• 0

Meewerken partner in BV

Beste HL,

 

Ik bezit sinds 10 jaar een B.V. en mijn partner (inmiddels vrouw) werkt hier sinds een aantal dagen per week mee. OP dit moment gebeurt dit zonder vergoeding. Voornamelijk administratieve zaken worden door haar verricht.

 

Nu las ik wat op Internet over het 'fiscaal aantrekkelijk' zijn als je deze partner op de loonlijst zou zetten en dat zij wel loon ontvangt, maar dat er geen sociale premies voor betaald hoeven te worden.

 

Punt ik dat ik niet helemaal helder kan krijgen hoe dit exact in zijn werk gaat...

 

* wel of geen contract

* wel of geen sociale premies

* minimum / maximum salaris

* hoe aangeven bij IB partner

* verplicht uitbetalen of enkel 'verplichting' opnemen in Balans

* etc.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste TDVH,

 

Waar uw vrouw werkzaamheden verricht voor uw BV is het raadzaam haar op de loonlijst te zetten. Hierdoor kunt u uw eigen salaris aftoppen (indien deels in 52%). Zij wordt aangemerkt als medewerker en hiervoor dient een contract te worden opgemaakt. Het salaris is afhankelijk van haar werkzaamheden en de premies dienen beoordeeld te worden afhankelijk van andere inkomsten en de sociale verzekeringsplicht. Een eventuele aanvullende arbeidsvoorwaarde is om haar een auto ter beschikking te stellen als dat gewenst is. Zij krijgt gewoon een jaaropgave welke ze bij de IB aangifte zal moeten verwerken. Om het zakelijke aspect is het wel raadzaam deze uit te keren, echter een medewerker wil aan het einde van de maand wel haar salaris ontvangen.

 

Met vriendelijke groet

 

O. Batman

(mod edit, bedrijfsnaam verwijderd. Dit kun je opnemen in je handtekening via je profiel)

 

 

* wel of geen contract

* wel of geen sociale premies

* minimum / maximum salaris

* hoe aangeven bij IB partner

* verplicht uitbetalen of enkel 'verplichting' opnemen in Balans

* etc.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Alvast bedankt!

Mod edit, quote hersteld. Aub voortaan quote eerst en dan je eigen reactie.

Link naar reactie
  • 0

Dag TVDH

 

Dit ligt weldegelijk behoorlijk gevoelig. In eerste geval is het goed te weten dat tussen echtelieden geen gezagsverhouding verondersteld wordt. Dat betekent dat je vrouw niet sociaal verzekerd is en dus de BV geen premies afdraagt voor sociale verzekeringen, maar dat zij dus ook geen beroep kan doen op WW of WIA.

 

Zij is wel hoog ZVW verzekerd over haar loon in tegenstelling tot laag verzekerd van de DGA zelf (jij) gaat het dan niet om 5,4% maar om 7,5%.

 

Voorts is de partner van een DGA die arbeid verricht voor de BV van diens echtgenoot ook verplicht onderworpen aan het DGA-loon! Dat betekent een minimaal loon van 44.000 per jaar, tenzij je aannemelijk kunt maken dat dat onzakelijk is. De bewijslast daarvoor ligt bij jou.

 

Je eigen salaris verlagen ten gunste van salaris voor je vrouw zou ik nooit adviseren. Jouw salaris heeft bezien vanuit de BV niets te maken met het werk van je vrouw. Jouw salaris ziet immers op jouw werkzaamheden en competenties. Als je dat gaat verlagen ten gunste van een salaris voor je vrouw dan heb je al snel de fiscus op bezoek met een discussie over de zakelijkheid van jouw loonsverlaging. Waarom zou de BV ineens een lager loon aan jou betalen? Daar zou jij als werknemer bij een derde ook geen genoegen mee nemen.

 

"Ja sorry TVDH, de vrouw van de baas gaat de administratie doen dus lever jij even 1.500 per maand bruto in" Daar stem je dan ook niet mee in!

 

Met je eigen BV zakelijk blijven is van groots belang.

 

Ik zou dus zeker niet zomaar je vrouw op de loonlijst plaatsen maar eens goed overleggen met je loonadministrateur over de mogelijke gevolgen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.