• 0

Waardering met DCF, 5 jaar of oneindig

Beste leden,

 

Ik wil graag goed voorbereid aan tafel komen als ik ga praten met investeerders dus ben in de DCF (discounted cash flow) methode gedoken. Zij willen een exit over een jaar of vijf. Ik heb verschillende berekeningen gevonden maar wat ik niet goed snap is of ik nu de cash flows van 5 jaar moet nemen om de waarde te bepalen of oneindige cashflows.

Ik hoor graag jullie advies.

 

Groet MarJan,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marjan,

 

Vaak wordt er gerekend met 5 jaar en een bepaalde restwaarde.

De reden hiervoor is dat de goodwill na 5 jaar vaak niet meer toe te rekenen is aan de vorige eigenaren.

 

Groet,

Richard Overweg

 

Hoi Richard,

 

Bedankt voor je reactie. Hoe zou je zo'n restwaarde kunnen definiëren/vaststellen?

 

Groet, MarJan

Link naar reactie
  • 0

Beste Marjan,

 

Dat zal per geval verschillend zijn.

Bovendien dient ook per geval een disconteringsvoet bepaald te worden.

Hier zijn niet algemeen direct toepasbare richtlijnen voor te geven.

En zo zijn er nog allerlei omstandigheden die van invloed zijn zoals: branche, rechtsvorm, opbouw personeelstructuur, risicoprofiel etc etc etc.

 

Groet,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
  • 1

Hoi Marjan,

 

In de DCF-methode bepaal je vaak de cashflows van de eerste drie of vijf jaar aan de hand van het business plan waarna je voor de rest van de tijd de laatste cashflow deelt door de disconteringsvoet. Je neemt aan dat deze cashflows voor de rest van de periode kunnen worden gerealiseerd. Alle toekomstige cashflows contant gemaakt levert de huidige waarde van de totale activa op. Als je daarvan de waarde van de huidige schulden aftrekt krijg je de waarde van de aandelen.

 

In de annex stuur ik je een spreadsheet dat ik in mijn actieve periode in de investeringswereld maakte. In de tab 'waardering' komt ook de DCF-methode naar voren. Als je alle cijfers invult voor jouw bedrijf (vooral de tabbladen activa, passiva en V&W) kan er een waardering uitrollen. Die kan waarde hebben indien je de veronderstellingen kunt onderbouwen.

 

Het programma noemde ik Finans. Als je vragen hebt kun je me altijd bellen of mailen. Dit aanbod geldt ook voor andere higherlevelers.

 

Succes!

 

Ties

 

FINANS1.XLS

Link naar reactie
  • 0

Het waarderen van een onderneming is een vak apart. Je mag niet zomaar de NPV (Nett Present Value) zoals die met de DCF methode wordt bepaald gebruiken.

Dit mag alleen, als verleden, heden en toekomst op elkaar aansluiten en geen discontinuïteiten vertonen.

Voor startende ondernemingen is deze methode dus absoluut niet geschikt en geeft de meest absurde waarden.

 

Bij de DCF methode bereken je op basis tot in het oneindige wat deze kasstroom is.

Buiten de horizon van het business plan wordt dan normaal een groei verondersteld, die gelijk is aan de inflatie.

Hierbij dienen dan ook de toekomstige investeringen in acht genomen te worden om het bedrijf voort te kunnen zetten.

Vervolgens wordt dit contant gemaakt naar vandaag. Dit geeft de ECONOMISCHE waarde.

Wat investeerders hiervan vinden is iets heel anders.

Bedenk, dat als je je vermogen wilt vermenigvuldigen (verveelvoudigen), dat je dan ook moet kunnen delen.

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

De DCF kan toegepast worden na vijf jaar, ook voor een startende onderneming. Het laatste jaar betreft dan het jaar waarin de onderneming stabiel is qua groei/omzet/winst. De restwaarde na 5 jaar is meestal een reguliere bedrijfswaardering van vergelijkbare bedrijven (aantal keer de EBIT, 0,x keer de omzet etc). Die restwaarde verdisconteer je dan ook.

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter Brockhoff,

Naar mijn mening is het maken van een business plan voor een startende onderneming altijd een hachelijke zaak.

Uit ervaring is mij bekend, dat de uitgaven altijd zeer goed verzorgd zijn (meestal wordt de realiteit veel hoger) en dat de omzet altijd tegenvalt (meestal veel lager & veel later).

Doordat er geen verleden is, berust het plan uitsluitend op voorspellingen.

 

Bij een lopende business kan de historie vergeleken worden met de voorspelling.

Nu moeten er goede redenen zijn om af te wijken van de trend uit het verleden.

 

Vanwege de grote onzekerheid van de plannen van starters, zal ook de geprognotiseerde vrije kasstroom een hoog onzekerheids gehalte hebben. Een DCF methode wordt daarmee zeer onbetrouwbaar.

 

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.