• 0

partner / compagnon > constructie tips?

Wellicht is deze vraag al eerder gesteld, verwijs me in dat geval dan graag door naar de betreffende post.

 

Momenteel heb ik een eenmanszaak (vanaf 2008).

Ik wil de onderneming graag een niveau verder tillen en hiervoor een partner of compagnon schap aangaan.

Hier heb ik naar mijn gevoel op dit moment de juiste partner voor gevonden en ben zelf ook klaar voor deze stap.

 

Ons idee is om voor de huidige onderneming (ontwerp studio) een ondernemingsplan 2.0 te schrijven om vorm te geven aan de nieuwe structuur van de onderneming en de ambities in deze.

 

Misschien is deze vraag te algemeen, maar zijn er tips waar ik aan moet denken?

Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen?

Wat zijn jullie ervaringen?

Is er verschil tussen partnerschap of compagnonschap? Zijn er nog andere constructies mogelijk?

 

Bij voorbaat dank voor de reacties,

 

B.B.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

'partner' of 'compagnon' is geen juridische definitie van hoe je samenwerkt. Er zijn allerlei manieren om een samenwerking vorm te geven en afhankelijk van wat jullie wel en niet willen delen aan rechten en plichten kun je daaruit een keuze maken. Denk aan o.a. de VOF, maatschap en coöperatie.

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van hoeveel risico je gaat lopen met je nieuwe partner en de nieuwe fase van je bedrijf is het al snel zinvol om er een BV van te maken. Dat maakt de structuur en verantwoordelijkheden tussen de partners snel duidelijk.

 

Maar basis is, wat ga je doe, hoe ga je het bereiken en afhankelijk van financiering cq risico's maak je de structuur.

 

"structure follows strategy"

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat de vraag inderdaad vrij algemeen is, klopt het wat hier reeds is gezegd. Het opstellen van een ondernemingsplan is een goede basis, hieruit komt namelijk een concreet business model en verdienmodel naar voren. Op basis hiervan kan je in kaart brengen waarover er concrete afspraken gemaakt moeten worden. Denk hierbij aan inbreng, vertegenwoordigingsbevoegdheid, verdeling van de activiteiten, uren en winst, een eventuele geschillenregeling en concurrentiebeding. Dit alles kan al vrij eenvoudig worden vastgelegd in een VOF-contract. De VOF kent verder dezelfde voor- en nadelen die ook een Eenmanszaak heeft. Eenvoudig te realiseren maar met een groter risico op privé-aansprakelijkheid.

 

Ik gok dat in jullie situatie een VOF volstaat, omzet technisch is een BV denk ik minder aantrekkelijk. Schakel wel een partij in die jullie adviseert over de inhoud het VOF-contract. Dit contract is namelijk erg belangrijk. Dit zorgt namelijk voor duidelijke afspraken waar jullie elkaar aan kunnen houden wanneer dit onverhoopt noodzakelijk mocht zijn.

Ondernemingsplan nodig? Wij het nodige puzzelwerk, u het doordachte ondernemerschap.

Link naar reactie
  • 0

De vorm, die je kies voor een bepaalde samenwerking is naar mijn mening afhankelijk van zowel de juridische als de financiële aspecten.

Hierbij dient dan niet alleen gekeken te worden naar de "business", maar ook naar de privé situatie van de business partners.

Iedere vorm kent zijn eigen fiscale voor- en nadelen en specifieke bescherming (of juist niet).

Mijn advies zou zijn:

Maak een gedegen business plan.

Zet de privé situaties op een rijtje van de beide partners.

Zet op een rijtje wat deze partners zakelijk / juridisch willen

En ga hiermee naar een deskundige.

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.