Na veel zoeken ben ik op dit topic terecht gekomen. Graag wil ik mijn informatie delen met jullie betreft het juist ordenen van mijn administratie.
Ik ben een startende ondernemer die zelf zijn administratie gaat doen.
Ik hoorde dat je eens in de drie jaar wordt gecontroleerd of je de boekhouding wel goed doet.
Ik heb nu een map met de volgende tabbladen:
1. Verkoopfacturen
2. Inkoopfacturen/ bonnen
3. Bankafschriften
4. Kasboek
1. Hier doe ik alle verkoopfacturen in op volgorde van factuurnummer. Bij het inboeken geef ik ze geen boekstuknummer omdat in mijn ogen dit al het factuurnummer is.
2. Hier doe ik alle inkoopfacturen en bonnen in van het hele jaar. Bij het inboeken geef ik ze wel een nummer. Zo is het bij een controle makkelijk terug te vinden. Het boekstuk begint met de B van bank.
3. De bankafschriften doe ik op volgnummer in de map.
4. Het kasboek gebruik ik bijna niet, maar als ik iets met de kas betaal doe ik daar alle stukken achter. Het boekstuk begint met de K van kas.
Vragen:
Ik hoorde dat ze bij een controle het grootboek willen inzien. Dat ze dan willekeurig de facturen willen inzien van het grootboek. Dit is dus wel makkelijk terug te vinden voor zowel de in- en verkoop. De inkoop aan de hand van boekstuk en verkoop aan de hand van de nummers.
Alleen nu weet ik niet hoe ze makkelijk een betaling via de bank of kasboek kunnen terugzien.
Wanneer ik de facturen inboek, boek ik ze op debiteur of crediteur. Bij een betaling boek ik dit via het bankboek af.
Wil de belastingdienst ook weten hoe en wanneer het betaald is? Zo ja, hoe maak ik het dan mezelf makkelijk in de administratie zodat ze dit direct kunnen inzien?
Nu zag ik bij een kennis in zijn map ook een tabblad met memoriaal. Zijn boekhouder boekt dit in met de M, en dat het boekstuk.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Peterpaul
Peterpaul
Hallo iedereen op dit forum,
Na veel zoeken ben ik op dit topic terecht gekomen. Graag wil ik mijn informatie delen met jullie betreft het juist ordenen van mijn administratie.
Ik ben een startende ondernemer die zelf zijn administratie gaat doen.
Ik hoorde dat je eens in de drie jaar wordt gecontroleerd of je de boekhouding wel goed doet.
Ik heb nu een map met de volgende tabbladen:
1. Verkoopfacturen
2. Inkoopfacturen/ bonnen
3. Bankafschriften
4. Kasboek
1. Hier doe ik alle verkoopfacturen in op volgorde van factuurnummer. Bij het inboeken geef ik ze geen boekstuknummer omdat in mijn ogen dit al het factuurnummer is.
2. Hier doe ik alle inkoopfacturen en bonnen in van het hele jaar. Bij het inboeken geef ik ze wel een nummer. Zo is het bij een controle makkelijk terug te vinden. Het boekstuk begint met de B van bank.
3. De bankafschriften doe ik op volgnummer in de map.
4. Het kasboek gebruik ik bijna niet, maar als ik iets met de kas betaal doe ik daar alle stukken achter. Het boekstuk begint met de K van kas.
Vragen:
Ik hoorde dat ze bij een controle het grootboek willen inzien. Dat ze dan willekeurig de facturen willen inzien van het grootboek. Dit is dus wel makkelijk terug te vinden voor zowel de in- en verkoop. De inkoop aan de hand van boekstuk en verkoop aan de hand van de nummers.
Alleen nu weet ik niet hoe ze makkelijk een betaling via de bank of kasboek kunnen terugzien.
Wanneer ik de facturen inboek, boek ik ze op debiteur of crediteur. Bij een betaling boek ik dit via het bankboek af.
Wil de belastingdienst ook weten hoe en wanneer het betaald is? Zo ja, hoe maak ik het dan mezelf makkelijk in de administratie zodat ze dit direct kunnen inzien?
Nu zag ik bij een kennis in zijn map ook een tabblad met memoriaal. Zijn boekhouder boekt dit in met de M, en dat het boekstuk.
Is dit gebruikelijk?
Een fijne avond allemaal!
Groeten Peter
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45756-opzetten-administratie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
27 antwoorden op deze vraag