• 0

toepassing startersaftrek uitstellen

Ik ben halverwege 2010 gestart als ondernemer. Tot en met 2012 heb ik geen zelfstandigenaftrek toegepast.

 

Voor 2013 wil ik wel zelfstandigenaftrek toepassen. Mijn winst wordt volledig genihileerd door de zelfstandigenaftrek alleen. Startersaftrek heb ik dus niet nodig.

 

Ik verwacht vanaf 2013 continu gebruik te gaan maken van de zelfstandigenaftrek.

 

Ik zou het liefst de startersaftrek toepassen in de jaren 2014 en 2015. Als ik de voorwaarden op belastingdienst.nl goed lees kan dat volgens mij.

 

Klopt mijn gedachtengang?

 

Zo ja, hoe doe ik dat op de digitale aangifte van de belastingdienst?

Ik kan alleen voorkomen dat ik in 2013 startersaftrek krijg door op de vraag '...minimaal 1 kalenderjaar geen eigen onderneming' Nee, of op de vraag '...meer dan 2 keer gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek' Ja in te vullen. En dat is in beide gevallen niet waar.

Met citaat reageren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

En dat is in beide gevallen niet waar.

 

Maar daar heb je het toch al…?

 

De zelfstandigenaftrek wordt verhoogd voor starters. Het feit dat jij daar geen ‘profijt’ van hebt doet er verder niet toe.

 

Nu kan je natuurlijk bewust een foutieve aangifte doen door vragen manipulatief in te vullen, maar dat lijkt mij persoonlijk geen goede zaak.

 

Overigens kan je natuurlijk wel stellen dat je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek (misschien omdat je de benodigde uren niet gemaakt hebt). Dan wordt ook de verhoging voor starters ‘uitgesteld’ totdat je daar wel recht op hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je gedachtengang klopt - helaas - niet.

 

Ik quote een van mijn favoriete wetten (art. 3.76 lid 3 Wet IB):

Indien de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was en bij hem in die periode niet meer dan tweemaal zelfstandigenaftrek is toegepast, wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd met € 2123.

 

De startersaftrek is dus een verhoging van de zelfstandigenaftrek en juridisch gezien geen afzonderlijke aftrekpost. Deze verhoging wordt toegepast als je aan de genoemde voorwaarden voldoet, punt. Er zit geen keuzemogelijkheid in.

Enige keuzemogelijkheid die je hebt is om te beweren dat je in 2013 niet aan het urencriterium (1225 uur) voldeed, dan heb je geen zelfstandigenaftrek én geen startersaftrek. In 2016 heb je dan wél startersaftrek.

 

Er zijn situaties denkbaar waarin een aftrekpost van pakweg 2.000 in 2016 méér oplevert dan een aftrekpost van 9.000 in 2013, maar die zijn wel schaars.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.