• 0

Welke (buitenlandse) rechtsvorm na overlijden partner

Beste mensen,

 

Ik hoop dat u mij verder kunt helpen of kunt doorverwijzen, want ik loop een vast in mijn zoekzocht naar wat de beste rechtsvorm is met de minste risco's en (privé) aansprakelijkheid.

Samen met een partner heb ik meerdere jaren een buitenlandse Ltd, maar mijn partner is onlangs overleden. Wij inden facturen voor diverse firma's, ook in Nederland, waar we voor een buitenlandse reisorganisatie tickets verkopen. We hebben zelf geen kantoor.

Het is voor mij nu te duur en te riskant geworden om de Ltd aan te houden en ben ik genoodzaakt de Ltd om te zetten naar een andere rechtsvorm. Dat zou een Nederlandse kunnen zijn, maar een buitenlandse is volgens mij ook een optie.

 

Wellicht kunt u mij op weg helpen met het volgende:

1. Op welke wijze kan ik de keuze maken, zodat ik alles kan overzien, en hoe kan ik de omzetting het beste aanvliegen?

2. Welke rechtsvormen, zowel Nederlands als buitenlandse, behoren tot de mogelijkheid, waarbij ik privé (en mijn partner met wie ik samenwoon) zo min mogelijk risico's loop. Wat zijn hierbij de omzetlimieten en andere voorwaarden (bijv rondom personeel) per rechtsvorm?

3. Waar moet ik bij een omzetting ten minste aan denken om te regelen?

 

Uiteraard verneem ik graag alle tips met betrekking tot deze case.

 

Alvast bedankt voor de voorgenomen moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is voor mij nu te duur en te riskant geworden om de Ltd aan te houden en ben ik genoodzaakt de Ltd om te zetten naar een andere rechtsvorm. Dat zou een Nederlandse kunnen zijn, maar een buitenlandse is volgens mij ook een optie.

 

Dag Kokobadu

 

Waarom is dit te duur en riskant geworden voor je? De activiteiten zitten al in een rechtspersoon (LTD) die afgescheiden is van privé. Wat is er volgens jou dan zo duur en riskant aan de huidige LTD? Bestaat die LTD ook in NL (KvK en fiscus)?

 

 

Wellicht kunt u mij op weg helpen met het volgende:

1. Op welke wijze kan ik de keuze maken, zodat ik alles kan overzien, en hoe kan ik de omzetting het beste aanvliegen?

2. Welke rechtsvormen, zowel Nederlands als buitenlandse, behoren tot de mogelijkheid, waarbij ik privé (en mijn partner met wie ik samenwoon) zo min mogelijk risico's loop. Wat zijn hierbij de omzetlimieten en andere voorwaarden (bijv rondom personeel) per rechtsvorm?

3. Waar moet ik bij een omzetting ten minste aan denken om te regelen?

 

1. door niet zelf te gaan sleutelen aan rechtsvormkeuze! Zoals ik het nu lees is het nog maar zeer de vraag of je wel toe bent aan een rechtsvormwijziging. En als dat wel aan de orde is dan wil je dat doen op basis van volledige informatie. De verkeerde rechtsvorm kiezen is ook een optie en die kost je (tien)duizenden euro's per jaar.

 

2. Elke rechtsvorm in elk land is een optie. Waar gaan jullie wonen en waar gaat de onderneming zijn activiteiten voeren? Is dat ook een kantoor of bedrijfsruimte? En in welk land?

 

3. Dat je dit niet zelf moet willen doen. Het wijzigen van de rechtsvorm van je onderneming is waarschijnlijk de meest ingrijpende verandering die je onderneming in heel haar bestaan zal meemaken! Dat kun je 1 keer goed doen of 1 keer hopeloos verkeerd!

 

Zonder dollen en nee ik ben niet uit op klandizie, waarom zoek je vergaande tips over deze ingrijpende wijziging?

Het is niet dat je even een KvK nummer wijzigt en dan verder gaat.

 

LTD omzetten in een andere rechtsvorm is bewerkelijk en duur qua notaris. Je hebt geen idee van de andere opties. Je vraagt lukraak naar andere landen. Je weet niet eens of de fiscus langskomt als je van rechtsvorm wijzigt. Bovenal stel je ook nog eens de verkeerde vragen (no offence!) en kan niemand iets met de vragen omdat er geen inzage is in je cijfers. Van LTD naar BV of wat dan ook, is niet alsof je even een bolletje ijs van je hoorntje overgooit naar een kartonnen bakje.

 

Get help en zoek het dan in een adviseur die kennis heeft van de fiscaliteit en rechtsvormen in de landen die je overweegt.

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.