• 0

mede-vennoot in BV rekent zichzelf rijk

beste forumleden

Ik heb in 2012 samen met een anders schuldeiser een orderportefeuille overgenomen van een gemeenschappelijke failliete klant .

Om de orders te verwerken hebben we een nieuwe BV opgericht waarbij de vestigingsplaats en de bedrijfsleiding en administratie door mijn compagnon en zijn personeel uitgevoerd wordt.

De aandelen verhouding is 50/50

De werkmaatschappij van mijn compagnon levert produkten range x en mijn werkmaatschappij levert produktenrange Y

De produkten zijn complementair

 

De verkoop hebben we ook opgestuurd en het is een groot succes qua omzet!

Alleen de winst bleef uit .

 

Heb de administratie overgenomen en na controle blijkt dat mijn compagnon voor zijn producten en diensten veels te veel gefactureerd heeft . Na confrontatie zijn er heel snel al voor Euro 43000,-- creditnota's gemaakt . Als excuus wordt gebruikt dat personeel van hem een calculatiefout heeft gemaakt

Maar er komt steeds meer boven tafel

 

Het vertrouwens is nu natuurlijk weg dus ik van deze compagnon af en denk er over om aangifte te doen

 

Wie heeft er in een soortgelijke situatie gezeten en kan advies geven hoe te handelen

 

Bij voorbaat dank

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sydem,

 

Heb de titel aangepast. Het lijkt me pas oplichting en een zaak voor het strafrecht in een verder stadium. Vooralsnog is het een zaak tussen de twee vennoten. Als je een betere kopregel hebt, hoor ik het graag.

 

Er komen vanzelf verstandige reacties. Welkom op HL!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

huh. wat had je verwacht? Je geeft de administratie uit handen aan je compagnon en zijn bedrijf.

Dit terwijl je compagnon en zijn bedrijf een belangrijke leverancier is.

 

Dit is een constructie die vraagt om duidelijke afspraken op papier.

 

Daarnaast moet jij of iemand in jouw naam toezicht en controle houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Altijd naar al je iemand vertrouwt en achteraf blijkt dat je je vergist hebt in dit vertrouwen.

En, je zal ook niet de eerste zijn, waarbij door vertrouwen BV's ontwrichten, omdat achteraf blijkt dat het allemaal niet zo zuiver is als je dacht.

 

Hoe is de verdere verstandhouding tussen jou en je compagnon?

Hij heeft excuus aangeboden. Is dan ook direct de boekhoudbalans door hem hersteld en teveel betaalde bedragen teruggeboekt?

 

Vooruitlopend op je antwoord.....

 

Is het antwoord ja, dan is het geen diefstal en kun je (mede gezien het feit dat de BV qua inkomensten wel prima "draait") proberen de verstandhouding weer op de rit te krijgen. Kies dan wel voor een strakkere verantwoordelijkheid/goedkeuring van beiden. Geen belangrijke zaken overlaten aan één persoon. Lijkt mij verstandig dat in het vervolg, voordat facturatie uit de BV wordt gedaan beide kapiteinen een handtekening moeten plaatsen voordat er uberhaupt iets word uitbetaald. Geldt voor alle facturatie en niet alleen aan elkaar. Dit dien je uiteraard wel vast te leggen in de statuten van de BV. Zo voorkom je achteraf brandjes blussen en teveel betaalde bedragen.

 

Is het antwoord nee, dan kun je een officiële aanklacht indienen/aangifte doen. Indien dit laatste het geval is, dan is de BV sowieso al ontwricht doordat kapitein A niet meer kan samenwerken met kapitaal B. En zullen jullie afscheid nemen van elkaar en de BV (met teruggave van teveel betaalde bedragen) beëindigen en elkaar uitkopen.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.