• 0

Lunch of Diner als onderdeel van lesprogramma aftrekbaar?

Ik begin binnenkort een eigen bedrijf waarin ik intensieve taaltrainingen geef. De programma's variëren van 4 tot 8 uur les per dag, gedurende 1 week waarbij de gerechten (ontbijt, lunch, diner) nadrukkelijk deel uitmaken van het lesprogramma. Deze zijn dus niet te omschrijven als zakenlunch of -diner. Ik weet dat je ongeveer ¾ van de kosten kunt aftrekken als het om een zakendiner gaat, maar hoe zit het in mijn geval? Ik moet 5 dagen per week, drie maaltijden per dag met mijn studenten nuttigen. Dit is dus een flinke kostenpost. Is het in dit geval 100% aftrekbaar? Ik weet dat dit in België onder dezelfde omstandigheden het geval is maar ik kan er betreffende Nederland niets over vinden. Weet iemand misschien hoe dat zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Vraag jou nou of die kosten voor jou als aanbieder van de training (inclusief ontbijt, lunch en diner) op te voeren zijn als bedrijfskosten of dat die kosten voor jouw klanten (als onderdeel van de training) aftrekbaar zijn?

 

Leuk ideetje trouwens voor een restaurant. Taalcursussen geven tijdens het eten! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

M.a.w. alle restaurantkosten zijn voor mij. :-\

 

Nee, alle restaurantkosten zijn voor de klant en ze betalen die kosten via jou.

 

De eetkosten van jouw klanten zijn volledig aftrekbaar (zoals gezegd, jouw klanten betalen die eigenlijk via jou). Jouw eetkosten zijn beperkt aftrekbare kosten. Dus als je met 20 man eet, 19 cursisten en jijzelf, dan is 19 keer de kosten volledig aftrekbaar en jouw kosten zijn voor 73,5% aftrekbaar. Met andere woorden, van de totale eetkosten is in dat geval 98,68% aftrekbaar als kosten - als je alles via de standaardregels laat lopen. Lijkt mij toch niet echt problematisch ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Dennis: duidelijke uitleg, daar kan ik wel wat mee. Helaas geen 19 cursisten aangezien het om 1-op-1 lessen gaat (geen groepslessen). Nog een aanvulling op mijn vraag: Kan ik, als ik freelance docenten inhuur, hun restaurantkosten ook 100% aftrekken?

Link naar reactie
  • 0

Nog even over de aftrek van deze zakelijke kosten:

 

Ik ben even kwijt hoe het met de aftrekbaarheid van Omzetbelasting zit in zo'n geval.

De cateraar brengt de kosten met 6% BTW in rekening, mag je dan als ondernemer de BTW gewoon in vooraftrek nemen of niet?

En moet je nog onderscheid maken in het geval jijzelf en cursisten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.