• 0

bedrijfsbeeindiging en afhandeling van agio

Ik wil een BV beeindigen omdat er geen bedrijfsactiviteiten meer worden uitgevoerd. Er wordt alleen nog een kantoor verhuurd voor 6000 per jaar. Dit jaar kan nog een verlies van 4000 uit voorgaande jaren verwerkt worden zodat geen VPB betaald hoeft te worden.

Ik heb er de laatste jaren veel eigen geld in gestopt om een faillissement te voorkomen. Ik zoek naar mogelijkheden om mijn geld terug te krijgen zonder dividendbelasting en 25% AB te betalen.

In de statuten staat dat het maatschappelijk kapitaal 200.000 gulden is (2000 x 100), hiervan is 40.000 gulden volgestort.

 

De BV bezit alleen onroerend goed met een boekwaarde (2013) van 234.000. Hierop zit nog een hypotheek van 80.000. De woz-waarde is onlangs vastgesteld op 155.000 (een daling van 100.000)

Mijn inbreng: 18.000 start B.V., 125.000 agio en in 2014 heb ik tot nu toe ongeveer 62.000 betaald (27.000 hypotheek afgelost en -35.000 rekeningcourantkrediet afgelost.

 

Mijn vragen:

1 Ik weet dat agio eerst omgezet moet worden in bonusagioaandelen met een notariele akte, er daarna een statutenwijziging moet plaatsvinden en besluit door aandeelhoudersvergadering om 125.000 zonder belastingheffing terug te krijgen (buiten de hypotheek zijn er geen andere schulden en ik ben enig aandeelhouder). Moet ik dit traject ook eerst bewandelen voordat de vergadering een besluit neemt de bv te ontbinden of is dat niet nodig?

2 In de statuten staat een ingewikkeld verhaal over de uitgifte van nieuwe aandelen. Geldt dit ook voor de uitgifte van bonusagioaandelen?

3 Ik heb in totaal 205.000 eigen geld in de BV zitten en krijg daar bij beeindiging een bedrijfspand met een netto waarde van 75.000 voor terug. Naar mijn idee moet het dan voor de belasting duidelijk zijn dat er geen sprake is van verkrijgingswinst/verkapte winstuitkeringen of stakingswinst. Ik hoop ooit door waardestijging van het pand iets van mijn verliezen goed te maken.

Klopt het dat ik 25% van de verliezen de komende 2 jaar van de IB mag aftrekken?

4 de bank is akkoord dat de het bedrijfspand en de hypotheek overgaan naar prive. Buiten mijzelf zijn er geen andere schuldenaren. De huurder is mijn schoonzoon. Is in dit geval een turboliquidatie nodig of moet ik de officiele weg volgen (publicatieplicht etc.)

 

Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Corrie

 

Op weg helpen kan altijd maar ik raad je nu al aan om dit niet alleen te gaan doen. Schakel een notaris in en een fiscalist. Wat je niet wilt is dat je gaat liquideren in de verwachting daar in de toekomst nog fiscaal voordeel uit te halen. Het is nl. niet gezegd dat dat 'voordeel' ook daadwerkelijk zal ontstaan of dat je überhaupt in staat zult zijn dat voordeel te kunnen verzilveren. Je gaat nu uit van een verlies van 130.000 waarvoor je een tax credit verwacht. Dat zal sowieso niet daarop uitkomen en daarnaast loop je het risico dat het nog veel lager kan uitpakken. Een mogelijk scenario is het volgende:

 

Afgaande op je cijfers is je balans niet compleet zodat het sowieso gissen wordt naar de stakingsbalans en de gevolgen van liquidatie. Kijk naar blad 1 in de bijlage. Ik mis actief 47.151 euro. Laten we even aannemen dat dat het banksaldo is van de BV. De overige bedragen heb je immers genoemd. Ik neem daarbij dan wel aan dat het compensabele verlies gelijk is aan de negatieve winstreserve.

 

Nu ga je de BV liquideren dus eerst wordt alles omgezet naar waarde economisch verkeer. Zie blad 2 in de bijlage. Het pand is 79.000 minder waard dan de boekwaarde. Dat levert een extra verlies op en dus een hogere negatieve winstreserve.

 

Het pand gaat naar privé. Daarmee wordt de hypotheek afgelost en de schuld aan jou. Zie blad 3. Het pand is na de aflossing van de hypotheek nog 13.000 meer waard dan de schuld die de BV aan jou heeft dus krijgt de BV een vordering op jou van 13.000.

 

Overigens is nu ook overdrachtsbelasting en notariële kosten van levering verschuldigd door jou privé.

 

Als we de BV gaan liquideren op basis van de balans van Blad 3 uit de bijlage. Dan moet jij vanuit privé eerst 13.000 in de BV storten. Daarmee is de balans geheel opgeschoond. Vervolgens kan de BV haar kapitaal uitkeren aan jou. Aandelenkapitaal 18.151 is geen probleem. Van het agio kan 42.000 (60.151 cash - 18.151 reeds uitgekeerd op aandelen) omgezet worden in bonusaandelen en dan uitgekeerd worden. Overigens hoeft die 13.000 dan niet fysiek gestort te worden maar kan dat in de afwikkeling ook verrekend worden. Per saldo krijg je privé 47.151 binnen. Netto.

 

Dan resteert nog 83.000 aan agio dat niet verzilverd kan worden. Daarvoor zou je inderdaad een beroep kunnen doen op de tax credit 2 jaar later. MAAR

 

Ik ga er hierbij vanuit de het geld dat jij in de BV gestoken hebt zakelijk was. Daar kan de fiscus anders over denken. Het verlies uit aanmerkelijk belang ontstaat nu door de waardedaling van het pand. Maar mogelijk zal de fiscus het verstrekken van jouw 62.000 aan de BV aanmerken als onzakelijk. In die zin dat het de vraag is of een willekeurige derde onder diezelfde voorwaarden en in deze omstandigheden ook een lening zou hebben verstrekt aan de BV van 62.000.

 

Stel dat de fiscus de lening als onzakelijk aanmerkt en stelt dat de waarde economisch verkeer van die lening nul is. Dan ziet de balans er bij verkoop van het pand uit als in Blad 4 van de bijlage en is jouw 'verlies' in box 2 nog maar 21.000.

 

Overigens ga ik er in dit verband tevens vanuit dat de verkrijgingsprijs van de aandelen 18.151 + 125.000 agio was. Ik weet niet of dat klopt en of dat ooit door de fiscus bevestigd is. Agio ontstaat doorgaans bij de inbreng van een bestaande onderneming in een BV. Dat kan dus ook nog van invloed zijn op het verlies uit aanmerkelijk belang en je toekomstige tax credit. Mogelijk stelt de fiscus dat de verkrijgingsprijs van de aandelen veel lager ligt en jouw verlies in box 2 en dus aansluitend je tax credit ook veel lager ligt.

 

Let wel: ik zeg niet dat dit zal gebeuren maar als je kunt een inspecteur treffen die dit zo behandelt. Je gelijk halen kost dan veel geld.

 

Tot slot over het verzilveren van de tax credit: stel dat je twee jaar later inderdaad die 83.000 wel kunt omzetten in de tax credit. Dan krijg je een korting van 25% van 83.000 = 20.750 op de netto belasting die je verschuldigd bent in box 1! Als je in dat jaar een inkomen hebt waarover in box 1 bijv. maar 5.000 belasting geheven wordt dan is het afwachten of je die tax credit in de jaren daarna alsnog kunt verzilveren. Het is dus niet gezegd dat je ook echt in 2016 al dit voordeel ten volle kunt benutten.

 

En helemaal tot slot: als het verschil op je huidige balans ad 47.151 niet het banksaldo is maar bijv. andere activa met weer een andere waarde economisch verkeer of het is een vordering op iemand die niet volwaardig is of het is geen activum maar juist een hogere negatieve winstreserve die niet meer fiscaal compensabel is (ben je er nog?) dan ziet het plaatje er geheel anders uit.

 

Ik hoop dat je hiermee in elk geval verder kunt.

 

Succes

Joost

 

Balans_corrie.xlsx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dag Joost,

pff, wat ingewikkeld, maar in ieder geval al bedankt voor je reactie.

Ik heb even de balans 31-12-2013 opgezocht:

activa

pand 234.529

totaal activa 234.529

passiva

eigen vermogen

geplaatst kap 18.152

agio 125.360

overige reserves -66.642

onverdeelde winst 24.011

langlopende schulden

hypotheek 109.418

kortlopende schulden

rc krediet 21.316

belastingen 1164

overlopendepassiva 1750

totaal passiva 234.529

 

In 2014 heb ik het rc krediet afgelost en deel hypotheek afgelost met 62.000 prive geld. Hoe zorg ik dat dit zo'n zakelijk mogelijke lening is?

 

Ik had begrepen dat bij het beeindigen van een bv geen overdrachtsbelasting betaald hoeft te worden als het pand teruggaat naar degene die het ingebracht heeft in de BV. Het bedrijfspand heb ik in 2004 zelf gebouwd, de grond was al in bezit.

 

Ik snap dat er verliezen genomen moeten worden. Doorgaan met de BV geeft alleen maar meer verliezen. Hopelijk stijgt de waarde van het onroerend goed in de toekomst weer.

Kun je met deze gegevens vertellen hoe het nu zit? Graag hoor ik ook nog iets over wat de juiste volgorde is. Ik dacht zelf eerst de notaris, ivm dat agioverhaal, maar begin nu toch te twijfelen.

Vriendelijke groet,

Corrie

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Corrie

 

De balans laat helaas een slechtere situatie zien dan hetgeen ik gebruikt had in mijn excel. Blijkbaar is van de 66k negatieve winstreserve nog maar 4.000 verrekenbaar. Weet je zeker dat dit correct is? Het komt op mij vreemd over dat de reserve 66k negatief is maar dat daarvan slechts 4k verrekenbaar is voor de VPB.

 

Het zakelijk maken van de lening kun je achteraf weinig meer aan doen. Als de fiscus stelt dat het onzakelijk was dan kun je alleen op basis van informatie en documentatie aantonen dat dat niet zo was.

 

Als volgorde zou ik aanhouden dat je eerst komt te weten wat er fiscaal speelt voordat je naar de notaris stapt. Hij/zij kan in een moeite door met de afwikkeling van het agio en de BV's maar dan moet jij eerst weten wat de fiscale gevolgen kunnen zijn.

 

Sterkte

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

In de jaarrekening 2013 is een verlies van 66.000 uit eerdere jaren opgenomen. Voor de jaarrekening 2014 kan nog een verlies van 4000 uit het verleden worden opgenomen. Hoe ziet de liquidatiebalans er nu uit?

 

Zijn er gezien deze cijfers nog andere mogelijkheden dan het beeindigen van de BV en moet er nu wel of niet overdrachtsbelasting worden betaald?

 

Vriendelijke groet,

Corrie

Link naar reactie
  • 0

Dag Corrie

 

Zoals gezegd moet je hier niet mee willen stoeien. Ook met de aanvullende info van jou ga ik geen herziene balans plaatsen op HL. De excel die ik geplaatst heb was enkel bestemd om helderheid te geven in je situatie. Niet om een sluitend advies te geven want daar leent HL zich niet voor.

 

Datzelfde geldt voor de overdrachtsbelasting. Ik geef aan dat die in beginsel verschuldigd is en jij geeft aan dat die niet verschuldigd is omdat het pand destijds ingebracht is in de BV. Zonder onderbouwing met notariële stukken durf ik daar verder niets over te zeggen.

 

Overigens blijf ik wel bij mijn advies over de risico´s van de onzakelijkheid van de lening van privé aan de BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.