• 0

Agio storting door mede aandeelhouder

Ik zit met het volgende:

 

Mijn zakenpartner en ik hebben via onze eigen holding beiden een belang van 50% in een B.V. waarin de vaste activa op de balans staan en daaronder een werkmaatschappij.

 

Nu moeten we voor uitbreiding van de productie een nieuwe machine aanschaffen voor 50.000 euro. Mijn zakenpartner doet nu het volgende voorstel:

 

Hij wil vanuit zijn eigen holding in onze vaste activa bv 50.000 storten als agio.

Hij wil dan vervolgens vanuit zijn eigen holding middels facturen (onder het mom van advieskosten) in totaal 52.000 euro factureren zodat hij het geld terug heeft met 2.000 euro rente.

 

Hiermee kunnen wij de aanschaf van de machine betalen en de gewenste groei realiseren.

Echter ik heb mijn bedenkingen.

Loop ik hiermee risico? Daarnaast is dan die 50.000 euro agio voor alle aandelen of alleen voor zijn deel? Moeten we hiervoor niet naar de notaris voor een statutenwijziging?

Mijn boekhouder kon me geen antwoord geven en raadde me dit af.

Kan iemand me hier helpen en kent deze constructie?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Patrick

 

Het storten van Agio wil zeggen dat een aandeelhouder eigen vermogen inbrengt in een BV. Dat eigen vermogen gaat dus ook ooit eens terug naar die aandeelhouder.

 

Nu stelt hij voor om facturen te gaan sturen voor 52k zodat hij zijn 50k plus 2k rente int.

Die facturen worden kosten voor de BV. MAAR dan staat nog steeds dat gestorte agio op de balans.

 

Als je niet oplet dan claimt hij die in een later stadium weer en krijgt hij nog eens 50k terug uit de gezamenlijke BV. Dat is snel verdiend ;)

 

Waarom leent hij het geld niet gewoon uit met rente en aflossing?

Of als hij agio wil storten, dan kan dat ook, maar dan blijft het in de BV zitten totdat de BV het terug kan betalen. In dat laatste geval moet het agio eerst omgezet worden in aandelen (notaris) en dan terugbetaald worden aan zijn BV (notaris). Bij agio geldt ook geen rentevergoeding omdat het geen lening is maar kapitaal.

 

Oppassen dus.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.