• 0

Terugbetalen voorschot WW verrekenen over meerdere jaren

In 2009 ben ik na twee maanden WW gestart als zelfstandige. Toen heb ik 6 maanden voorschot van het UWV gekregen. Netto natuurlijk maar wel de volle mep (in totaal zo'n 10.000). Aangezien ik goede jaren ken moet ik dit hele voorschot terugbetalen. Bruto ongeveer 17.000. Al had ik dat geweten, dan had ik natuurlijk niet naar mijn werkcoach geluisterd die mij vertelde dat ik maar 70% terug moest betalen, maar goed.

 

Ik wil niet meer belasting betalen dan nodig. Ik kan een betalingsregeling aanvragen maar kan het bedrag ook wel in een keer ophoesten.

 

Dit jaar schat ik dat ik ongeveer 90.000 verdien. Mijn vraag: is het beter om de terugbetaling over 2 jaren uit te smeren, of kan ik beter dit allemaal in dit jaar terugbetalen?

 

Ik begrijp dat er veel onzekere variabelen zijn. Zo weet ik natuurlijk niet zeker wat ik dit of volgend jaar verdien. Maar kan iemand mij misschien wat basisregels als houvast geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Betaal het gewoon in één keer terug, dan ben je er maar vanaf. Ik neem aan dat een betalingsregeling ook nog kosten (bv. rente) met zich meebrengt?

 

Volgens mij valt de terugbetaling buiten de fiscaliteit van dit jaar (behoudens een lager vermogen in box 3). Ik ga ervan uit dat dat bruto bedrag fiscaal gezien een schuld is die je moet terugbetalen.

 

Wellicht betekent dit wel een verlaging voor je inkomen in 2009 en dat is tot vijf jaar geleden, dus wellicht valt dat jaar nog te corrigeren. Een lager inkomen in dat jaar kan weer zorgen voor een sterk wisselend inkomen waarbij de middelingsregeling van pas kan komen. Kwestie van even doorrekenen en controleren of alles nog binnen de geldende termijnen valt. Zeker niet te lang mee wachten...

 

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij zou je dit bedrag in het jaar waarin je terugbetaalt als negatief inkomen moeten kunnen opvoeren. Zolang je daarmee binnen de hoogste tariefschijf blijft lijkt het mij het beste om het in een keer terug te betalen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.