Jump to content

McMiel

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. In 2009 ben ik na twee maanden WW gestart als zelfstandige. Toen heb ik 6 maanden voorschot van het UWV gekregen. Netto natuurlijk maar wel de volle mep (in totaal zo'n 10.000). Aangezien ik goede jaren ken moet ik dit hele voorschot terugbetalen. Bruto ongeveer 17.000. Al had ik dat geweten, dan had ik natuurlijk niet naar mijn werkcoach geluisterd die mij vertelde dat ik maar 70% terug moest betalen, maar goed. Ik wil niet meer belasting betalen dan nodig. Ik kan een betalingsregeling aanvragen maar kan het bedrag ook wel in een keer ophoesten. Dit jaar schat ik dat ik ongeveer 90.000 verdien. Mijn vraag: is het beter om de terugbetaling over 2 jaren uit te smeren, of kan ik beter dit allemaal in dit jaar terugbetalen? Ik begrijp dat er veel onzekere variabelen zijn. Zo weet ik natuurlijk niet zeker wat ik dit of volgend jaar verdien. Maar kan iemand mij misschien wat basisregels als houvast geven?
  2. Ik zit in soortgelijke situatie: eenmanszaak of BV. Nu heb ik al een kind op de opvang en ik krijg er straks een tweeling bij. Dat zijn drie kinderen in de opvang voor de komende jaren. Ik betaal per maand nu al meer dan 600 euro en als de plannen van het kabinet doorgaan dan wordt dat vanaf 2013 fors meer Mijn vraag is nu: wordt de toeslag voor de kinderopvang berekend vanaf het DGA salaris (41.000)? Mijn winst uit de eenmanszaak schommelt altijd rond de 100.000 en misschien is dit nog wel een onderscheidend verschil die mij over de streep trekt toch een BV op te zetten. Als het relevant is dan hoort dat natuurlijk ook in zo'n spreadsheet thuis!
  3. Dank je wel voor de reply. Ik heb de pagina's van de belastingdienst grondig gelezen maar mijn situatie is (denk ik) niet beschreven. Ik wil geen correctie doen van een BTW aangifte na verzenden, maar ik wil voor het verzenden al rekening houden met een oninbare vordering. Groet, McMiel
  4. Ik zit sinds vandaag in een situatie waar ik geen raad mee weet. Voor Q1 van 2011 ga ik weer aangifte doen van de omzetbelasting. Nu heb ik vandaag gehoord dat een klant van mij vorige week failliet is gegaan. De curator wikkelt nu de zaak af. Kan ik de BTW op de vordering uit februari die ik bij hem heb ingediend, en nu dus niet zal ontvangen, direct in Q1 verrekenen? Of moet ik eerst de BTW aan de belastingdienst betalen, dan (ergens in Q2) aan de curator een brief vragen dat deze vordering niet meer betaald gaat worden, om vervolgens de BTW bij de belastingdienst terug vragen? Dat laatste klinkt omslachtig en wil ik vermijden. Het gaat om een substantieel bedrag namelijk. Alvast bedankt, McMiel
  5. Dank voor het rekenprogramma. Of twee auto's mogelijk zijn heb ik eerder hier al eens gevraagd. Zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=27675;start=msg252124#msg252124 Maar als dit niet waar blijkt te zijn, tja... dat maakt de berekening wel anders. Wie weet hier het fijne van?
  6. Leuk om de hele discussie te volgen. Ik staar mij echter niet blind op de leuke aftrekposten. De berekening is redelijk eenvoudig. In mijn geval is de Aygo een tweede auto. Voor de lange, veelal dagelijkse ritten maak ik gebruik van mijn prive auto die groter en comfortabeler is. Daar declareer ik natuurlijk wel € 0,19. Voor de kleinere stadsritten gebruik ik de Aygo. Een prive zal ik 'm ook veel gebruiken. Door deze combinatie is het zakelijk rijden van de Aygo mijn inziens toch wel goedkoper. Groet, McMiel
  7. De regeling is nog mooier dan ik dacht :). Fantastisch, iedereen bedankt voor de reacties. Groet, McMiel
  8. Dank je voor de snelle respons. In de wettelijke regeling is mij dan iets niet duidelijk. Als ik goed google dan gaat men een investeringsverplichting aan op de datum dat je als belastingplichtige voldoende bepaalbaar de verplichting aangaat, schriftelijk of mondeling. Dat is mijn inziens na het tekenen van het contract. Als ik pas in januari 2010 mag starten met afschrijven, wat wordt in de regeling dan bedoeld met "Bovendien is willekeurige afschrijving mogelijk zodra een investeringsverplichting is aangegaan of voortbrengingskosten zijn gemaakt?" Tweede puntje: met negeren van de restwaarde bedoel je dat ik het gehele aankoopbedrag in twee jaar mag afschrijven? McMiel
  9. In verband met de heersende kredietcrisis kunnen ondernemingen investeringen die in kalenderjaar 2009 plaatsvinden afschrijven in 2 jaar. Dit komt dus neer op maximaal 50 procent in 2009 en 50 procent in 2010. Deze regeling is uitgebreid naar 2011. Zuinige personenauto's vallen ook onder deze regeling. Bovendien is willekeurige afschrijving mogelijk zodra een investeringsverplichting is aangegaan of voortbrengingskosten zijn gemaakt. Tot zover de samenvatting van de tijdelijk maatregel. Nu mijn situatie. Ik heb een nieuwe auto aangeschaft. Deze voldoet aan de voorwaarden voor zuinige personenauto's (Toyota Aygo, klasse A, dus 14% bijtelling en geen BPM). Op 17 oktober 2009 hebben we het contract getekend. Op 22 oktober de aanbetaling gedaan en 24 december 2009 het restbedrag betaald. De auto hebben we 9 januari 2010 opgehaald. Exclusief BTW kostte deze 9213 euro. Deze auto ga ik op de balans zetten en wil ik in 2 jaar afschrijven. Mijn vragen zijn: - Wat mag/moet ik als restwaarde gebruiken voor het bepalen van de afschrijving? de waarde over 2 jaar, over 5 jaar of iets anders? Hoe bepaal ik de restwaarde? - Mag ik al beginnen met afschrijven na tekenen van het contract? (oktober 2009) Mijn inziens is na het tekenen van het contract de investeringsverplichting aangegaan. - Moet ik in 2009 dan ook al rekening houden met de prive bijtelling van 14%? De auto heb ik dan niet eens in mijn bezit! Alvast hartelijk dank voor het meedenken hierover.
  10. Er zijn veel posts te vinden op dit forum over privé en zakelijk gebruik van de auto, maar mijn specifieke situatie kan ik niet vinden. Het betreft het volgende: Ik heb een eenmanszaak in de ICT consultancy. Voor mijn werk rijd ik in mijn privé auto, waarbij ik de kilometers tegen 0,19 cent als autokosten opvoer. Nu wil ik een tweede auto kopen, nieuw, en 'op de zaak zetten'. (Toyota Aygo, maar dit terzijde). Deze auto ga ik ook privé gebruiken. Mijn vraag is: Met beide auto's in mijn bezit, mag ik dan nog 0,19 cent als autokosten op blijven voeren bij zakelijk gebruik van mijn privé auto? Of ben ik verplicht mijn zakelijke auto voor alle zakelijke ritten te gebruiken? Ik wil dagelijks van auto kunnen wisselen. Alvast bedankt voor de reacties, McMiel
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept