• 0

lichtste, goedkoopste bedrijfsovername

Goedendag dames en heren,

 

Ik ben bezig met een bedrijfsovername van vader op zoon.

Nu loop ik tegen een bulk aan informatie aan waarbij ik twijfel aan de juiste fiscale vorm van overname.

 

Het gaat om een holding met 3 werkmaatschappijen.

Vader wil graag nog wel wat blijven verdienen na de overname.

 

Zelf heb ik bedacht om alleen de werkmaatschappijen te verkopen aan zoonlief. Op deze manier kan het vastgoed van de 3 bv's worden door gesluisd naar de holding (of vastgoed bv) van zijn vader. Hierdoor wordt de bv financieel gezien een stuk lichter en kan de zoon de boel makkelijker financieel rond krijgen. Dit betekent wel dat de zoon huur zal moeten betalen, dit levert zijn vader dus weer een vaste inkomstenbron op.

 

Maar wat gebeurt er bij het overlijden van vader? Er zijn namelijk nog 2 andere kinderen.

En van welke financiële regelingen kan je bij deze vorm van overname nog benutten (bor, schenking?)

 

Helaas ben ik zelf geen fiscalist of jurist maar gewoon een simpele retailer..

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

En vanwaar deze vraag dan?

Ik neem aan dat je weet dat dit forum er niet is voor huiswerk/studievragen? Zie forumregels

Als het niet je eigen onderneming betreft, dan ben ik bang dat je een slotje kunt verwachten, die wellicht is iets meer toelichting op z'n plek.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Nee ik ben ook tevens een aantal jaren werkzaam bij de onderneming. Vanwege het feit dat ik ook student ben heeft de onderneming (pa) mij gevraagd of ik hem hierin kan helpen.

 

Vandaar dat ik zoveel mogelijk informatie en adviezen wil inwinnen. (Als ik een fiscale opleiding deed kon ik dit dan toch zelf wel oplossen..?;P)

Link naar reactie
  • 0

(Als ik een fiscale opleiding deed kon ik dit dan toch zelf wel oplossen..?;P)

 

Je verwart 'opleiding' met kennis en ervaring... ;)

En dan maar een rechtstreeks advies aan je vader: laat dit soort dingen onderzoeken en begeleiden door een ter zake kundig jurist/fiscalist en niet door dochterlief...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Beste Claudia,

 

Helaas ga ik dit draadje sluiten. HigherLevel is een forum voor actief en innovatief ondernemerschap. Jij bent (nog) niet deze actieve en/of innovatieve ondernemer. Jij bent een student met een baan, of een werknemer die ook studeert, maar in ieder geval geen ondernemer. Jij geeft ook volmondig aan dat je niets met deze overdracht te maken hebt. Dat alles maakt dat jij niet de juiste persoon bent om deze vragen op dit forum te stellen.

 

De casus is ook veel te ingewikkeld om zo even hier uit de doeken te doen. Bij bedrijfsovername komt heel veel kijken, vallen veel voordelen te behalen maar kun je ook heel snel veel geld laten liggen. Er zijn bedrijven die alleen maar bestaan bij de gratie van bedrijfsovernames. Het is dus zeker niet zo dat een goede overname zomaar in elkaar gedraaid kan worden. De ideeën die je opgeschreven hebt zijn zeker niet slecht, maar zonder kennis van de casus durf ik niet te zeggen of dit de beste oplossing is.

 

Ga op zoek naar een adviseur die je verder kan helpen. Zeker op het vlak van familiebedrijven zijn veel (goede) partijen actief.

 

Modgroet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.