• 0

Hypotheek in eigen BV tegen 0%.

Ik weet dat er wat dingen zijn veranderd m.b.t. hypotheekleningen eigen BV. Nu heb ik al enkele jaren een hypotheek tegen 0% rente in de BV. Dit jaar heb ik deze ook wat verhoogd. Nu heb je de nieuwe regel dat bij nieuwe hypotheken in de BV deze niet aftrekbaar is als je deze niet aan de fiscus doorgeeft.

Gezien het feit dat het een bestaande lening is hoef ik deze m.i. niet aan te geven.

Het is me alleen niet duidelijk of ik het nog steeds tegen 0% rente mag verstrekken of dat ik nu een marktconforme rente moet rekenen. Voor de kwijtschelding eigenwoningforfait moet ik sowieso een fictief marktrente nemen omdat ik anders onterecht de kwijtschelding krijg.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46753-hypotheek-in-eigen-bv-tegen-0/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

De verhoging van de schuld valt onder de nieuwe regels, mits natuurlijk het geld ook daadwerkelijk voor de eigen woning wordt gebruikt - anders is het uiteraard gewoon box 3. Die verhoging moet daarom als aparte lening (of leningdeel) worden vastgelegd, die voldoet aan de voorwaarden, inclusief aflossingseis en meldplicht.

0% rente mag nog steeds. Formeel krijg je daarvoor een correctie, maar als het een eigenwoningschuld betreft, dan kun je een beroep doen op de daarvoor bestaande goedkeuring: je mag de loonbelasting over de fictieve rente achterwege laten, als je deze fictieve rente ook niet als eigenwoningrente in aftrek brengt. De aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld krijg je inderdaad niet. Bij de BV valt de rentebate weg tegen het hogere salaris. Om discussie te voorkomen, zou ik in de leningovereenkomst wel duidelijk opnemen dat het om een personeelslening gaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar