• 0

Ondernemer voor de btw?

Hi!

 

Ik ben student en verdien bij door als freelancer zo af en toe een opdracht te doen voor een bedrijfsfonds. Ik krijg zo'n drie opdrachten per jaar. Ik schrijf/ontwerp e-learnings.

 

Ik heb altijd gedacht dat ik hiermee nog geen ondernemer ben, gezien het feit dat ik maar één opdrachtgever heb en af en toe eens een opdracht krijg. Nou had ik het hierover met een zzp'er, en hij zei dat ik wel degelijk een ondernemer ben voor de btw, en me moet inschrijven bij de KvK. Heb ik (naïef misschien) nog nooit over nagedacht.

 

Ik heb inmiddels de sites van de belastingdienst, KvK en dit forum helemaal doorgespit maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat ik in mijn situatie moet doen. Volgens mij ziet de KvK mij niet als ondernemer omdat ik maar 1 opdrachtgever heb, en ik vraag me af of ik in dat geval wel deelnemer aan economisch verkeer ben als het om de btw gaat.

 

Ik kijk uit naar jullie reacties!

 

Vriendelijke groet,

Barbara

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe ben je vrij snel ondernemer voor de btw, 1 criterium is regelmatige deelname aan het economisch verkeer. Nu vind ik 3x per jaar wat weinig om te spreken van regelmatige deelname, er is meer nodig voor een btw nummer, zeker omdat je klaarblijkelijk ook niet direct de intentie hebt om te ondernemen, het is meer een leuke bijverdienste voor jou als student zonder dat je elke zaterdag ofzo ergens om 8 uur moet opdraven.. (als ik het ff zo vrij mag vertalen)

 

Ik zou dit als incidenteel werk beschouwen, jij geeft dat gewoon netjes aan als inkomsten uit overig werk. en jou opdrachtgever doet er verstandig aan om een IB47 aangifte (werk door derden) te doen. Ook voor dat type aangifte gaat het om incidentele werkzaamheden gedurende het jaar en 3x in een jaar lijkt mij nog wel incidenteel..

Link naar reactie
  • 0

Hallo Barbara,

 

Als je zeker wilt weten of je gezien wordt als btw-ondernemer, kun je het beste eerst bij de Kamer van Koophandel nagaan of je daar ingeschreven moet worden. Moet je je daar inschrijven, dan gebruiken wij de vragen van dit formulier om een juiste beoordeling te maken. Is een inschrijving bij de KvK niet nodig, dan kun je dit formulier invullen en sturen naar het Belastingkantoor in je regio. Aan de hand van je antwoorden op deze vragen bekijken wij dan of je gezien wordt als ondernemer voor de btw.

 

Dick

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.