Ga naar inhoud

Startkapitaal: tijdelijke inbreng in bv

Geplaatst:

dennisut82

Ik ben een bv gestart met een aandelenkapitaal van 1 euro. Deze is volgestort.

Nu vraag ik mij af hoe ik privévermogen tijdelijk inbreng.

Ik heb gezocht en gelezen over een lening verschaffen en dergelijke, maar nergens een duidelijk antwoord gevonden op de vraag:

Mag ik (zonder veel administratieve rompslomp) voor 3 maanden een paar duizend euro privévermogen beschikbaar stellen aan de bv?

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Zonder veel rompslomp? Dan zou ik dat geld gewoon via rekening-courant aan de bv lenen en gebruik maken van de hier omschreven regeling. Dan heb je geen gedoe met zaken als rente, terbeschikkingstellingsregeling, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

dennisut82

• Auteur

Bedankt voor je reactie ronaldinho.

Ik heb de link volledig doorgenomen. Complexe taal vind ik en helaas werkt de link naar de PDF niet meer. Ik heb mij verdiept in artikel 3.92, te lezen op:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/Hoofdstuk3/Afdeling34/Paragraaf341/Artikel392/geldigheidsdatum_30-10-2013

Hoe ga ik de lening aan de BV effectief invullen. Gewoon storten naar de rekening courant van de bv met een omschrijving als: renteloze lening volgens artikel 3.92?

Geplaatst:

ronaldinho

Eigenlijk is de regeling vrij eenvoudig:

Als het bedrag op geen enkel moment in het jaar boven de 17.500 uitkomt, mag je net doen alsof je helemaal geen geld hebt geleend aan of van de bv:

- geen rente berekenen, betalen of aftrekken

- het saldo per 1/1 gewoon in box 3 opnemen, net alsof het op een gewone bankrekening staat.

- Niets invullen bij resultaat uit overige werkzaamheden (3.92).

In de boekhouding van de bv boek je

bank

aan R/C aandeelhouder

Bij terugbetaling is de boeking precies andersom. Op de omschrijving bij de overboeking zet je iets als "tijdelijk krediet" of R/C/ aandeelhouder, zodat je weet aan welke boeking je het moet koppelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.