• 0

IB: afschrijving als verschil Fiscale winstberekening

Goedenavond,

Ik zit nog steeds na heel veel forums doorgelezen te hebben met een probleem in mijn aangifte IB. Uiteindelijk krijg ik de melding: "Saldo Fiscalewinstberekening is niet gelijk aan het saldo winst en verliesrekening of aan het winstaandeel van uw onderneming."

Ik heb een eenmanszaak als musicus en heb dus niet heel veel rare posten. Ik zal hieronder een voorbeeld geven van mijn administratie met fictieve bedragen:

W&V rekening:

Omzet €10.000 (omzet + overige inkomsten uit Kleine ondernemersregel)

Afschrijvingen €1.000 (muziekinstrumenten, laptop)

Bedrijfskosten €4.000 (vooral km vergoeding prive auto €0,19 / km)

Saldo winst en verliesrekening = 10000-1000-4000 = €5000

Balans:

Begin boekjaar:

Materiële vaste activa: €2252 Eigen vermogen: €2252

Einde boekjaar:

Materiële vaste activa: €1252 Eigen vermogen €1252

(€2252-€1000 afschrijving)

Privéonttrekkingen

De privéonttrekkingen zouden dus €5000 kunnen bedragen als ik alle winst uitbetaal aan mezelf.

Saldo fiscale winstberekening vergelijking

Dit zou dan beginvermogen €2252 + priveonttrekkingen €5000 = €7252 - eindvermogen €1252 = €6000

Hier zit dus een verschil in van €1000, en dit is exact het bedrag wat ik als afschrijvingen heb. Doe ik dan ergens iets dubbel of vergeet ik iets?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Elwin

De afschrijvingen zijn wel kosten maar dat is geen geld op je rekening en kun je dus ook niet als privéopname zien.

Dat zou betekenen dat je privé 4.000 hebt onttrokken.

Overigens is de wijze waarop je nu rekent niet de gangbare methode. Het zal wel kloppen maar doorgaans pak je je bankafschriften en facturen erbij en ga je kijken naar de ontvangst van omzet, betaling van kosten en overboekingen naar privé. Einde jaar check je debiteuren (wel gefactureerd aan je klant maar nog te ontvangen), crediteuren (kostenfactuur reers ontvangen maar nog te betalen) en tot slot de afschrijvingen.

Enfin, je weet nu dat afschrijvingen niet privé onttrokken kunnen zijn dus dan moet je er wel komen zo.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Joost,

Bedankt voor het antwoord. Mijn geschetste situatie is een beetje kort door de bocht inderdaad maar ik zit wel met het probleem.

Naar mijn idee heb ik de afschrijvingen niet meegerekend als privéopname. Hij vermindert alleen de post op de balans en wordt van de omzet afgetrokken. En als ik dit wel heb gedaan zou dus inderdaad die €5000 naar €4000 moeten maar dan wordt het verschil in de vergelijking alleen maar groter.

Groetjes Elwin

• 0

Volgens mij deed je dat juist wel. Je schrijft:

Saldo winst en verliesrekening = 10000-1000-4000 = €5000

en daar zit die 1.000 afschrijving al in.

en dan

Dit zou dan beginvermogen €2252 + priveonttrekkingen €5000 = €7252 - eindvermogen €1252 = €6000

Maar je vergelijking klopt niet.

EV op 1-1 + winst - priveopnames = EV op 31-12

Dus 2252 + 5000 - 6000 = 1.252.

Privé moet dus 6.000 zijn.

Maar nogmaals: op deze manier is het niet de bedoeling dat je alles kloppend maakt ;)

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Zover was ik zelf ook al maar kon dus niet achterhalen op welke manier ik het wel kloppend krijg. Die €1000 die ik van de omzet afhaal is inderdaad de post afschrijving maar deze staat in elke W&V opzet en IB overzicht gespecificeerd dus lijkt me dat die daar goed staat.

Maar als ik dus alle transacties na ga lopen kan dit verschil er niet inzitten? (want die €1000 afschrijving haal ik dan alsnog van de omzet af)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar