik werkte maar 24 uur en daar krijg ik WW voor.

De regeling eigen bedrijf opstarten gaat hier niet op, ik werkte voorheen zodat hij kon opstarten en nu nog een opstarten, maar op zijn naam!

 

Dol word ik van al die regeltjes! Advies welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Voorheen vroegen we partnerkorting aan,

 

Wat bedoel je met partnerkorting? uitbetaling van algemene heffingskorting aan jouw partner? Dat is wel aan regels gebonden o.a. dat de partner van degene aan wie de algemene heffingskorting voldoende belasting betaald. en dat de ontvanger geen of heel laag inkomen heeft.

 

andere bedrijfje weer in beeld, eigenlijk stond het klaar om gestart te worden en denken we nu, waarom niet? De bedrijfjes staan op naam van mijn partner, maar hoe nu met het uwv?

Het ene bedrijf nog niet groot genoeg om samen van te leven, vandaar dat ik ook nog altijd buitenshuis werkte, het andere bedrijfje nog nergens. Werk zat dat wel, maar inkomen nog laag dus!

 

Als ik het goed begrijp draait dat nieuwe bedrijfje nog niet maar staat het al wel op naam van jouw partner. Kan je het van hem overnemen nadat je toestemming hebt van het UWV om voor je zelf te beginnen met de startersregeling?

dan heb je wel een korting maar ook nog 26 weken wel inkomen uit uitkering. In die 26 weken kan je werken voor je eigen bedrijf zonder veel regels met uitzondering dat je voor je oude werkgever werkt.

 

En werk zat betekent ook voldoende inkomen als je tegen een normaal tarief werkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Meewerkaftrek heet het officieel. Ergens tussen de 500 en 1000 uur per jaar.

 

En starten van eigen bedrijfje bij uwv zijn allerhande eisen als ondernemersplan, uitzoeken, uitzoeken, uitzoeken, infodagen volgen. Terwijl, het staat klaar in principe, zonder handen of financiën van buiten af. Alles samen bijelkaar gepuzeld.

 

En met werk zat bedoel ik, dat er in beide eigen bedrijfjes de een loopt de ander nog niet werk zat is, maar nog niet voldoende inkomen. Het werk buitenshuis is niet meer vandaar WW

Link naar reactie
  • 0

Een WW uitkering is nu eenmaal aan regels gebonden, sollicitatieplicht, beschikbaar zijn enzovoort maar UWV werkt ook graag mee aan jouw plannen om voor jezelf te beginnen. De startersregeling is niet voor niets per 1 januari 2013 versimpeld.

 

Oké lagere uitkering voor 26 weken maar wel minder regels. Alleen zal je wel met een levensvatbaar plan moeten komen en dan zet ik dus gelijk al vraagtekens bij jouw bericht. "Werk zat maar nog niet voldoende inkomen"

 

Voldoende opdrachten of voldoende markt voor de dienst maar als bedrijf nog geen opdrachten hiervoor?

 

En als je wel voldoende opdrachten hebt tegen een redelijk uurtarief kan je in combinatie met de startersregeling een flitsende start maken. (eigen ervaring) En dan met gemak na een half jaar je eigen broek ophouden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In wat voor branche wil je eigenlijk starten? Handel, dienstverlening, advies of wat anders? Heb zelf jaren detailhandel gedaan maar werk nu in de zakelijke dienstverlening en merk gewoon als ik voldoende uren kan factureren ik heel snel inkomen genereer. Met daarbij lage kosten omdat binnen mijn dienst arbeid de grootste kostenpost is.

 

En kosten heb jezelf in de hand. Niet er van uitgaan wat allemaal nodig is om te kunnen werken maar wat jouw financiële situatie toelaat. Noodzakelijke kredieten zijn niet te krijgen en rente en terugbetaling drukken een behoorlijk stempel op je bedrijf. Goed soms is dan niet alles mogelijk maar met "boerenslimheid" kom je een heel eind. ;)

 

En toch een plannetje maken. hoeft niet heel ingewikkeld maar gewoon wie je bent wat je wilt en hoe je dat kan bereiken.

 

gewoon die a4tjes van Hans eens uitproberen.

Link naar reactie
  • 0

Wij zitten in de detailhandel en alleen op internet. We hebben tot zover geen andere kosten dan de handel zelf en die wordt aangevuld met de opbrengst van het verkochte, we hebben geen magazijn anders dan thuis en bij familie die wel winkelruimte heeft. Alles low profile dus. Mijn partner werkt daar in, ik handjes, de kinderen ook handjes. Dus geen externe financiering, geen flauwekul. En langzame groei, maar wel groei.

 

We zitten nu ergens in de kruipfase, de peuterfase om het maar zo te zeggen.

 

Het nieuwe bedrijfje, natuurlijk hebben we om ons heen gekeken en ja er staan concurrenten, aan de ene kant een grote speler en aan de andere kant een heleboel rommelaars, dat wordt wringen, bijstellen, goed luisteren.

 

Straks, straks moeten er mensen bij, maar niet te hard. Niet straks 10 mensen, magazijnen en ga zo maar door zonder dat je kunt overzien, want dan staat daar de valkuil.

 

Dus ja natuurlijk hebben we nagedacht en ja natuurlijk staan de randvoorwaarden er, keurmerken, logistieke start vormen en zulks, maar dat gaan we nu niet even allemaal omzetten. We zullen het wel oplossen, ik had alleen hoop. Een beetje ww en een beetje vrije hand.

Link naar reactie
  • 0
Wij zitten in de detailhandel en alleen op internet. We hebben tot zover geen andere kosten dan de handel zelf en die wordt aangevuld met de opbrengst van het verkochte,

 

De winst wordt dus direct weer geïnvesteerd. Voorraden financieren uit eigen middelen is prima maar je moet ook nog leven.

 

Alles low profile dus. Dus geen externe financiering, geen flauwekul. En langzame groei, maar wel groei.

 

We zitten nu ergens in de kruipfase, de peuterfase om het maar zo te zeggen.

 

 

Met het gevaar dat het jaren duurt voordat er een volwaardig inkomen uit gehaald kan worden.

 

Straks, straks moeten er mensen bij, maar niet te hard. Niet straks 10 mensen, magazijnen en ga zo maar door zonder dat je kunt overzien, want dan staat daar de valkuil.

 

Dat stadium ben je nog lang niet aan toe, Jouw valkuil is dat er geen vast omlijnd plan is en zelf ook teveel in de "rommelfase" zit.

 

Misschien heb je wat aan de tip van Hans van den Bergh

 

Schrijf op een A4tje de zin: 'Wie ben ik?', op een tweede A4tje:'Wat kan ik?', op de derde: 'Wat wil ik bereiken?', op de vierde: 'Hoe is dat te bereiken?' en op de vijfde: 'Wat is ervoor nodig om dit te bereiken?'

 

Deze vijf vragen gaan de hele dag door je hoofd spoken, neem elke dag een uurtje de tijd om alle antwoorden die in je opkwamen op de betreffende A4tjes te noteren en leg het dan weer een dag weg, let op dat je dit in willekeurige volgorde doet! Leg na een aantal weken de A4tjes in de bovenvermelde volgorde. Je krijgt dan steeds meer basis voor je ambitieplan of je (persoonlijke) businessplan.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

En deze boeken kan ik je ook van harte aanbevelen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.