Ga naar inhoud

hoe een nieuwe bedrijfsstructuur op te zetten.. graag ideen/ervaringen.

Geplaatst:

arnoldhoeksta

hallo allemaal,

na veel zoeken op kvk, internet en fora's kom ik hier terecht en realiseer me dat ik op de goede plek zit.

situatie:

mijn broer heeft 8 jaar geleden een eenmanszaak opgezet in de dienstverlening/schoonmaak

bedrijf A

ikzelf heb 6 jaar geleden een installatiebedrijf opgericht met daarin nu 6 man personeel met oproep contract.

Bedrijf B

mijn broer werkt alleen maar huurt altijd zzp of uitzend in waarbij hoge kosten gemoeid zijn.

momenteel hebben wij samen een gigantische klus binnen gehaald waarbij Bedrijf A de facturatie en uitvoerende partij is en Bedrijf B voor de mankracht en materieel zorgt.

nu ben ik bezig met de overname van een klant van mij(bouwbedrijf) deze gaat falliet en de eigenaar wil ik meenemen met 2 timmerlieden, hij heeft aannemers papieren en kan dus als volwaardig bouwbedrijf verder.

nu was mijn idee:

met mijn broer een bv (oude bv vorm en regels want heb er nog 1 op de plank) met daaronder dochtermaatschappijen.

alleen alle 3 de bedrijfen zijn eenmanszaken en moeten worden gekoppeld, door mijn inbreng van 2 bedrijven met veel hogere omzetten zal ik ongeveer 70% van de aandelen krijgen van de bv en dus DGA worden belast.

hoe is dit te organiseren,... graag jullie ideeen en ervaringen.

vr.gr. Arnold

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Begin eerst eens met voor jezelf uiteen te zetten wat je doel is. Van 'mijn broer heeft af en toe ondersteuning nodig' naar 3 ondernemingen in 1 gezamenlijke structuur is nog al een flinke stap. Samenwerken kan ook op andere manieren.

Overigens, met 30% van de aandelen is je broer ook DGA, alleen is hij wellicht verplicht verzekerd en jij niet.

De overname van het bouwbedrijf van de failliete aannemer staat hier op zich los van (met als kernvraag: wat ga jij zoveel beter doen dat je er niet aan failliet zult gaan?)

De structuur opzetten is op zich niet zo heel spannend, maar ik zou dat vooral overlaten aan iemand die daar wat ervaring mee heeft.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.