• 0

Investering van eenmanszaak naar VOF

Zelf ben ik een applicatie ontwikkelaar en heb ik met vrienden/partners een webshop. Deze shop loopt goed en we willen ons assortiment vergroten, en x aantal euros in marketing investeren, hiervoor is uiteraard geld nodig. Daarom dacht ik eraan om 3000 a 5000 euro te investeren in de VOF.

 

Naast mijn eenmanszaak ben ik student, met een beetje pech/geluk kom ik dit jaar met mijn eenmanszaak boven de bijverdiengrens (verzamel inkomen € 13.729,80). Als ik over deze grens ga moet ik mijn stufi (gedeeltelijk) terug betalen, dat lijkt me voor 2014 niet de bedoeling.

Is het daarom ook een optie om 3000 a 5000 euro te investeren in de VOF? En is dit dan af te trekken van winst uit onderneming? (ik zit voor 20% in de VOF op het moment)

 

Daarnaast wat voor rentetarief is realistisch voor een 1 a 2 jarige lening (tussen de 5 a 10%?).

 

Zijn er nog andere gevolgen voor mijn eenmanszaak als ik dit doe?

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening/advies/input :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je weet het verschil tussen kosten maken en investeren? Investeren doe je in bedrijfsmiddelen, die je activeert en vervolgens afschrijft. Dat kun je dan dus niet ineens van de winst aftrekken, maar verspreid over bijvoorbeeld 5 jaar.

 

Uiteraard is er wel het een en ander te sturen in de winst, maar zeker bij de vof moet je je, met je 20%-belang, er wel rekening mee houden dat de kosten door 5 gedeeld worden. Ook als jij de kosten volledig betaalt - dat betekent een privestorting in de vof, die de stand op je kapitaalrekening verhoogt.

 

Op zich zijn marketingkosten doorgaans direct aftrekbaar, omdat er niet een meetbaar toekomstig voordeel aan zit. Maar die kosten worden binnen de vof dus over alle vennoten verdeeld. Dan is het effectiever om iets met je eenmanszaak te doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord, ik ben geen held in boekhouden, maar ik begrijp wat je bedoeld (gelukkig heb ik een boekhoudingsprogramma, dat alles uitrekent :) ).

 

Ik zocht eigenlijk naar een optie om mijn verzamelinkomen/winst uit onderneming te drukken door eventueel een investering te doen in een andere VOF. Als ik het goed begrijp komt het dan eigenlijk neer op "privestorting in de vof", dus moet dit bedrag alsnog worden opgeteld bij mijn verzamelinkomen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet (meer) zo thuis in de regels van studiefinanciering en bijverdienen, maar het kan daar goed zijn dat een klein beetje extra verdienen, kan leiden tot het terugbetalen van duizenden euro's studiefinanciering. Een beetje planning kan zich in zo'n geval terugbetalen.

 

Verder eens met Frank, als je flink belasting mag aftikken doe je het goed.

 

Als de VOF 2.000 euro uitgeeft aan 'meer voorraad', gebeurt er winst-technisch helemaal niks. Je ruilt het ene bezit in voor het andere. Tof, maar dat kost je in principe niks.

 

Als de VOF ook 3.000 euro uitgeeft aan marketing, heeft de VOF 3.000 euro minder winst. Als jij 20% van het resultaat van de VOF krijgt, wordt jouw winst dus 600,- lager.

 

Als het je te doen is om verzamelinkomen te verlagen, heb je er meer aan om een paar emmers met geld in je eigen (eenmanszaak)-marketing te stoppen.

 

 

Het geld wat jij in de VOF steekt, is geen lening, maar een kapitaalstorting, het gaat namelijk om geld wat je in je eigen bedrijf steekt.

Wat _mogelijk_ is, is om een rentevergoeding af te spreken op het kapitaal van de vennoten, zoiets leg je dan vast in het vennootschapscontract. De rentevergoeding is dan onderdeel van de winstverdeling.

 

Ik hoop dat jullie een vennootschapscontract hebben, en anders raad ik je met klem aan om dat op te gaan stellen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

We hebben een vennootschapscontract, die gaat op de schop, dus daar kunnen we het eea aanpassen. Verder bedankt voor het verhaal mbt verzamelinkopen en bepaalde uitgaven daaraan gerelateerd.

Ik zou het dus niet echt moeten zoeken bij de VOF om mijn verzamelinkomen te drukken (ivm stufi) dmv er extra geld in te stoppen.

Thanks voor de input :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.