pmin00 Geplaatst: 8 juni 2014 pmin00 11 0 Geplaatst: 8 juni 2014 Hallo, Ik heb al flink lopen zoeken en kom er helaas nog niet uit :( Ik ben in november 2013 begonnen als ZZP-er, en vul nu de jaarstukken in. Mbt. het gelijk krijgen van activa en passiva: - netto omzet: 1837 - debiteuren (openstaande rekeningen): 7183 Dus mijn activa: 1837 + 7183 = 9020 Wat nu te zetten bij mijn passiva? Er is dus 1837 euro binnengekomen, maar waar zet je de 7183 zodat de som van de passiva ook 9020 is? Of tel je de openstaande rekeningen bij het ondernemingsvermogen? (alle andere bedragen zijn nul, e.g. starterskapitaal, schulden, etc.) Excuses als dit een domme vraag is ::) De moeilijkere vraag (denk ik): ik deed de rekenhulp "Werkruimte" van de belastingdienst: 1. huurwoning 2. getrouwd 3. zelf voor 100% huurder: nee (contract staat op onze beide namen) 4. bent u in gemeenschap van goederen getrouwd: nee (dwz. we zijn in Engeland getrouwd, waar ze zich niet bezighouden met gemeenschap van goederen e.d. als je trouwt) Dus ik krijg de "Uw situatie is zo dat u beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen." :( Mijn vrouw werkt in loondienst, voor het geval dat relevant is. Moet ik nu bijv. de helft van de kosten (huur, gas, water, licht, heffingen) opvoeren minus de helft van 2 maanden x 1.5% de WOZ waarde? bedankt, Patrick Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/ Delen op andere sites More sharing options...
0 roeloss Geplaatst: 9 juni 2014 roeloss 1 0 Geplaatst: 9 juni 2014 Beste Patrick, Met betrekking tot jouw eerste vraag: netto-omzet is geen actief. Het betreft een post die thuishoort in de winst-en-verliesrekening als opbrengst. Om de basisbeginselen van het boekhouden te leren is deze site wellicht handig: www.administratievoeren.nl/boekhoudregels.html. Daarnaast stel je dat de netto-omzet €1.837 is, maar gezien je debiteurenpositie ten bedrage van € 7.183 lijkt dit niet te kloppen. Je moet namelijk omzet nemen op het moment van levering van de goederen of diensten. Er vanuitgaande dat je in totaal € 9.020 hebt gefactureerd, waarbij op 31 december 2013 een bedrag ad € 1.837 hebt ontvangen zijn dit de journaalposten (afgezien van btw): Bank: 1.837 AAN netto-omzet: 1.837 Debiteuren: 7.183 AAN netto-omzet: 7.183 Op de balans staat op de activa-zijde: het saldo van de bank ad € 1.837 en de debiteurenpositie ad € 7.183 verantwoord. Aan de passiva-zijde staat een eigen vermogen van € 9.020. Echter zul je waarschijnlijk ook kosten hebben gemaakt die nog geboekt moeten worden en het eigen vermogen verlagen. Van de tweede vraag heb ik weinig kennis. Wellicht kun je contact opnemen met de belastingdienst. Met vriendelijke groet, Roel Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-468836 Delen op andere sites More sharing options...
0 pmin00 Geplaatst: 9 juni 2014 Auteur pmin00 11 0 Geplaatst: 9 juni 2014 Je moet namelijk omzet nemen op het moment van levering van de goederen of diensten. Ah, moment van levering... Bedankt, & bedankt voor de link :) Patrick Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-468848 Delen op andere sites More sharing options...
0 pmin00 Geplaatst: 11 juni 2014 Auteur pmin00 11 0 Geplaatst: 11 juni 2014 Hier trouwens nog een vraag, die volgens mij zeer simpel is, maar ik dacht ik bel voor alle zekerheid de belastingtelefoon: ik ben per 1/11/2013 zzp-er (per die datum ingeschreven bij KvK), loopt mijn boekjaar dan van 1/11/2013 t/m 31/12/2013? ik werd 3 keer doorverbonden (!), waarna men zei dat ik hierover vrijdag wordt teruggebeld ??! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-469064 Delen op andere sites More sharing options...
0 mmint Geplaatst: 11 juni 2014 mmint 2,3k 100 Geplaatst: 11 juni 2014 Ja, maar fiscaal gezien kun je het denk ik ook wel gewoon op 1-jan laten starten en bv. een vóór 1-nov aangekocht bedrijfsmiddel of andere aanloopkosten op de betreffende factuurdatum boeken. Je kan vast ook wel je boekjaar laten afwijken van het kalenderjaar, maar waarom zou je? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-469089 Delen op andere sites More sharing options...
0 pmin00 Geplaatst: 11 juni 2014 Auteur pmin00 11 0 Geplaatst: 11 juni 2014 Je kan vast ook wel je boekjaar laten afwijken van het kalenderjaar, maar waarom zou je? Hm, ok, bedankt voor de tip. Wat nu als ik per augustus 2013 in Nederland ben komen wonen? (hiervoor woonden we in Engeland). Ik vermoed dat ze het daarom bij de belastingdienst ingewikkeld vonden ::) ) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-469091 Delen op andere sites More sharing options...
0 mmint Geplaatst: 11 juni 2014 mmint 2,3k 100 Geplaatst: 11 juni 2014 Tja, je bedrijf is pas 1-nov begonnen, maar je hebt ook aanloopkosten. Ik zou daarom m'n boekhouding gewoon per 1-jan beginnen. Zelf ben ik destijds in juni ingeschreven, maar heb dat jaar alle relevante zaken gewoon vanaf 1-jan ingeboekt. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-469092 Delen op andere sites More sharing options...
0 pmin00 Geplaatst: 11 juni 2014 Auteur pmin00 11 0 Geplaatst: 11 juni 2014 Bedankt. Ik zal vrijdag melden wat ze bij de belastingdienst zeiden. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-469095 Delen op andere sites More sharing options...
0 pmin00 Geplaatst: 22 juni 2014 Auteur pmin00 11 0 Geplaatst: 22 juni 2014 Ter informatie: de belastingdienst zei dat ik als boekjaar startdatum de datum van vestiging in Nederland moest nemen (een datum in augustus), dus niet de startdatum van de onderneming. (wellicht is deze info nuttig voor anderen in dezelfde situatie) Patrick Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-470044 Delen op andere sites More sharing options...
0 pmin00 Geplaatst: 22 juni 2014 Auteur pmin00 11 0 Geplaatst: 22 juni 2014 Beste Roel, Op de balans staat op de activa-zijde: het saldo van de bank ad € 1.837 en de debiteurenpositie ad € 7.183 verantwoord. Aan de passiva-zijde staat een eigen vermogen van € 9.020. Echter zul je waarschijnlijk ook kosten hebben gemaakt die nog geboekt moeten worden en het eigen vermogen verlagen. Ik heb nu € 2.066 kosten berekend. Klopt dit nu: - winst is 9020 - 2066 = 6956 ("resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening") - activa, liquide middelen -227 (dus negatief), zodat vorderingen 7183 - 227 = 6956 - passiva, eigen vermogen = 6956 ? volgens mij doe ik iets fout, en hoeven activa/passiva niet gelijk te zijn aan de winst ??? Bedankt nogmaals, Patrick Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/#findComment-470053 Delen op andere sites More sharing options...
pmin00
pmin00
Hallo,
Ik heb al flink lopen zoeken en kom er helaas nog niet uit :(
Ik ben in november 2013 begonnen als ZZP-er, en vul nu de jaarstukken in.
Mbt. het gelijk krijgen van activa en passiva:
- netto omzet: 1837
- debiteuren (openstaande rekeningen): 7183
Dus mijn activa: 1837 + 7183 = 9020
Wat nu te zetten bij mijn passiva? Er is dus 1837 euro binnengekomen,
maar waar zet je de 7183 zodat de som van de passiva ook 9020 is?
Of tel je de openstaande rekeningen bij het ondernemingsvermogen?
(alle andere bedragen zijn nul, e.g. starterskapitaal, schulden, etc.)
Excuses als dit een domme vraag is ::)
De moeilijkere vraag (denk ik): ik deed de rekenhulp "Werkruimte" van de belastingdienst:
1. huurwoning
2. getrouwd
3. zelf voor 100% huurder: nee (contract staat op onze beide namen)
4. bent u in gemeenschap van goederen getrouwd: nee (dwz. we zijn in Engeland getrouwd,
waar ze zich niet bezighouden met gemeenschap van goederen e.d. als je trouwt)
Dus ik krijg de "Uw situatie is zo dat u beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen." :(
Mijn vrouw werkt in loondienst, voor het geval dat relevant is.
Moet ik nu bijv. de helft van de kosten (huur, gas, water, licht, heffingen) opvoeren minus de helft
van 2 maanden x 1.5% de WOZ waarde?
bedankt,
Patrick
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46161-makkelijke-activapassiva-en-moeilijke-huisvestingskosten-vraag/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag