Bedrijf verkopen, wat te doen met restschuld?

Aanbevolen berichten

Goedendag, Ik zit met de volgende vraag, de afgelopen tijden waren voor vele ondernemers erg zwaar zo ook voor mij. Ik heb een eenmanszaak in de detailhandel en heb dit 12 jaar met veel plezier gedaan, alleen de afgelopen 3 jaar werd het steeds moeilijker om mijn hoofd boven water te houden, allerlei bezuinigingen doorgevoerd leaseauto eruit externe magazijnruimte opgezegd en vele meerdere dingen op beknibbeld, uiteindelijk heb ik afgelopen Nov. mijn verkoopster moeten ontslaan ivm bedrijfseconomische redenen, nu draai ik de zaak alleen, na veel gepieker heb ik uiteindelijk besloten om mijn winkel te verkopen, via mijn leveranciers heb ik een koper gevonden en de gesprekken zijn in volle gang, het ziet er vrij goed uit dat het een kans van slagen heeft. Deze koper wil mijn winkel als filiaal hebben en ik ga voor hun de winkel draaien, het bedrag wat ze hebben geboden is redelijk, niet echt geweldig maar wat moet ik, als ik het niet pak dan zak ik steeds verder weg in de financiele ellende. Nu is mijn vraag als de deal doorgaat blijf ik met een restschuld zitten van ongeveer € 60.000,- die ik onmogelijk kan ophoesten, ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden en mijn partner zit in het onderwijs, het eigen huis staat te koop, maar de hyp. staat als bij zovele onder water, dus daar komt ook niks los. Is er een regeling vanuit het rijk dat als je je bedrijf verkoopt en je hebt een restschuld dat deze wordt overgenomen en dat je die dan in termijnen kunt terugbetalen? Of is het mogelijk dat je voor de restschuld in de schuldsanering kan komen, zodat ik na drie jaar schuldenvrij ben. Ik heb op internet veel gezocht maar kan niet echt antwoord vinden op mijn vragen. Misschien is er hier iemand die er antwoord op kan geven of iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten?

Alvast bedankt voor de evt reakties.

Mvgr. Ruud

Link naar reactie

Wat ik begrijp zit jij nu in een vervelden situatie.... Daar wil het verder niet over hebben.

 

Maar kort gezegd ga jij"iets" van je zaak verkopen (de onderneming kan je niet verkopen omdat het eenmanszaak is)

Daarvoor krijg je geld maar dat geld is niet genoeg om al je schulden te betalen. Je komt 60.000 tekort.

 

Kan je dan niet beter een koper zoeken die meer wil betalen, bijvoorbeeld het huidige bod + 60K ?

 

Dan kom jij er zonder schulden vanaf.... Nu ga jij sowieso "hangen" voor die schulden....

 

Misschien kan jij met je schuldeisers gaan praten en zeggen hoe de situatie (dan) is... "ik kan mij zaak verkopen, dan kunnen jullie maar een deel van het geld krijgen... als jij nu akkoord gaat neem jij dan genoegen met X percentage van je vordering."

 

en

 

"wie weet hebben jullie dan weer een nieuwe gezonde afnemer"

 

succes!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Ik zou iig even met de schuldeisers gaan kletsen.

Als jij je bedrijf verkoopt, en er dus helemaal geen inkomsten meer zijn, dan zou ik -als ik hun was- jouw faillissement aanvragen als er niks wordt betaald. 60K is niet niets, en bij een eenmanszaak ben jij daar volledig verantwoordelijk voor.

logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.