• 0

Factuur aanpassen als BTW percentage onjuist blijkt te zijn?

Ik had laatst een discussie over het volgende dat iemand overkwam.

 

Een particulier krijgt na werkzaamheden een factuur met een BTW bedrag van 6% in het totale bedrag, dus stel het totaal is 500 euro, 6% BTW, maakt 530 euro.

In die factuur zitten ook materialen, dus de factuur is niet juist, echter de particulier heeft al betaald.

Mag de ondernemer de factuur dan later nog aanpassen en het te weinig betaalde van de particulier eisen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik denk dat dat eraan ligt hoe het angeboden is. Als het als een totale prijs inclusief BTW aan de particulier is aangeboden, denk ik dat je niets kunt navorderen. De klant mag ervan uitgaan, dat je bij de offerte het juiste bedrag aan BTW gecalculeerd hebt. Hij heeft waarschijnlijk op grond daarvan de opdracht geplaatst.

 

Je kunt m.i. dan alleen met de klant praten, het uitleggen en als hij naberekening accepteert, voor de eerste rekening een creditnota schrijven en dan een nieuwe correcte rekening sturen. Voor je boekhouding zul je sowieso een factuur nodig hebben met het juiste BTW percentage. Dit moet je ook afdragen bij de fiskus.

 

Heb je echter in de offerte een prijs exclusief BTW aangeboden en daar het juiste BTW percentage voor de diverse posten aangegeven, heb je m.i. wel de mogelijkheid dit te corrigeren.

 

Heb je helemaal geen offerte gemaakt, lijkt me dat je wel kunt corrigeren en navorderen door op de wettelijk vastegelegde BTW percentages voor de verschillende posten te wijzen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.