• 0

btw teruggaaf aanloopkosten

Beste forum leden,

 

Op 1 september 2014 ga ik van start met mijn eigen winkel in parfums en cosmetica. De aanloopkosten liggen voor mijn gevoel redelijk hoog. Nu was ik benieuwd of ik de btw teruggaaf al op 1 augustus 2014 kan doen hiervoor, zodat ik de btw die ik betaal over de aanloopkosten vóór de opening terug kan krijgen? Het zou voor mij extra liquiditeit betekenen die ik wel nodig zal hebben.

 

Gr.

 

OZER

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de omzetbelasting-regels begint het ondernemerschap bij de eerste investering. Als jij nu al aankopen doet voor je winkel, kun je de btw daarop ook al terugvragen, mits je uiteraard beschikt over bonnen en facturen waar die btw expliciet op vermeld staat.

Heb je je al ingeschreven bij de KvK? Zij geven je inschrijfgegevens door aan de Belastingdienst, en dan krijg je min of meer automatisch de mogelijkheid om btw-aangiftes te doen.

 

In de maand juli doe je de btw-aangifte over het tweede kwartaal (april-mei-juni). Je vraagt dan de btw terug over de aankopen van die periode (mits juiste factuur etc), en draagt btw af over je eventuele verkopen. Als dat per saldo tot een teruggaaf leidt, zal die in augustus uitbetaald worden. Dan moet de Belastingdienst natuurlijk wel een rekeningnummer van je hebben waar ze de btw op uitbetalen, des te meer reden om nu al vast dingen in gang te gaan zetten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het punt is juist dat de verkopen pas vanaf 1 september plaats zullen vinden. Tot die tijd heb ik alleen maar kosten voor zowel de startvoorraad, inventaris als de huur+3 maanden huurgarantie. De inschrijving bij de KvK is al geregeld en mijn boekhouder zou bij de belastingdienst aangeven dat mijn bedrijfsactiviteiten vanaf 1 september plaats zullen vinden.

 

Kan ik in deze situatie alsnog de aangifte in juli doen?

Link naar reactie
  • 0

Sterker, je moet een aangifte in juli doen.

Maar er zal bar weinig aan te geven zijn, omdat je vermoedelijk op 30 juni nog geen factuur ontvangen zal hebben van je startvoorraad of de inventaris. Of misschien wel, en dan kunnen die facturen mee. Van facturen ná 1 juli kan de btw-aangifte pas in oktober gedaan worden, helaas.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Van facturen ná 1 juli kan de btw-aangifte pas in oktober gedaan worden, helaas.

 

Volgens mij kun je hier het overhevelingssaldo van maximaal €1000 wellicht ook gebruiken.

Heb je in de periode juli, aug, sept minder dan €1000 aan BTW saldo niet opgegeven, dan mag je dit in de laatste periode (okt,nov,dec) alsnog opgeven in de voorbelasting.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.