Peterpaul

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Peterpaul's trofeeën

  1. Goedendag Ik werd door een collega erop gewezen dat zijn boekhouder gebruikt maakt van de zgn sba of eka? Het ging er iig om dat zijn boekhouder dit gebruikt om alle aanslagen voor hem in te kunnen zien. Gisteren sprak ik de mijne, en die gebruikt dit niet. De reden was kostenbesparing. Hij gebruikt het programma van de belastingdienst. Tevens was dit niet verplicht gaf hij aan. Wat moet ik hier nu mee, als leek wil ik graag weten of ik bij de juiste boekhouder zit. Althans, doet hij zijn werk wel goed zonder allerlei programma's. Wat weten jullie hiervan?
  2. Dank u Dennis. Voor mezelf wil ik het voortaan nu zo doen: Tabblad met uitgaande facturen. Op volgorde van factuurnummer. Op elke factuur noteer ik de betaaldatum. Tabblad met binnengekomen facturen. Op volgorde van crediteur en datum. Elke factuur krijgt een boekstuknummer. Ook hier noteer ik weer de betaaldatum. Tabblad met betaalde bonnetjes op volgorde van datum. Tabblad met daarachter de bankafschriften. Tabblad met kosten die Prive betaald zijn. Op volgorde van datum. Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien of die ik anders kan doen? Groet
  3. Dat dacht ik. Dan gaat het een stuk makkelijker!! Thanks De indeling van mijn map is wel juist: Bankafschriften Kasboek Inkoop/ kosten Verkoop Is het verstandig om de bankmutaties ook te nummeren? Op dit moment nummer ik alleen de inkoop/ kosten.
  4. Jawel, maar het gaat mij erom dat er bij een controle niet eeuwig hoeft worden gezocht. Of mag je dan ook je computer gebruiken?
  5. Stel ik wil een factuur betreft de inkoop terugvinden. Ik zoek deze dan via het boekstuknummer op. Klaar. Nu wil ik ook zien wanneer deze betaald is. Dat kan via het bankboek. Maar omdat het bankboek erg veel is, is dat lastig te vinden. Daarom zoek ik een snellere methode. En het memoriaal. Hebben jullie in de map ook een extra tabblad voor memoriaal boekingen/ facturen?
  6. Om even terug te komen op mijn reactie.Zojuist keek ik in mijn boekhoudprogramma, en je kunt dan inderdaad zien wanneer de facturen zijn betaald.Het is alleen niet snel terug te vinden in mijn ogen omdat er geen nummer aan gekoppeld is. Wanneer er iets op 01-01-2014 wordt geboekt, en pas op 01-05-2014 wordt betaald is dat vrij lastig zoeken. Dit omdat het best een grote administratie aan het worden is.Vraagt de belastingdienst überhaupt bij een controle wanneer en hoe je iets betaald hebt? Zoja, wat is voor mij dan de handigste manier om het te ‘coderen’.
  7. Beste Marcel Ik koop op dit moment sieraden in in Polen en verkoop het weer in Nederland. Bij het inkopen gebruik ik btw verlegd binnen EU. Met het terugvinden van bankbetalingen werkt het in mijn ogen anders. Ik boek een factuur op debiteuren. Het boekstuknummer is het factuurnummer. Dit is terug te vinden via het grootboek bij omzet en dan in de map de factuur opzoeken. Daarna wordt het betaald. Dan wordt er geboekt bank aan debiteur. Dan is het idd wel terug te vinden op de bank, maar niet eenvoudig. Er wordt toch geen nummer aan de betaling gegeven? Of kan dat anders. Ik nummer de bankmutaties op het afschrift bijv niet. Ik vink het wel aan bij een betaling. Memoriaal: Moet ik ook een tabblad aanmaken met memoriaal dan? Komen daar dan ook facturen achter. Alle inkoop en verkoop zitten toch achter de tabbladen verkoop en inkoop?
  8. Hallo iedereen op dit forum, Na veel zoeken ben ik op dit topic terecht gekomen. Graag wil ik mijn informatie delen met jullie betreft het juist ordenen van mijn administratie. Ik ben een startende ondernemer die zelf zijn administratie gaat doen. Ik hoorde dat je eens in de drie jaar wordt gecontroleerd of je de boekhouding wel goed doet. Ik heb nu een map met de volgende tabbladen: 1. Verkoopfacturen 2. Inkoopfacturen/ bonnen 3. Bankafschriften 4. Kasboek 1. Hier doe ik alle verkoopfacturen in op volgorde van factuurnummer. Bij het inboeken geef ik ze geen boekstuknummer omdat in mijn ogen dit al het factuurnummer is. 2. Hier doe ik alle inkoopfacturen en bonnen in van het hele jaar. Bij het inboeken geef ik ze wel een nummer. Zo is het bij een controle makkelijk terug te vinden. Het boekstuk begint met de B van bank. 3. De bankafschriften doe ik op volgnummer in de map. 4. Het kasboek gebruik ik bijna niet, maar als ik iets met de kas betaal doe ik daar alle stukken achter. Het boekstuk begint met de K van kas. Vragen: Ik hoorde dat ze bij een controle het grootboek willen inzien. Dat ze dan willekeurig de facturen willen inzien van het grootboek. Dit is dus wel makkelijk terug te vinden voor zowel de in- en verkoop. De inkoop aan de hand van boekstuk en verkoop aan de hand van de nummers. Alleen nu weet ik niet hoe ze makkelijk een betaling via de bank of kasboek kunnen terugzien. Wanneer ik de facturen inboek, boek ik ze op debiteur of crediteur. Bij een betaling boek ik dit via het bankboek af. Wil de belastingdienst ook weten hoe en wanneer het betaald is? Zo ja, hoe maak ik het dan mezelf makkelijk in de administratie zodat ze dit direct kunnen inzien? Nu zag ik bij een kennis in zijn map ook een tabblad met memoriaal. Zijn boekhouder boekt dit in met de M, en dat het boekstuk. Is dit gebruikelijk? Een fijne avond allemaal! Groeten Peter
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.