• 0

Vermindering aanslag omzetbelasting - Hoe in te boeken?

Beste forumgenoten,

 

Na lang zoeken via Google en ook binnen dit forum, kan ik helaas geen oplossing vinden voor het volgende probleem.

 

Dit jaar heb ik een vermindering op een aanslag omzetbelasting 2013 ontvangen. Het bedrag is als volgt verwerkt door de Belastingdienst:

 

Vermindering: € 2943

Rentevergoeding: € 1,00

 

€ 2895 is afgeboekt op de OB 2013

€ 49 is afgeboekt op OB 2014

 

Nu probeer ik deze in het memoriaal in te boeken, maar ik kom hier niet uit.

 

De grootboekrekeningen die ik gebruik:

 

1630 BTW af te dragen hoog

1631 BTW af te dragen laag

1650 BTW R/C

 

9999 Verrekeningen

 

Iemand een idee hoe ik dit in kan voeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe hoort alles via de grootboekrekening 'btw aangiftes' (1650) en eventueel via 'btw-suppleties' te lopen, eventuele vergoede of betaalde rente uiteraard via 'rente'. Wat hier echter aan de hand is, kan ik niet in een oogopslag zien.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Sterrederzee.

 

De belastingdienst verstrekt niet zomaar een vermindering.

Hieraan voorafgaande behoort er een aangifte of een suppletie ingediend te worden.

 

Deze aangifte of suppletie dient ondersteund te worden door de administratie waarin de betreffende bedragen "open" staan op de door u gebruikte rekening 1650 BTW R/C. (Na jaarultimo gewijzigd in BTW vorige jaren.)

 

Nu u het betreffend bedrag niet kunt herleiden vermoed ik dat een en ander niet juist in uw administratie verwerkt is.

 

Wellicht dat een correcte omschrijving van het ontvangen bedrag wat duidelijk maakt ?

 

Met vriendelijke groet

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de boekhouding onlangs overgenomen van een accountant. Waarschijnlijk heeft deze voor mijn tijd de suppletie ingediend, ik kan hier namelijk geen afschrift van vinden, behalve deze mededeling van de Belastingdienst.

 

Ik ga er voor het gemak even van uit dat er inderdaad een suppletie van de BTW 2013 heeft plaatsgevonden. Nu vraag ik mij nog af hoe ik dit in de administratie kan verwerken (ik ben administratief medewerker, geen boekhouder, maar het is even noodzakelijk dat ik deze taken op mij neem).

 

Ik neem aan dat ik de verrekening nu moet boeken via BTW R/C (zodat het totaal te betalen bedrag kleiner wordt), maar wat gebruik ik als tegenrekening? Het is immers direct met de openstaande posten verrekend, en loopt niet via de bankrekening. Of anders geformuleerd, hoe krijg ik de memoriaalboeking op nul?

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Sterrederzee.

 

Het antwoord op je vraag staat in de brief van de belastingdienst.

Daar staat immers waarmee er verrekend is.

 

Dit kunnen openstaande schulden zijn inzake omzet- of loonbelasting, maar dit kunnen ook privé belastingen zijn.

 

Indien het "zakelijke" schulden zijn dan moeten deze in de administratie terug te vinden zijn.

Betreft het privé schulden dan is de tegenrekening bijvoorbeeld "privé opname/storting".

 

Indien je er niet uit komt en niet alles via deze site wenst openbaar wilt maken mag je mij PM informeren.

 

Met vriendelijke groet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kom er nog steeds niet helemaal uit, maar misschien kan iemand mij helpen door eenvoudigweg de juiste journaalpost te geven bij de betreffende suppletie OB? Dus even bij het begin beginnen?

 

Er is dus in dit jaar een suppletie ingediend voor de OB 2013. De teruggave bedraagt € 2.943.

 

Ik had zelf bedacht:

 

1620 BTW voorgaande jaren 2943

aan 1695 BTW te verrekenen 2943

 

Hiermee daalt het saldo BTW voorgaande jaren. Vervolgens weet ik echter niet hoe ik de verrekening die erop volgt, zie mijn openingsbericht, moet verwerken. Het lijkt erop dat het saldo te verrekenen BTW vervolgens aan de verkeerde zijde staat. Wat doe ik verkeerd?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Sterrederzee.

 

Als er een suppletie omzetbelastingdienst ingediend wordt behoeft er helemaal geen journaalpost gemaakt te worden.

Immers in de boekhouding staat het bedrag van de suppletie al als een vordering open.

 

Als de beginbalans juist geboekt is staat het te vorderen bedrag op de rekening BTW vorige jaren.

 

Bij ontvangst van het bedrag is de journaalpost.

 

Bank

aan BTW vorige jaren.

 

Wellicht dat dit duidelijk is ?

Link naar reactie
  • 0

Het is mij bijna helder. Ik had er inderdaad geen rekening mee gehouden dat het te vorderen bedrag op de beginbalans komt te staan. Ik heb het eindsaldo staan van te vorderen en te betalen BTW op de beginbalans en kom uit op een te betalen bedrag (zo heb ik de gegevens van de accountant overgenomen n.a.v. aangifte over 2012). Ik zal dit aanpassen.

 

Ik ontvang het bedrag echter niet op de bankrekening, maar deze wordt verrekend met andere te betalen posten BTW voorgaande jaren.

 

De boeking is nu

 

1620 BTW Voorgaande jaren 2943

aan 1620 BTW Voorgaande jaren 2943

 

Echter heb ik ook een euro ontvangen aan rente welke direct is verrekend met de BTW voorgaande jaren. Op welke grootboekrekening boek ik deze rente? Valt dit onder de inkomsten o.i.d.?

 

Ik denk nu aan

 

1620 BTW Voorgaande jaren 2944

aan BTW Voorgaande jaren 2943

aan ???? 1

 

Hartelijk dank voor zover. Ik heb het gevoel nu aardig dichtbij het uiteindelijke antwoord te komen. :)

Link naar reactie
  • 0

Goede middag sterrederzee.

 

Een boeking

1620

aan 1620

behoeft natuurlijk niet gemaakt te worden.

 

De 1 euro rente is inderdaad een opbrengst.

 

Te boeken:

1620 BTW vorige jaren

aan (b.v.) 4950 overige baten en lasten.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.