Jump to content

pmin00

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Ik zie het nu, bedankt (vraag 10e van het eindeloze M formulier..)
  2. Ok, nog een keer met de belastingtelefoon gebeld: de kosten waren huisvestingskosten (alle kosten over 2 maanden verminderd met 1.5% WOZ bijtelling). Omdat die uit een privé rekening zijn betaald (huur, gas/water/licht etc.) betreft dit kennelijk een _privé storting_. Hiermee is de balans als het goed is in evenwicht te krijgen :-[ Er werd me verteld dat die privé storting ergens kan worden ingevuld, maar kan dit niet vinden in de jaarrekening ???
  3. Hallo, Op een eerdere vraag (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=52387) kreeg ik o.a. dit antwoord: > Op de balans staat op de activa-zijde: het saldo van de bank ad € 1.837 en de debiteurenpositie ad € 7.183 > verantwoord. Aan de passiva-zijde staat een eigen vermogen van € 9.020. Echter zul je waarschijnlijk ook kosten > hebben gemaakt die nog geboekt moeten worden en het eigen vermogen verlagen. Mijn kosten zijn nu 2064 euro. Ik belde net met de belastingtelefoon, waar ik werd verteld dat winst = 9020 - 2064 = 6956, maar activa = passiva = nog steeds 9020. (maw. er werd gezegd dat eigen vermogen niet is verlaagd door de kosten, maar dat lijkt me niet logisch) Zouden deze niet ook 6956 moeten zijn? (ben in 2013 begonnen, alle startbedragen zijn 0). Vul ik dan bij "liquide middelen" bijv. een negatief bedrag in? (1837 - 2064) bedankt, Patrick
  4. Beste Roel, Ik heb nu € 2.066 kosten berekend. Klopt dit nu: - winst is 9020 - 2066 = 6956 ("resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening") - activa, liquide middelen -227 (dus negatief), zodat vorderingen 7183 - 227 = 6956 - passiva, eigen vermogen = 6956 ? volgens mij doe ik iets fout, en hoeven activa/passiva niet gelijk te zijn aan de winst ??? Bedankt nogmaals, Patrick
  5. Ter informatie: de belastingdienst zei dat ik als boekjaar startdatum de datum van vestiging in Nederland moest nemen (een datum in augustus), dus niet de startdatum van de onderneming. (wellicht is deze info nuttig voor anderen in dezelfde situatie) Patrick
  6. Bedankt. Ik zal vrijdag melden wat ze bij de belastingdienst zeiden.
  7. Hm, ok, bedankt voor de tip. Wat nu als ik per augustus 2013 in Nederland ben komen wonen? (hiervoor woonden we in Engeland). Ik vermoed dat ze het daarom bij de belastingdienst ingewikkeld vonden ::) )
  8. Hier trouwens nog een vraag, die volgens mij zeer simpel is, maar ik dacht ik bel voor alle zekerheid de belastingtelefoon: ik ben per 1/11/2013 zzp-er (per die datum ingeschreven bij KvK), loopt mijn boekjaar dan van 1/11/2013 t/m 31/12/2013? ik werd 3 keer doorverbonden (!), waarna men zei dat ik hierover vrijdag wordt teruggebeld ??!
  9. Ah, moment van levering... Bedankt, & bedankt voor de link :) Patrick
  10. Hallo, Ik heb al flink lopen zoeken en kom er helaas nog niet uit :( Ik ben in november 2013 begonnen als ZZP-er, en vul nu de jaarstukken in. Mbt. het gelijk krijgen van activa en passiva: - netto omzet: 1837 - debiteuren (openstaande rekeningen): 7183 Dus mijn activa: 1837 + 7183 = 9020 Wat nu te zetten bij mijn passiva? Er is dus 1837 euro binnengekomen, maar waar zet je de 7183 zodat de som van de passiva ook 9020 is? Of tel je de openstaande rekeningen bij het ondernemingsvermogen? (alle andere bedragen zijn nul, e.g. starterskapitaal, schulden, etc.) Excuses als dit een domme vraag is ::) De moeilijkere vraag (denk ik): ik deed de rekenhulp "Werkruimte" van de belastingdienst: 1. huurwoning 2. getrouwd 3. zelf voor 100% huurder: nee (contract staat op onze beide namen) 4. bent u in gemeenschap van goederen getrouwd: nee (dwz. we zijn in Engeland getrouwd, waar ze zich niet bezighouden met gemeenschap van goederen e.d. als je trouwt) Dus ik krijg de "Uw situatie is zo dat u beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen." :( Mijn vrouw werkt in loondienst, voor het geval dat relevant is. Moet ik nu bijv. de helft van de kosten (huur, gas, water, licht, heffingen) opvoeren minus de helft van 2 maanden x 1.5% de WOZ waarde? bedankt, Patrick
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept