• 0

Wat te doen: ondernemer of bijzaken?

Laat ik eerst eens beginnen met het uitleggen van mijn "probleem".

 

Op dit moment heb ik een hoofdwerkgever waarvoor ik fulltime werk. Maar door een gunstig rooster heb ik redelijk veel vrije tijd en ben ik dus in de gelegenheid om andere werkzaamheden ernaast te doen. Naast mijn hoofdwerkgever heb ik nog een 4-tal nul-uren contracten bij verschillende werkgevers. Voor de een doe ik wat meer dan voor de ander. Maar over het algemeen verdien ik er een leuk centje bij. Qua geld levert dit geen problemen op maar qua uren die ik maak wel daarom zit ik er over na te denken om als ZZP'er te beginnen.

 

Maar... Sinds begin maart verkoop ik ook nieuwe producten via marktplaats. Deze producten koop ik in en verkoop ik weer door.Vooralsnog heb ik daar niks voor geregeld omdat ik eerst wilde peilen hoe het zou verlopen. En met "niks geregeld" bedoel ik, ik ben een particulier die nieuwe producten verkoopt (zonder BTW). Ik ben dus ook niet ingeschreven bij de KvK enzovoorts. Het loopt niet onaardig derhalve wilde ik informatie opzoeken over hoe ik dit aan moet gaan pakken en vooral wat moet ik gaan regelen?!

 

Mijn eerste vraag is; ik kan nergens iets terug vinden over het verkopen van nieuwe producten als particulier?

Komt dit omdat het gewoon simpelweg niet mag of heb ik gewoon niet goed gezocht?

 

Mijn tweede vraag is; als je nou wel als particulier nieuwe producten mag verkopen, hoe zit dat dan belastingtechnisch?

 

(deze twee vragen of trefwoorden van deze twee bovenste vragen heb ik meerdere malen ingevuld in google en zoekfunctie van higherlevel maar ik krijg niet de goede zoekresultaten)

 

Mijn derde vraag is; kan ik mijzelf als ZZP'er inschrijven en aan de slag gaan bij die 4-tal bedrijven (zoals eerder genoemd) en tegelijkertijd mijn marktplaatsverkopen ook scharen onder diezelfde ZZP inschrijving?

 

Ik hoop echt dat iemand mij antwoord kan geven op deze vragen. De antwoorden die ik krijg zullen ongetwijfeld leiden tot nieuwe vragen mijnerzijds maar deze antwoorden kan ik wellicht wel vinden op het forum van higherlevel of via google. Ik ga ook nog een afspraak plannen bij de KvK maar ik werd door een vriend van mij geattendeerd op dit forum vandaar dat ik de vragen hier ook stel.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste vraag is; ik kan nergens iets terug vinden over het verkopen van nieuwe producten als particulier?

Komt dit omdat het gewoon simpelweg niet mag of heb ik gewoon niet goed gezocht?

 

Als particulier kun je geen nieuwe producten verkopen, ze zijn automatisch tweedehands als jij ze nieuw inkoopt en daarna verkoopt. Dat brengt ons bij het punt dat je waarschijnlijk niet als particulier inkoopt maar als ondernemer voor de omzetbelasting. In mijn ogen dien je je in ieder geval te melden bij de Belastingdienst en een omzetbelastingnummer aan te vragen.

 

Mijn tweede vraag is; als je nou wel als particulier nieuwe producten mag verkopen, hoe zit dat dan belastingtechnisch?

 

Zie het eerste antwoord, die mogelijkheid is er niet.

 

Mijn derde vraag is; kan ik mijzelf als ZZP'er inschrijven en aan de slag gaan bij die 4-tal bedrijven (zoals eerder genoemd) en tegelijkertijd mijn marktplaatsverkopen ook scharen onder diezelfde ZZP inschrijving?

 

Dat ligt er helemaal aan. Google eens op de termen voortgezet dienstverband en je weet waar ik het over heb. Als je nog niets gedaan had voor deze bedrijven dan was het antwoord ja geweest. In deze omstandigheden niet zonder meer.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.