• 0

Dividend uitkeren

Beste allemaal,

 

Ik wil voor onze B.V. een nieuwe laptop kopen. Deze zal ik ook gedeeltelijk privé gebruiken. Door hem op kosten van de B.V. te zetten, kan ik BTW terugvragen. Dit zou in mijn geval slechts voor 75% zijn, omdat ik 75% van de tijd de laptop voor werk zal gebruiken. Nu is het ook zo dat ik een partner heb. Ik ben benieuwd of dit geen nadelige gevolgen voor hem heeft. Deze kosten zorgen er natuurlijk voor dat onze winst lager is. Dus mijn vraag naar aanleiding van dit probleem is tweeledig:

 

Mag je dividend uitkeren, ook als je geen winst maakt (bijvoorbeeld uit het eigen vermogen)?

 

Dan zou ik hem namelijk kunnen compenseren voor eventueel misgelopen inkomsten door een extra afdracht te doen aan het eigen vermogen van de BV.

 

Alvast bedankt!

 

Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dividend is een uitkering van overtollige (winst)reserves in een bv, als er geen overtollige reserves zijn valt er ook niks uit te keren..

 

maar kom op wouter, wat is dit voor micromanagement gedoe? Dit jaar heb jij een nieuwe laptop nodig, volgend jaar (of het jaar daarop) jou partner. Durf een beetje "groot te denken" en ga niet elke uitgave op een goud weegschaaltje leggen want voor je het weet zijn al kosten die naar de persoon valt toe te rekenen dubbel zo hoog, want als hij iets krijgt moet jij hetzelfde krijgen.. een onderneming is geen familie waar alle kinderen evenveel snoepjes of evenveel verjaardagsgeld krijgen, in een onderneming koop je de zaken die noodzakelijk zijn voor het runnen van de onderneming en het behalen van de doelstellingen, soms heeft de één daar meer voordeel van dan de ander.. so what? Alleen als er iets serieus of structureel scheef gaat zakken kun je eens kijken hoe je dat kunt compenseren, maar niet op dit soort marginale posten van een paar honderd euro..

 

Een goede samenwerking gaat toch niet stuklopen op een laptop die de één wel koopt en de ander niet? als dat wel zo is moet je snel stoppen want dan is er meer aandacht voor randzaken dan het gezamenlijk (ondernemings)doel..

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.