• 0

Dilemma's zpp'er in loondienst van buitenlandse opdrachtgever

Ik heb over dit onderwerp al veel kennis opgedaan op dit forum, maar ik heb toch specifieke vragen over mijn situatie.

Situatie: ZZP'r verhuurt zich aan een Duitse onderneming en factureert elke maand, vaste vergoeding, commissie en kilometervergoeding. Auto behoort tot ondernemingsvermogen. Is echter economisch afgeschreven.

Nieuwe situatie: Ik moet in loondienst met een auto van de zaak. Salaris wordt 75% in Nederland belast en 25% in Duitsland. Waarschijnlijk ontheffing om auto van de zaak te rijden met Duits kenteken omdat ik meer dan 50% van mijn tijd en kilometers in het buitenland maak. (Werkgebied Europa)

Nu heb ik echter nog geen auto gekozen, maar maak nog wel gebruik van mijn auto die op mijn éénmanszaak staat.

1. Mag ik vanuit mijn éénmanszaak nog enige maanden kilometers factureren? Ook al ben ik in loondienst bij hetzelfde bedrijf

2. Mag je in loondienst bij hetzelfde bedrijf ook diensten verrichten als ZZP'r? Ook al zouden het kilometers zijn maar die dan onder een andere omschrijving factureren.

3. Moet je meteen stoppen met je éénmanszaak als je ergens in loondienst gaat

Hoop dat jullie mijn kennis kunnen verrijken.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

1. Ben je dan eigenlijk niet gewoon je auto aan je nieuwe werkgever aan het verhuren (met bijbehorende verzekeringsproblemen), die die auto weer aan jou ter beschikking stelt (bijtelling)? Logischer alternatief is dat je de zakelijke auto voor privédoeleinden gebruikt (zo kwalificeert de dienstbetrekking namelijk vanuit de onderneming bezien, met bijtelling) en waarvoor je van de werkgever in de loonsfeer een km-vergoeding krijgt. Mits je nog een onderneming hebt waartoe de auto kan worden gerekend, anders is het gewoon een privé-auto waarvoor je geen bijtelling hebt, maar waarvoor je wel een km-vergoeding kunt krijgen. Let wel, in NL kun je 19ct/km onbelast vergoed krijgen en is het eventuele meerdere belast, geen idee hoe dat in Duitsland zit. Als de werkgever min of meer alle autokosten vergoedt, dan kan weer een bijtellingsverhaal gaan spelen. Factureren vanuit de eenmanszaak lijkt me niet de handigste optie.

2. Je mag ook als je in loondienst bent bij dezelfde partij als ondernemer diensten verlenen. Daar zitten echter wel belangrijke beperkingen aan, in de meeste gevallen worden de werkzaamheden geacht in dienstbetrekking te zijn uitgevoerd. Wil je dat voorkomen, dan moet het om totaal verschillende activiteiten gaan, waarbij je zeker ook nog andere opdrachtgevers hebt. Knoeien met omschrijvingen op facturen wordt ook wel eens fraude genoemd.

3. Nee, maar als je geen ondernemersactiviteiten verricht, heb je de onderneming gestaakt. Nu je kennelijk geen andere opdrachtgevers hebt, zul je geen ondernemersactiviteiten meer hebben en is het dus einde onderneming. Die staking gaat niet altijd van de ene op de andere dag. Als je nog bezig bent om bedrijfsmiddelen te verkopen, is het best mogelijk dat de onderneming nog gedurende een bepaalde periode in stand blijft en bepaalde bedrijfsmiddelen in afwachting van verkoop tot het ondernemingsvermogen mogen worden blijven gerekend. Of dat in deze situatie voor- of juist nadelig is, kan zonder exacte feiten niet worden berekend.

Kortom: niet ingewikkelder maken dan nodig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

De auto staat gewoon nog te boek in mijn éénmanszaak. De inkomsten in de éénmanszaak zouden dus alleen de kilometervergoedingen zijn van mijn werkgever (voormalig opdrachtgever). Ik krijg 0,45 ct per km vergoed. Dit is omzet in mijn éénmanszaak. Andere optie die ik heb is mijn auto naar prive halen en dan km vergoedingen in de loonadministratie laten afrekenen. In Duitsland is de maximale belastingvrije vergoeding 0,30 ct in Nederland 0,19. De in Duitsland gereden km's zou ik dus tegen 0,30 ( of meer, maar dan belast kunnen afrekenen) de overig slechts tegen 0,19. Het liefst zou ik dus nog een paar maanden of tot het eind van het jaar verder gaan met het rijden in deze auto en 0,45 ct/km declareren vanuit mijn éénmanszaak.

• 0

Belaste omzet, waar (mede door de bijtelling en het gebrek aan afschrijving) nauwelijks tot geen kosten tegenover staan. Dan kun je beter in ieder geval een deel van de vergoeding onbelast binnenkrijgen via de loonsfeer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar