Hallo allemaal,

Ik als zzp’er doe mijn administratie zelf. Puur om er zelf de controle over te houden.

De aangifte IB besteed ik uit.

Het inboeken gaat altijd wel goed volgens degene die mijn jaarrekening opmaakt.

Alleen twijfel ik nu ik een collega hierover heb gesproken en toen hij zijn jaarrekening ter inzage gaf.

Zijn boekhouder maakt voor de omzet 6 verschillende rekeningen:

8000 omzet BTW 21%

8001 omzet BTW 6%

8002 omzet BTW verlegd

8003 omzet materiaal 21%

8004 omzet BTW verlegd

8005 omzet parkeergeld

Ik gooi alles op een rekening: 8000 omzet.

Mijn collega gaf aan dat zijn boekhouder dit zo doet om vragen van de fiscus te voorkomen.

Omdat ik net als hem met veel projectjes werk koop ik ook veel in. Op de manier van mijn collega is makkelijk te zien of de inkoop wel klopt ivm de voorraad.

Vraag 1: is het verplicht zo uitgebreid te doen? Dan ben ik meer tijd met mijn administratie dan met mijn werk.

Vraag 2: wat zijn de eisen van de belastingdienst?

Vraag 3: ik werk ook veel met offertes. Daar staan het aantal uren niet op. Ik maak dan een prijs voor de klant. Hoe verwerk ik dit dan wanneer dit wel verplicht is?

Vraag 4: Parkeergeld, wordt dat gezien als omzet?

Vraag 5: Controleren ze echt zo streng op je inkoopfacturen en je parkeerkosten?

Via google kan ik ook nergens vinden dat het zo uitgebreid moet.

Ik hoop wat van jullie te leren.

Groeten Jan ter Looi

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46044-omzet-hoe-boeken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Vraag 1: is het verplicht zo uitgebreid te doen? Dan ben ik meer tijd met mijn administratie dan met mijn werk.

nee, dat is niet verplicht, "vroeger" werd er altijd uitgesplitst per btw tarief (en nu ook nog heel vaak). Je boekhouder (in formele zin jij ) moet bij een controle een aansluiting kunnen maken tussen de gedane btw aangiftes en de grootboekadministratie, veel boekhoudpakketten kunnen dat prima zonder de uitsplitsing van de omzet op aparte grootboekrekeningen die zijn opgezet per btw tarief. Misschien is het wel nuttig eens te checken of zo'n aansluiting makkelijk te maken is als er een controle komt waar er naar gevraagd word.

Jij kiest ervoor alles op 1 omzet rekening te zetten, als dat meer dan voldoende informatie is voor jou dan is dat prima, het kan een voordeel zijn om met meerdere omzetrekeningen te werken zodat je meer inzicht hebt in waar je omzet vandaan komt.

Vraag 2: wat zijn de eisen van de belastingdienst?

Dat je een geordende en inzichtelijke boekhouding bijhoud. Er zijn in Nederland geen specifieke eisen hoe je je boekhouding inricht (in Belgie hebben ze bijvoorbeeld een verplichte indeling voor het rekeningschema)

uiteraard zijn er wel een aantal eisen zoals doorlopende nummering en dat je stukken in orginele vorm moet bewaren e,d.

Vraag 3: ik werk ook veel met offertes. Daar staan het aantal uren niet op. Ik maak dan een prijs voor de klant. Hoe verwerk ik dit dan wanneer dit wel verplicht is?

het is niet verplicht om op je offertes te zetten, je moet je offertes wel bewaren als onderdeel van je adminisrtraten en je maakt ongetwijfeld een berekening voor jezelf om te bepalen wat de totaalprijs moet zijn, het is verstandig die berekening te bewaren want over 5 jaar weet je niet meer hoeveel materiaal en uren je aan 1 specifiek project hebt begroot.Die berekening kan een standaard rekenmodel uit excel zijn maar ook een memo blaadje met wat aantekeningen.

Vraag 4: Parkeergeld, wordt dat gezien als omzet?

Alles wat je aan je klanten doorberekend is omzet, hoe je het noemt maakt niet uit.

Vraag 5: Controleren ze echt zo streng op je inkoopfacturen en je parkeerkosten?

wat bedoel je met streng?

en die parkeerkosten zijn die voor een auto van de zaak of staat je auto op prive?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46044-omzet-hoe-boeken/#findComment-467774
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar