• 0

Start beginbalans Eenmanszaak

Hallo Forumleden,

 

Ik wil wellicht binnenkort een glaswasbedrijf opstarten waarbij ik dan ook de boekhouding op me zal nemen. Ik zal de situatie even uitleggen:

 

Start van de Eenmanszaak voor balans wordt waarschijnlijk 01-06-2014

 

* Ik heb (nu op dit moment) een voorraad t.w.v inkoop €100

 

Verder ga ik van mijn bankrekening €1500 overboeking naar de onderneming. Dan krijg je

Bank €1500

Aan Privé €1500

 

Heb ik het goed als ik zeg dat ik als ik bij mijn online boekhoudprogramma in memoriaal ga boeken:

 

Voorraad €100

Bank €1500

Aan privé €1500

 

Wordt mijn Eigen Vermogen per 1-6-2014 dan ook €1600?

 

Bij voorbaat dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

De voorraad zou je via memoriaal kunnen boeken:

Voorraad 100,-

A/ Prive 100,-

 

Als het geld op de zakelijke rekening wordt gestort, dan moet je de bank dit boeken op prive. (niet via memoriaal)

 

Eigen vermogen wordt dan idd 1600

 

Als je de 100,-direct in de kosten boekt dan wordt het eigen vermogen 1500 (voorraad wordt toch meteen gebruikt / verbruiksmateriaal)

 

PS welk pakket ga je mee werken (en waarom)? (nieuwsgierig of er nieuwe pakketten in omloop zijn)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Moet ik Aan prive €1600 doen (dus die 100) erbij ook als ik die voorraad al heb en lang geleden heb gekocht?

 

Als balans dan wordt (volgens jou)

 

 

Voorraad 100 Eigenvermogen 1600

Bank 1500

 

Waar moet ik dit dan invoeren? In memoriaal of gewoon beginbalans en dan deze bedragen invoeren?

Link naar reactie
  • 0

De voorraad zou je via memoriaal kunnen boeken:

Voorraad 100,-

A/ Prive 100,-

 

Als het geld op de zakelijke rekening wordt gestort, dan moet je de bank dit boeken op prive. (niet via memoriaal)

 

Eigen vermogen wordt dan idd 1600

 

Als je de 100,-direct in de kosten boekt dan wordt het eigen vermogen 1500 (voorraad wordt toch meteen gebruikt / verbruiksmateriaal)

 

PS welk pakket ga je mee werken (en waarom)? (nieuwsgierig of er nieuwe pakketten in omloop zijn)

 

Momenteel 1 gratis proefadministratie (e-boekhouden.nl)

en een proefaccount bij Acumulus

 

Ik weet niet welke het makkelijkst uitpakt..

 

én de €100 voorraad wordt inderdaad meteen gebruikt (schoonmaak spullen voor de ramen). Hoe zal ik dit direct boeken in de kosten dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom boek je als het voorraad is zonder BTW en als het kosten is met BTW?

 

Nee, zonder BTW want zoals je al aangeeft heb je dat al lang en daardoor mag je de BTW niet meer aftrekken. Verder is het maar de vraag of je dit wel moet/mag boeken gezien de geringe waarde en de vraag of je het wel kan aantonen

(maar dat is een geheel andere discussie).

 

Aangezien de schoonmaakkosten voor jou te maken heeft met verbruik voor je omzet, boeken op inkopen (voorraad).

 

Dus via memoriaal:

Inkopen 100

A/Eigen vermogen 100

 

Via bank:

Bank 1500

A/eigen vermogen 1500

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de schoonmaakkosten voor jou te maken heeft met verbruik voor je omzet, boeken op inkopen (voorraad).

 

Dus via memoriaal:

Inkopen 100

A/Eigen vermogen 100

 

Via bank:

Bank 1500

A/eigen vermogen 1500

 

Dank voor je al je moeite by the way! Oke, stel inkopen geboekt op 100

en ik heb een project waarbij ik 1 fles schoonmaak spul gebruik. Dan moet ik gewoon bij verkoopfactuur (aan voorraad) gewoon het bedrag nemen waarvan ik bereken dat het als inkoop kost?

 

Dus stel 1 fles = €3

 

doe ik bij Verkoopfactuur

 

Debiteuren €121

Aan betalen BTW €21

Aan opbrengst verkopen €100

Kostprijs inkopen €3

Aan voorraad €3

 

(getallen snel verzonnen) ?

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik ging ervan uit dat je puur verbruikt maar je verkoopt ook.

Dan klopt je boeking, maar dan moet je wel al je inkopen idd op voorraad boeken.

 

Wil je echt een compleet voorraadbeheer hebben, dan denk ik dat accumulus afvalt en e-boekhouden beter is.

(mocht je ook open staan voor iets anders, bij Kleisteen kun je een grootboekrekening, dus zonder artikelbeheer, instellen dat er automatisch een bepaald percentage van de omzet wordt geboekt. Dus de inkopen / aan voorraad gebeurd dan automatisch).)

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik ging ervan uit dat je puur verbruikt maar je verkoopt ook.

Dan klopt je boeking, maar dan moet je wel al je inkopen idd op voorraad boeken.

 

Wil je echt een compleet voorraadbeheer hebben, dan denk ik dat accumulus afvalt en e-boekhouden beter is.

(mocht je ook open staan voor iets anders, bij Kleisteen kun je een grootboekrekening, dus zonder artikelbeheer, instellen dat er automatisch een bepaald percentage van de omzet wordt geboekt. Dus de inkopen / aan voorraad gebeurd dan automatisch).)

 

 

Nou ik verkoop geen producten. Ik begrijp het nu even niet meer. Wat ik bedoel is dat ik schoonmaakmiddelen inkoop en deze gebruik bij de werkzaamheden. Hoe boek ik dit?

 

Bijvoorbeeld:

 

Ik koop 20 liter spul voor €121 incl 21% btw

 

En bij werkzaamheden gebruik ik 10 liter. Hoe ga ik dit boeken?

Link naar reactie
  • 0

Waar lees je dat hij ook artikelen verkoopt? Uit die verkoopboeking?

Volgens mij is dat niet zo.

 

Voor een schoonmaakbedrijfje zou ik de verbruiksartikelen direct als kosten boeken en zeker geen hele voorraad administratie opzetten.

Link naar reactie
  • 0

Waar lees je dat hij ook artikelen verkoopt? Uit die verkoopboeking?

Volgens mij is dat niet zo.

 

Voor een schoonmaakbedrijfje zou ik de verbruiksartikelen direct als kosten boeken en zeker geen hele voorraad administratie opzetten.

 

Dank, jij snapt wat ik bedoel haha. Hoe zal ik de boeking dan moeten dan als ik de verbruiksartikelen direct als kosten boek?

 

(verzonnen kostenrekening) > 400 Inkopen schoonmaakartikelen

bijvoorbeeld ik koop voor €121 incl. 21% btw in

Boek ik dan

 

400 inkopen schoonmakaartikelen €100

te vorderen btw €21

Aan bank €121

 

aldus bij inkoopfactuur kostenrekening 400 en dan 21% btw vorderen?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik voor mijn ict-bedrijfje printer-inkt inkoop, dan boek ik dat bij inkoop meteen op kosten, niet eerst als voorraad, ook niet wanneer ik niet alle inkt direct in de printer stop.

Volgens mij hoef jij voor je glazenwasbedrijf ook geen voorraden in te boeken (corrigeer me maar wanneer ik het fout heb)

 

De boeking wordt inderdaad iets als:

Kosten schoonmaakmiddelen 100,-

Te vorderen btw 21,-

aan Bank 121,-

 

In mijn eigen Snelstart boekhouding boek ik alleen niet direct aan bank, maar hou ik ook de betalingen van/aan debiteuren/crediteuren bij, omdat er soms wat tijd tussen zit. De factuurboeking wordt dan iets als:

Kosten schoonmaakmiddelen 100,-

Te vorderen btw 21,-

aan Crediteuren 121,-

 

Iets later bij betaling boek ik dan:

Crediteuren 121,-

aan Bank 121,-

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.